هنری، رابرت (۱۸۶۵ـ۱۹۲۹): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:41129700-3.jpg|بندانگشتی|برف در نيويورک، اثر رابرت هنری]] | |||
هِنری، رابِرْت (۱۸۶۵ـ۱۹۲۹)(Henri, Robert) | هِنری، رابِرْت (۱۸۶۵ـ۱۹۲۹)(Henri, Robert) | ||
(نام اصلی: رابرت هنری کوزد<ref>Robert Henry Cozad</ref>) نقاش و معلّم امریکایی. از سرآمدان تحول هنریِ امریکا در قرن ۲۰ بود. کار هنریاش را با نقاشیِ رئالیستی<ref>realist </ref> آغاز کرد و عضو گروه هشت<ref>Eight </ref> شد که چندی بعد، مکتب اَشکن<ref>Ashcan School </ref> نام گرفت؛ همچنین نمایشگاه زرّادخانه<ref>Armory Show</ref> را سازماندهی کرد. هِنری در سینسیناتی<ref>Cincinnati </ref> بهدنیا آمد، و در آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا<ref>Pennsylvania Academy of Fine Arts</ref>، و سپس در پاریس هنرآموخت. نخست از امپرسیونیست<ref>Impressionist </ref>ها تأثیر گرفت؛ به آثار مانه<ref>Manet </ref>، رامبرانت<ref>Rembrandt </ref>، ولاسکز<ref>Velázquez </ref> و فرانس هالس<ref>Frans Hals</ref> تمایل یافت، و بهشیوهای مبتنیبر تضاد شدید رنگمایهها و قلمموکاریِ<ref>brushwork </ref> سیال روآورد. مضامین آثارش اغلب صحنههای شهری بودند، همچون تابلوی ''خیابان ۵۷ غربی، نیویورک<ref>''West 57th Street, New York''</ref>'' (۱۹۰۲، نگارخانۀ هنری دانشگاه ییل<ref>University Art Gallery, Yale</ref>). نیز معلمی خلاق و بانفوذ بود. مقالات متعدّدش، در مجموعههای با نام ''روح هنر<ref>''The Art Spirit''</ref>'' (۱۹۲۳) منتشر شد. | |||
| | ||
---- | ----[[پرونده:41129700-2.jpg|بندانگشتی|رابرت هنری]] | ||
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | [[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | ||
[[Category:قرن 20 - اشخاص]] | [[Category:قرن 20 - اشخاص]] | ||
<references /> | <references /> |
نسخهٔ کنونی تا ۲۱ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۴۵
هِنری، رابِرْت (۱۸۶۵ـ۱۹۲۹)(Henri, Robert)
(نام اصلی: رابرت هنری کوزد[۱]) نقاش و معلّم امریکایی. از سرآمدان تحول هنریِ امریکا در قرن ۲۰ بود. کار هنریاش را با نقاشیِ رئالیستی[۲] آغاز کرد و عضو گروه هشت[۳] شد که چندی بعد، مکتب اَشکن[۴] نام گرفت؛ همچنین نمایشگاه زرّادخانه[۵] را سازماندهی کرد. هِنری در سینسیناتی[۶] بهدنیا آمد، و در آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا[۷]، و سپس در پاریس هنرآموخت. نخست از امپرسیونیست[۸]ها تأثیر گرفت؛ به آثار مانه[۹]، رامبرانت[۱۰]، ولاسکز[۱۱] و فرانس هالس[۱۲] تمایل یافت، و بهشیوهای مبتنیبر تضاد شدید رنگمایهها و قلمموکاریِ[۱۳] سیال روآورد. مضامین آثارش اغلب صحنههای شهری بودند، همچون تابلوی خیابان ۵۷ غربی، نیویورک[۱۴] (۱۹۰۲، نگارخانۀ هنری دانشگاه ییل[۱۵]). نیز معلمی خلاق و بانفوذ بود. مقالات متعدّدش، در مجموعههای با نام روح هنر[۱۶] (۱۹۲۳) منتشر شد.