بنی اعتماد، رخشان (تهران ۱۳۳۳ش): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:12350400- 2.jpg|جایگزین=رخشان بنی‌اعتماد |بندانگشتی|رخشان بنی‌اعتماد ]]
{{جعبه زندگینامه
رخشان بنی‌اعتماد (تهران ۱۳۳۳ش- )
|عنوان =رخشان بنی‌اعتماد
|نام =
|نام دیگر=
|نام اصلی=
|نام مستعار=
|لقب=
|زادروز=تهران 14 فروردین 1334ش
|تاریخ مرگ=
|دوره زندگی=
|ملیت=ایرانی
|محل زندگی=
|تحصیلات و محل تحصیل=کارگردانی سینما- دانشکده هنرهای دراماتیک
| شغل و تخصص اصلی =کارگردان
|شغل و تخصص های دیگر=
|سبک =
|مکتب =
|سمت =
|جوایز و افتخارات =سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از دهمین دوره جشنواره فیلم فجر؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر
|آثار =خارج‌ از محدوده‌ (۱۳۶۶)، ‌زرد قناری‌ (۱۳۶۷)، نرگس‌ (۱۳۷۰)، روسری‌ آبی‌ (۱۳۷۳)، زیر پوست ‌شهر (۱۳۷۵)، بانوی‌ اردیبهشت‌ (۱۳۷۶)
|خویشاوندان سرشناس =جهانگیر کوثری (همسر)؛ باران کوثری (فرزند)
|گروه مقاله =سینما
|دوره =
|فعالیت های مهم =
|رشته =
|پست تخصصی =
|باشگاه =
}}
[[پرونده:12350400-1.jpg|بندانگشتی|رخشان بنی‌اعتماد]]
رخشان بنی‌اعتماد (تهران 14 فروردین ۱۳۳۳ش- )




کارگردان سینمای ایران. در ۱۳۵۲ از دانشکده هنرهای دراماتیک در رشتۀ کارگردانی سینما فارغ‌التحصیل شد. فعالیت خود را در سینما با سمت منشی صحنه در فیلم ''آفتاب‌نشین‌ها'' (۱۳۵۹، مهدی صباغ‌زاده) آغاز کرد. در فیلم‌های خود عمدتاً به مسائل‌ و ناهنجاری‌های‌ اجتماعی می‌پردازد. پیش از ساختن‌ فیلم‌هایش‌ در خصوص موضوع‌های مورد نظرش‌ تحقیق می‌کند، و از این طریق بر عناصر و مصالح‌ کارش‌ کاملاً اشراف می‌یابد‌. از فیلم‌های اوست: ''خارج‌ از محدوده''‌ (۱۳۶۶)، ‌''زرد قناری''‌ (۱۳۶۷)، ''نرگس''‌ (۱۳۷۰)، ''روسری‌ آبی''‌ (۱۳۷۳)، ''زیر پوست ‌شهر'' (۱۳۷۵)، ''بانوی‌ اردیبهشت''‌ (۱۳۷۶)، یکی از قسمت‌های ''روایت سه‌گانه'' با نام ''ننه گیلانه'' (۱۳۸۲)، و''خون‌بازی'' (۱۳۸۶). اغلب فیلم‌های او از جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایزی گرفته‌اند.
 
کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران. در ۱۳۵۲ش از دانشکده هنرهای دراماتیک در رشتۀ کارگردانی سینما فارغ‌التحصیل شد. فعالیت خود را در سینما با سمت منشی صحنه در فیلم ''آفتاب‌نشین‌ها'' (۱۳۵۹، [[مهدی صباغ زاده|مهدی صباغ‌زاده]]) آغاز کرد. در فیلم‌های خود عمدتاً به مسائل‌ و ناهنجاری‌های‌ اجتماعی می‌پردازد. پیش از ساختن‌ فیلم‌هایش‌ در خصوص موضوع‌های مورد نظرش‌ تحقیق می‌کند، و از این طریق بر عناصر و مصالح‌ کارش‌ کاملاً اشراف می‌یابد‌. از فیلم‌های اوست: ''خارج‌ از محدوده''‌ (۱۳۶۶)، ‌''زرد قناری''‌ (۱۳۶۷)، ''نرگس''‌ (۱۳۷۰)، ''روسری‌ آبی''‌ (۱۳۷۳)، ''زیر پوست ‌شهر'' (۱۳۷۵)، ''بانوی‌ اردیبهشت''‌ (۱۳۷۶)، یکی از قسمت‌های ''روایت سه‌گانه'' با نام ''ننه گیلانه'' (۱۳۸۲)، و ''خون‌بازی'' (۱۳۸۶). اغلب فیلم‌های او از جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایزی گرفته‌اند.


رخشان بنی‌اعتماد همسر [[جهانگیر کوثری (تهران ۱۳۳۰ش)|جهانگیر کوثری]] و مادر [[باران کوثری (تهران ۱۳۶۴ش)|باران کوثری]] است.
رخشان بنی‌اعتماد همسر [[جهانگیر کوثری (تهران ۱۳۳۰ش)|جهانگیر کوثری]] و مادر [[باران کوثری (تهران ۱۳۶۴ش)|باران کوثری]] است.
خط ۱۰: خط ۳۹:
'''برخی از جوایز'''
'''برخی از جوایز'''


سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از دهمین دوره جشنواره فیلم فجر (1370) برای فیلم نرگس؛ جايزه سيمين بهترین کارگردانی از كانون كارگردان‌های سينمای ايران (1373) برای فیلم روسری آبی؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه از سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (1373) برای فیلم روسری آبی؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلم از شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (1376) برای فیلم بانوی اردیبهشت؛ جايزه ويژه هيأت داوران بهترین کارگردانی از شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (1376) برای فیلم بانوی اردیبهشت؛ جایزه بهترین کارگردانی از دومین دوره جشنواره بين‌المللی فيلم اجتماعی آبادان (1379) برای فیلم زیر پوست شهر؛ تندیس زرین بهترین کارگردانی از چهارمین دوره جشن خانه سینما (1379) برای فیلم زیر پوست شهر؛ جايزه ويژه هيأت داوران بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو (1380) برای فیلم زیر پوست شهر؛ جایزه بهترین فیلم از پنجاه و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو (بخش سینمای مستند) (۱۳۸۱)؛ جايزه هيأت داوران بهترین کارگردانی از بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر (1382) برای فیلم روايت سه گانه (اپيزود سوم: ننه گيلانه)؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه از بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر (1385) برای فیلم خون‌بازی؛ شیر طلایی بهترین فیلم‌نامه از هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم ونیز (1393) برای فیلم قصه‌ها.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از [[دهمین دوره جشنواره فیلم فجر]] (1370) برای فیلم ''نرگس''؛ جايزۀ ويژۀ هيأت داوران بهترین کارگردانی از [[شانزدهمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم فجر|شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر]] (1376) برای فیلم بانوی اردیبهشت؛ تندیس زرین بهترین کارگردانی از چهارمین دوره جشن خانه سینما (1379) برای فیلم ''زیر پوست شهر''؛ جايزۀ ويژۀ هيأت داوران بیست و سومین دورۀ جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو (1380) برای فیلم ''زیر پوست شهر''؛ جایزۀ بهترین فیلم از پنجاه و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ''لوکارنو'' (بخش سینمای مستند) (۱۳۸۱) برای فیلم روزگار ما؛ جايزۀ ویژۀ هيأت داوران بهترین کارگردانی از [[بیست و دومین دوره‌ جشنواره‌ فیلم فجر|بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر]] (1382) برای فیلم روايت سه‌گانه (اپيزود سوم: ننه گيلانه)؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از [[بیست و پنجمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم فجر|بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر]] (1385) برای فیلم ''خون‌بازی''؛ شیر طلایی بهترین فیلمنامه از هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم ونیز (1393) برای فیلم ''قصه‌ها''.




خط ۱۷: خط ۴۶:
<br />
<br />


*خارج از محدوده (۱۳۶۶)
*''[[خارج از محدوده (فیلم سینمایی)|خارج از محدوده]]'' (۱۳۶۶)
*زرد قناری (۱۳۶۷)
*''[[زرد قناری (فیلم سینمایی)|زرد قناری]]'' (۱۳۶۷)
*پول خارجی (۱۳۶۸)
*''[[پول خارجی (فیلم سینمایی)|پول خارجی]]'' (۱۳۶۸)
*نرگس (۱۳۷۰) 
*''[[نرگس (فیلم سینمایی)|نرگس]]'' (۱۳۷۰) 
*روسری آبی (۱۳۷۳)
*''[[روسری آبی (فیلم)|روسری آبی]]'' (۱۳۷۳)
*بانوی ارديبهشت (۱۳۷۶)
*''[[بانوی اردیبهشت (فیلم)|بانوی ارديبهشت]]'' (۱۳۷۶)
*داستانهای جزيره (اپيزود سوم: باران و بومی) (۱۳۷۷)
*''[[داستانهای جزیره (اپیزود سوم: باران و بومی)|داستانهای جزيره (اپيزود سوم: باران و بومی)]]'' (۱۳۷۷)
*زير پوست شهر (۱۳۷۹)
*''[[زیر پوست شهر (فیلم)|زير پوست شهر]]'' (۱۳۷۹)
*روزگار ما (۱۳۸۰)
*''[[روزگار ما (فیلم 1380)|روزگار ما]]'' (مستند داستانی- ۱۳۸۰)
*روايت سه گانه (اپيزود سوم: ننه گيلانه) (۱۳۸۲)
*''[[روايت سه‌گانه (اپيزود سوم: ننه گيلانه)]] (۱۳۸۲)''
*گيلانه (۱۳۸۳)
*''[[گیلانه|گيلانه]]'' (۱۳۸۳)
*خون‌بازی (۱۳۸۵)
*''[[خون بازی|خون‌بازی]]'' (۱۳۸۵)
*قصه‌ها (۱۳۹۰)
*''[[قصه‌ها (فیلم 1390)|قصه‌ها]]'' (۱۳۹۰)


<br /> <!--12350400-->
<br /> <!--12350400-->

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۱۴

رخشان بنی‌اعتماد
زادروز تهران 14 فروردین 1334ش
ملیت ایرانی
تحصیلات و محل تحصیل کارگردانی سینما- دانشکده هنرهای دراماتیک
شغل و تخصص اصلی کارگردان
آثار خارج‌ از محدوده‌ (۱۳۶۶)، ‌زرد قناری‌ (۱۳۶۷)، نرگس‌ (۱۳۷۰)، روسری‌ آبی‌ (۱۳۷۳)، زیر پوست ‌شهر (۱۳۷۵)، بانوی‌ اردیبهشت‌ (۱۳۷۶)
گروه مقاله سینما
خویشاوندان سرشناس جهانگیر کوثری (همسر)؛ باران کوثری (فرزند)
جوایز و افتخارات سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از دهمین دوره جشنواره فیلم فجر؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر
رخشان بنی‌اعتماد

رخشان بنی‌اعتماد (تهران 14 فروردین ۱۳۳۳ش- )


کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران. در ۱۳۵۲ش از دانشکده هنرهای دراماتیک در رشتۀ کارگردانی سینما فارغ‌التحصیل شد. فعالیت خود را در سینما با سمت منشی صحنه در فیلم آفتاب‌نشین‌ها (۱۳۵۹، مهدی صباغ‌زاده) آغاز کرد. در فیلم‌های خود عمدتاً به مسائل‌ و ناهنجاری‌های‌ اجتماعی می‌پردازد. پیش از ساختن‌ فیلم‌هایش‌ در خصوص موضوع‌های مورد نظرش‌ تحقیق می‌کند، و از این طریق بر عناصر و مصالح‌ کارش‌ کاملاً اشراف می‌یابد‌. از فیلم‌های اوست: خارج‌ از محدوده‌ (۱۳۶۶)، ‌زرد قناری‌ (۱۳۶۷)، نرگس‌ (۱۳۷۰)، روسری‌ آبی‌ (۱۳۷۳)، زیر پوست ‌شهر (۱۳۷۵)، بانوی‌ اردیبهشت‌ (۱۳۷۶)، یکی از قسمت‌های روایت سه‌گانه با نام ننه گیلانه (۱۳۸۲)، و خون‌بازی (۱۳۸۶). اغلب فیلم‌های او از جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایزی گرفته‌اند.

رخشان بنی‌اعتماد همسر جهانگیر کوثری و مادر باران کوثری است.


برخی از جوایز

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از دهمین دوره جشنواره فیلم فجر (1370) برای فیلم نرگس؛ جايزۀ ويژۀ هيأت داوران بهترین کارگردانی از شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (1376) برای فیلم بانوی اردیبهشت؛ تندیس زرین بهترین کارگردانی از چهارمین دوره جشن خانه سینما (1379) برای فیلم زیر پوست شهر؛ جايزۀ ويژۀ هيأت داوران بیست و سومین دورۀ جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو (1380) برای فیلم زیر پوست شهر؛ جایزۀ بهترین فیلم از پنجاه و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو (بخش سینمای مستند) (۱۳۸۱) برای فیلم روزگار ما؛ جايزۀ ویژۀ هيأت داوران بهترین کارگردانی از بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر (1382) برای فیلم روايت سه‌گانه (اپيزود سوم: ننه گيلانه)؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر (1385) برای فیلم خون‌بازی؛ شیر طلایی بهترین فیلمنامه از هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم ونیز (1393) برای فیلم قصه‌ها.


کارگردانی سینما