اصغر رفیعی جم: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۲۷: | خط ۲۷: | ||
|باشگاه = | |باشگاه = | ||
}}[[پرونده:2042167055- 2.jpg|جایگزین=اصغر رفیعی جم|بندانگشتی|اصغر رفیعی جم]] | }}[[پرونده:2042167055- 2.jpg|جایگزین=اصغر رفیعی جم|بندانگشتی|اصغر رفیعی جم]] | ||
اصغر رفیعی جم (تهران 1329ش- ) | اصغر رفیعی جم (تهران 1329ش- ) Asqar Rafiei-e Jam | ||
مدیر فیلمبرداری سینمای ایران. فارغالتحصیل دورۀ متوسطه است. رفیعی جم فعالیت حرفهای را از سال 1346 به عنوان کارگر فنی (نورپرداز و متصدی برق) در استودیو مهرگان و همچنین با عکاسی فیلم شروع کرده است. آغاز فعالیت سینمایی وی از سال 1347 در فیلم ''هنگامه'' (ساختۀ [[سامویل خاچیکیان|ساموئل خاچیکیان]]) به عنوان متصدی برق بوده است. پس از آن از ابتدای دهۀ 1350 تا پیروزی انقلاب اسلامی در سمت دستیار شکرالله رفیعی (فیلمبردار) در تولید آثار کارگردانانی چون [[جمشید شیبانی]]، [[اسماعیل نوری علا|اسماعیل نوریعلاء]]، [[رضا صفایی]]، [[ایرج قادری]] و [[نصرت الله وحدت|نصرتالله وحدت]] همکاری کرد. رفیعی جم پس از انقلاب مدیر فیلمبرداری تعدادی از آثار کارگردانان شاخص یا مهم سینمای ایران چون [[بهرام بیضایی (تهران ۱۳۱۷ش)|بهرام بیضایی]]، [[مسعود کیمیایی]]، [[واروژ کریم مسیحی|واروژ کریممسیحی]]، [[علیرضا داودنژاد|علیرضا داوودنژاد]]، [[محمدعلی سجادی]] و [[سیروس الوند]] بوده است. | مدیر فیلمبرداری سینمای ایران. فارغالتحصیل دورۀ متوسطه است. رفیعی جم فعالیت حرفهای را از سال 1346 به عنوان کارگر فنی (نورپرداز و متصدی برق) در استودیو مهرگان و همچنین با عکاسی فیلم شروع کرده است. آغاز فعالیت سینمایی وی از سال 1347 در فیلم ''هنگامه'' (ساختۀ [[سامویل خاچیکیان|ساموئل خاچیکیان]]) به عنوان متصدی برق بوده است. پس از آن از ابتدای دهۀ 1350 تا پیروزی انقلاب اسلامی در سمت دستیار شکرالله رفیعی (فیلمبردار) در تولید آثار کارگردانانی چون [[جمشید شیبانی]]، [[اسماعیل نوری علا|اسماعیل نوریعلاء]]، [[رضا صفایی]]، [[ایرج قادری]] و [[نصرت الله وحدت|نصرتالله وحدت]] همکاری کرد. رفیعی جم پس از انقلاب مدیر فیلمبرداری تعدادی از آثار کارگردانان شاخص یا مهم سینمای ایران چون [[بهرام بیضایی (تهران ۱۳۱۷ش)|بهرام بیضایی]]، [[مسعود کیمیایی]]، [[واروژ کریم مسیحی|واروژ کریممسیحی]]، [[علیرضا داودنژاد|علیرضا داوودنژاد]]، [[محمدعلی سجادی]] و [[سیروس الوند]] بوده است. | ||
رفیعی جم تهیهکنندگی فیلمهای [[خانه عنکبوت|''خانه عنکبوت'']] (علیرضا داوودنژاد- 1362)، [[برخورد (فیلم)|''برخورد'']] (سیروس الوند- 1370) و ''غیرمنتظره'' (محمدهادی کریمی- 1385) را نیز در کارنامۀ حرفهایاش دارد. | |||
خط ۷۵: | خط ۷۵: | ||
* سیاهباز (حمید همتی- ۱۳۹۹) | * سیاهباز (حمید همتی- ۱۳۹۹) | ||
---- | ---- | ||
[[رده:سینما]] | |||
[[رده:ایران - اشخاص (سایر عوامل)]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۹ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۵:۵۸
اصغر رفیعی جم | |
---|---|
زادروز |
تهران 1329ش |
ملیت | ایرانی |
تحصیلات و محل تحصیل | دیپلم متوسطه |
شغل و تخصص اصلی | مدیر فیلمبرداری |
آثار | پردۀ آخر (واروژ کریممسیحی- ۱۳۶۹)؛ برخورد (سیروس الوند- ۱۳۷۰)؛ سلطان (مسعود کیمیایی- ۱۳۷۵)؛ مرسدس (مسعود کیمیایی- ۱۳۷۶)؛ طوطیا (علیرضا داوودنژاد- ۱۳۷۷)؛ مصائب شیرین (علیرضا داوودنژاد- ۱۳۷۷)؛ اعتراض (مسعود کیمیایی- ۱۳۷۸)؛ سگکشی (بهرام بیضایی- ۱۳۷۹)؛ هشتپا (علیرضا داوودنژاد- ۱۳۸۳)؛ وقتی همه خوابیم (بهرام بیضایی- ۱۳۸۷)؛ يتيمخانۀ ايران (ابوالقاسم طالبی- ۱۳۹۴)؛ آنجا همان ساعت (سیروس الوند- ۱۳۹۷) |
گروه مقاله | سینما |
جوایز و افتخارات | سیمرغ بلورین دورههای ششم، نهم و نوزدهم جشنواره فیلم فجر |
اصغر رفیعی جم (تهران 1329ش- ) Asqar Rafiei-e Jam
مدیر فیلمبرداری سینمای ایران. فارغالتحصیل دورۀ متوسطه است. رفیعی جم فعالیت حرفهای را از سال 1346 به عنوان کارگر فنی (نورپرداز و متصدی برق) در استودیو مهرگان و همچنین با عکاسی فیلم شروع کرده است. آغاز فعالیت سینمایی وی از سال 1347 در فیلم هنگامه (ساختۀ ساموئل خاچیکیان) به عنوان متصدی برق بوده است. پس از آن از ابتدای دهۀ 1350 تا پیروزی انقلاب اسلامی در سمت دستیار شکرالله رفیعی (فیلمبردار) در تولید آثار کارگردانانی چون جمشید شیبانی، اسماعیل نوریعلاء، رضا صفایی، ایرج قادری و نصرتالله وحدت همکاری کرد. رفیعی جم پس از انقلاب مدیر فیلمبرداری تعدادی از آثار کارگردانان شاخص یا مهم سینمای ایران چون بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، واروژ کریممسیحی، علیرضا داوودنژاد، محمدعلی سجادی و سیروس الوند بوده است.
رفیعی جم تهیهکنندگی فیلمهای خانه عنکبوت (علیرضا داوودنژاد- 1362)، برخورد (سیروس الوند- 1370) و غیرمنتظره (محمدهادی کریمی- 1385) را نیز در کارنامۀ حرفهایاش دارد.
برخی از جوایز
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم شاید وقتی دیگر
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم پرده آخر
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم سگکشی
مدیر فیلمبرداری
- جدال (محمدعلی سجادی- ۱۳۶۴)
- دزد و نویسنده (کاظم معصومی- ۱۳۶۵)
- گودال (علی شاهحاتمی- ۱۳۶۷)
- برهوت (محمدعلی طالبی- ۱۳۶۷)
- آخرین پرواز (احمدرضا درویش- ۱۳۶۸)
- زیر بامهای شهر (اصغر هاشمی- ۱۳۶۸)
- پردۀ آخر (واروژ کریممسیحی- ۱۳۶۹)
- برخورد (سیروس الوند- ۱۳۷۰)
- راز چشمۀ سرخ (علی سجادی حسینی- ۱۳۷۰)
- شکوه بازگشت (سیروس مقدم- ۱۳۷۱)
- مریم و میتیل (فتحعلی اویسی- ۱۳۷۱)
- سلطان (مسعود کیمیایی- ۱۳۷۵)
- مرسدس (مسعود کیمیایی- ۱۳۷۶)
- طوطیا (علیرضا داوودنژاد- ۱۳۷۷)
- مصائب شیرین (علیرضا داوودنژاد- ۱۳۷۷)
- اعتراض (مسعود کیمیایی- ۱۳۷۸)
- سگکشی (بهرام بیضایی- ۱۳۷۹)
- رخساره (امیر قویدل- ۱۳۸۰)
- نگین (اصغر هاشمی- ۱۳۸۰)
- برگ برنده (سیروس الوند- ۱۳۸۲)
- تب (رضا کریمی- ۱۳۸۲)
- هشتپا (علیرضا داوودنژاد- ۱۳۸۳)
- پسران آجری (مجید قاریزاده- ۱۳۸۵)
- سرگیجه (محمد زریندست- ۱۳۸۵)
- غیرمنتظره (محمدهادی کریمی- ۱۳۸۵)
- آقای هفترنگ (شهرام شاهحسینی- ۱۳۸۷)
- وقتی همه خوابیم (بهرام بیضایی- ۱۳۸۷)
- سلام بر عشق (اصغر نعیمی- ۱۳۸۸)
- يتيمخانۀ ايران (ابوالقاسم طالبی- ۱۳۹۴)
- آنجا همان ساعت (سیروس الوند- ۱۳۹۷)
- سیاهباز (حمید همتی- ۱۳۹۹)