کوین کلاین: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
کوین کلاین (میزوری ۲۴ اکتبر ۱۹۴۷م- )
کوین کلاین (میزوری ۲۴ اکتبر ۱۹۴۷م- ) (Kevin Kline){{جعبه زندگینامه
|عنوان =کوین کلاین
|نام =Kevin Kline
|نام دیگر=
|نام اصلی=
|نام مستعار=
|لقب=
|زادروز=میزوری ۲۴ اکتبر ۱۹۴۷م
|تاریخ مرگ=فرانسه 23 جولای 2004م
|دوره زندگی=
|ملیت=امریکایی
|محل زندگی=
|تحصیلات و محل تحصیل=نمایش- دانشگاه ایندیانا
دورۀ هنرهای نمایشی مدرسۀ جولیارد نیویورک
| شغل و تخصص اصلی =بازیگر
|شغل و تخصص های دیگر=
|سبک =
|مکتب =
|سمت =
|جوایز و افتخارات =اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (1989)
|آثار =انتخاب سوفی (۱۹۸۲)؛ یک ماهی به نام وندا (۱۹۸۸)؛ گرند کنیون (۱۹۹۱)؛ دیو (۱۹۹۳)؛ فندق‌شکن (۱۹۹۳)؛ بوسۀ فرانسوی (۱۹۹۵)؛ گوژپشت نتردام (۱۹۹۶)؛ درون و بیرون (۱۹۹۷)؛ رؤیای شب نیمۀ تابستان (۱۹۹۹)؛ غرب وحشی وحشی (۱۹۹۹)؛ آخرین وگاس (۲۰۱۳)؛ دیو و دلبر (۲۰۱۷)؛ خانۀ خوب (۲۰۲۱)
|خویشاوندان سرشناس =فیبی کیتس (همسر)
|گروه مقاله =سینما
|دوره =
|فعالیت های مهم =
|رشته =
|پست تخصصی =
|باشگاه =
}}[[پرونده:2042165889.jpg|جایگزین=کوین کلاین|بندانگشتی|کوین کلاین]](نام کامل: کوین دولانی کلاین<ref>Kevin Delaney Kline</ref>) بازیگر امریکایی تئاتر، سینما و تلویزیون. از اوایل دهۀ 1980 تاکنون، جز حضور پررنگش در تئاتر به عنوان بازیگر و کارگردان، در فیلم‌های سینمایی کمدی یا درام زیادی در نقش‌های اصلی یا دوم (اما مهم) بازی‌های گاه درخشانی از خود به یادگار گذاشته. همچنین وی در تولید چند انیمیشن بزرگ شرکت‌های [[برادران وارنر]] و [[والت دیزنی]] به عنوان راوی یا صداپیشه همکاری کرده است. کلاین در سال ۱۹۸۹م اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم کمدی ''یک ماهی به نام وندا'' به دست آورده است.


(نام کامل: کوین دولانی کلاین؛ به انگلیسی: Kevin Delaney Kline) بازیگر امریکایی تئاتر، سینما و تلویزیون. از اوایل دهۀ 1980 تاکنون، جز حضور پررنگش در تئاتر به عنوان بازیگر و کارگردان، در فیلم‌های سینمایی کمدی یا درام زیادی در نقش‌های اصلی یا دوم (اما مهم) بازی‌های گاه درخشانی از خود به یادگار گذاشته. همچنین وی در تولید چند انیمیشن بزرگ شرکت‌های برادران وارنر و والت دیزنی به عنوان راوی یا صداپیشه همکاری کرده است. کلاین در سال ۱۹۸۹م اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم کمدی یک ماهی به نام وندا به دست آورده است.
پدرش، موسیقیدانی بود که از راه ادارۀ یک مغازۀ صفحه‌فروشی امرار معاش می‌کرد. کوین تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ای مذهبی که توسط راهبان کاتولیک اداره می‌شد، گذراند. برای تحصیل در رشتۀ موسیقی وارد دانشگاه [[ایندیانا]]<ref>Indiana University</ref> شد؛ اما کمی بعد رشتۀ تحصیلی‌اش را به نمایش تغییر داد. پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، دورۀ هنرهای نمایشی مدرسۀ جولیارد نیویورک<ref>Juilliard School</ref> را نیز به پایان برد. پس از چهارسال همراهی با «گروه نمایشی بازیگری سیار» [[جان هاوسمن]] به نیویورک بازگشت و در آن‌جا در مجموعۀ تلویزیونی ''در جست‌وجوى فردا'' (۱۹۷۶ - ۱۹۷۷) ظاهر شد. خیلی زود، با ایفای نقش در نمایش موزیکال ''داماد دزد''، به برادوی<ref>Broadway Theatre</ref> راه یافت. در نمایش‌های برادوی مثل نمایش موزیکال ''در قرن بیستم'' (۱۹۷۸) و همچنین اجرای اپرت ''دزدان دریایی پنزانس''<ref>''The Pirates of Penzance''</ref> گیلبرت و سالیوان<ref>Gilbert and Sullivan</ref> (۱۹۸۰) ـ که در ۱۹۸۳ نیز در فیلمی با همین نام شرکت کرد ـ به بهترین شکل از توانایی‌هایش در رقص، آواز و نواختن پیانو سود جست (مهارتش در نواختن پیانو، سال‌ها بعد در فیلم ''قرار و مدار آدم‌های بالغ'' در نقش یک موسیقیدان، نیز به کارش آمد). کلاین برای هر دوی این نمایش‌ها جایزۀ تونی<ref>Tony Award</ref> بهترین بازیگر را به خود اختصاص داد. در طول چهار سال (۱۹۸۶ ۔ ۱۹۹۰) در دو اجرای [[هملت]] ظاهر شد که اجرای دوم (۱۹۹۰) به کارگردانی خودش بود. در سال‌های بعد به موازات کار سینما، فعالیت‌های تئاتری‌اش را نیز ادامه داد و هر از چندی بر صحنۀ تئاترهای نیویورک ظاهر می‌شد. حضورش در نمایش‌های موزیکال برادوی، نظر [[پاکولا، آلن جی (۱۹۲۸ـ۱۹۹۸)|پاکولا]]<nowiki/>ی فیلمساز را به خود جلب کرد و به این ترتیب کلاین در ''انتخاب سوفی''<ref>''Sophie's Choice''</ref> در نخستین حضور سینمایی‌اش در نقش شوهر بیمارگون و نامتعادل [[مریل استریپ|مریل استریپِ]] نجات‌یافته از اردوگاه‌های مرگ ظاهر شد.


چهل سالگی، نخستین کار مشترک کلاین با لارنس کاسدان<ref>Lawrence Edward Kasdan</ref> بود که این همکاری با فیلم‌های ''سیلورادو، تا مرگ دوستت دارم، گراند کنین و بوسۀ فرانسوی'' ادامه یافت. همکاری این دو از برجسته‌ترین نمونه‌های کار مشترک کارگردان/بازیگر در واپسین دهۀ قرن بیستم بوده و با نمونۀ درخشانی مثل ترکیب [[مارتین اسکورسیزی|مارتين اسکورسیزی]]/[[رابرت دنیرو]] قابل قیاس است. با وجود مضامین و ویژگی‌های مشترک فراوانِ این فیلم‌ها، هیچ‌گونه تکرار و یکنواختی در کار او به چشم نمی‌آید. حتی تنوع و بداعت کار او از فیلمی به فیلم دیگر شگفت می‌نماید: از روشنفکر میانسال و پریشان‌حال ''چهل سالگی'' گرفته تا کابوی پر جنب‌و‌جوش ''غرب وحشی وحشی'' بری ساننفلد<ref>Barry Sonnenfeld</ref> و از پیتزافروش ایتالیایی‌تبارِ زن‌بارۀ ''تا مرگ دوستت دارم'' تا وكيل لس آنجلسی خوش‌مشربِ درگیرِ مشکل عاطفی با همسر در ''گرند کنیون'' و دزد زبردست فرانسوی ''بوسۀ فرانسوی''. در همۀ این فیلم‌ها شخصیت کلاین متأثر از لحن جدی کمدی فیلم، تعادلی ظریف از این دو عنصر را به نمایش می‌گذارد. از این حیث کارهای مشترک کسدان و کلاین را می‌توان حد وسط طیفی دانست که در یک سر آن کارهای صرفاً کمدی کلاین (''یک ماهی به نام وندا'' و ''دیو'') جای دارند و در سر دیگرش فیلم‌های درام و جدی او (''انتخاب سوفی'' و ''فریاد آزادی''). با وجود تمام امتیازات کارهای مشترک کلاین و کسدان، نباید اهمیت کارنامۀ او را صرفاً به این آثار محدود سازیم. چرا که این مسأله به معنی نادیده گرفتن حضور کلاین در نقش‌های کمدی درخشانی مثل نقش دوگانۀ رئیس جمهور امریکا و بدلش در ''دیو''، یا جنایتکار روان‌پریشِ بدگمان به همگان ''یک ماهی به نام وندا''ست که جایزۀ اسکار بهترین بازیگر نقش دوم را نصیبش ساخت (نه سال بعد در دنبالۀ این فیلم، ''مخلوقات خشن''، نیز حضوری به همین میزان درخشان داشت)، و به‌ویژه بهترین نقش‌آفرینی‌اش، در سالیان بعد، معلم مدرسۀ ''درون و بیرون'' که افشای راز هم‌جنس‌خواهی‌اش، چند روز مانده به ازدواجش، شهامت اخلاقی او را به چالش می‌کشد و در نهایت به نمایشی از تقابل آزادگی با ریاکاری بدل می‌شود. و همچنین نقش‌آفرینی‌های جدی او در آثار درام، مثل ایفای نقش «دانلد وودز»، روزنامه‌نگار مخالف تبعیض نژادی در ''فریاد آزادی''، یا موسیقیدان آرام و مرد خانوادۀ ''قرار و مدار آدم‌های بالغ'' که با تسلیم شدن به پیشنهاد شیطانی همسایۀ روان‌پریش و جنایتکارش (با بازی کوین اسپیسی<ref>Kevin Spacey</ref>) مبنی بر معاوضۀ همسرانشان، به بهترین نحو آسیب‌پذیری مفهوم خانوادۀ سالم امریکایی را به نمایش می‌گذارد و همچنین ایفای نقش مشابه شوهر خیانتکار ''توفان یخ'' در محیط خانوادگی به همان اندازه پوچ و تصنعی، قابل توجه است. در ۱۹۹۳ از صدای گرم و پرطنین او به عنوان راوی فیلم ''فندق‌شکن'' استفاده شد و در ۱۹۹۶ به جای شخصیت «فبوس» در انیمیشن ''گوژپشت نتردام'' حرف زد.


پدرش، موسیقیدانی بود که از راه ادارۀ یک مغازۀ صفحه‌فروشی امرار معاش می‌کرد. کوین تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ای مذهبی که توسط راهبان کاتولیک اداره می‌شد، گذراند. برای تحصیل در رشتۀ موسیقی وارد دانشگاه ایندیانا شد؛ اما کمی بعد رشتۀ تحصیلی‌اش را به نمایش تغییر داد. پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، دورۀ هنرهای نمایشی مدرسۀ جولیارد نیویورک (Juilliard School) را نیز به پایان برد. پس از چهارسال همراهی با «گروه نمایشی بازیگری سیار» جـان هاوسمن (John Houseman) به نیویورک بازگشت و در آنجا در مجموعۀ تلویزیونی در جست‌وجـوى فـردا (۱۹۷۶ - ۱۹۷۷) ظاهر شد. خیلی زود، با ایفای نقش در نمایش موزیکال داماد دزد، به برادوی راه یافت. در نمایش‌های برادوی مثل نمایش موزیکال در قرن بیستم (۱۹۷۸) و همچنین اجرای اپرت دزدان دریایی پنزانس (The Pirates of Penzance) گیلبرت و سالیوان (Gilbert and Sullivan) (۱۹۸۰) ـ که در ۱۹۸۳ نیز در فیلمی با همین نام شرکت کرد ـ به بهترین شکل از توانایی‌هایش در رقص، آواز و نواختن پیانو سود جست (مهارتش در نواختن پیانو، سال‌ها بعد در فیلم قرار و مدار آدم‌های بالغ در نقش یک موسیقیدان، نیز به کارش آمد). کلاین برای هر دوی این نمایش‌ها جایزۀ تونی بهترین بازیگر را به خود اختصاص داد. در طول چهار سال (۱۹۸۶ ۔ ۱۹۹۰) در دو اجرای هملت ظاهر شد که اجرای دوم (۱۹۹۰) به کارگردانی خودش بود. در سال‌های بعد به موازات کار سینما، فعالیت‌های تئاتری‌اش را نیز ادامه داد و هر از چندی بر صحنۀ تئاترهای نیویورک ظاهر می‌شد. حضورش در نمایش‌های موزیکال برادوی، نظر پاکولای فیلمساز را به خود جلب کرد و به این ترتیب کلاین در انتخاب سوفی (Sophie's Choice) در نخستین حضور سینمایی‌اش در نقش شوهر بیمارگون و نامتعادل مریل استریپِ نجات‌یافته از اردوگاه‌های مرگ ظاهر شد.
همسرش، فیبی کیتس<ref>Phoebe Belle Cates</ref> (از ۱۹۸۹)، نیز بازیگر است. فیلم مشترک این دو ''شاهزاده خانم کارابو'' است. پیش از آن کیتس (بدون ذکر نامش در عنوان‌بندی) در نقش کوتاه یکی از همدم‌های یک‌شبۀ بی‌شمار کلاین در ''تا مرگ دوستت دارم'' ظاهر شده بود.
 
 
گزیدۀ '''آثار سینمایی'''
 
* انتخاب سوفی (۱۹۸۲)
* سیلورادو (۱۹۸۵)
* یک ماهی به نام وندا (۱۹۸۸)
* مرد ژانویه (۱۹۸۹)
* تو را تا مرگ دوست دارم (۱۹۹۰)
* گرند کنیون (۱۹۹۱) چاپلین (۱۹۹۲)
* دیو (۱۹۹۳) فندق‌شکن (۱۹۹۳)
* بوسۀ فرانسوی (۱۹۹۵)
* گوژپشت نتردام (۱۹۹۶)
* درون و بیرون (۱۹۹۷)
* توفان یخ (۱۹۹۷)
* رؤیای شب نیمۀ تابستان (۱۹۹۹)
* غرب وحشی وحشی (۱۹۹۹)
* به سوی الدورادو (۲۰۰۰)
* مهمانی سالگرد ازدواج (۲۰۰۱)
* اورنج کانتی (۲۰۰۲)
* پلنگ صورتی (۲۰۰۶)
* همراهان (۲۰۰۶)
* مبادله (۲۰۰۷)
* افسانۀ دسپراکس (۲۰۰۸)
* مرد اضافی (۲۰۱۰)
* آخرین وگاس (۲۰۱۳)
* روزهای پایانی رابین هود (۲۰۱۳)
* بانوی پیر من (۲۰۱۴)
* ریکی و فلش (۲۰۱۵)
* دیو و دلبر (۲۰۱۷)
* خانۀ خوب (۲۰۲۱)
 
----
<references />
[[رده:سینما]]
[[رده:جهان - اشخاص]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۹ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۱۷

کوین کلاین (میزوری ۲۴ اکتبر ۱۹۴۷م- ) (Kevin Kline)

کوین کلاین
Kevin Kline
زادروز میزوری ۲۴ اکتبر ۱۹۴۷م
درگذشت فرانسه 23 جولای 2004م
ملیت امریکایی
تحصیلات و محل تحصیل

نمایش- دانشگاه ایندیانا

دورۀ هنرهای نمایشی مدرسۀ جولیارد نیویورک
شغل و تخصص اصلی بازیگر
آثار انتخاب سوفی (۱۹۸۲)؛ یک ماهی به نام وندا (۱۹۸۸)؛ گرند کنیون (۱۹۹۱)؛ دیو (۱۹۹۳)؛ فندق‌شکن (۱۹۹۳)؛ بوسۀ فرانسوی (۱۹۹۵)؛ گوژپشت نتردام (۱۹۹۶)؛ درون و بیرون (۱۹۹۷)؛ رؤیای شب نیمۀ تابستان (۱۹۹۹)؛ غرب وحشی وحشی (۱۹۹۹)؛ آخرین وگاس (۲۰۱۳)؛ دیو و دلبر (۲۰۱۷)؛ خانۀ خوب (۲۰۲۱)
گروه مقاله سینما
خویشاوندان سرشناس فیبی کیتس (همسر)
جوایز و افتخارات اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (1989)
کوین کلاین
کوین کلاین

(نام کامل: کوین دولانی کلاین[۱]) بازیگر امریکایی تئاتر، سینما و تلویزیون. از اوایل دهۀ 1980 تاکنون، جز حضور پررنگش در تئاتر به عنوان بازیگر و کارگردان، در فیلم‌های سینمایی کمدی یا درام زیادی در نقش‌های اصلی یا دوم (اما مهم) بازی‌های گاه درخشانی از خود به یادگار گذاشته. همچنین وی در تولید چند انیمیشن بزرگ شرکت‌های برادران وارنر و والت دیزنی به عنوان راوی یا صداپیشه همکاری کرده است. کلاین در سال ۱۹۸۹م اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم کمدی یک ماهی به نام وندا به دست آورده است.

پدرش، موسیقیدانی بود که از راه ادارۀ یک مغازۀ صفحه‌فروشی امرار معاش می‌کرد. کوین تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ای مذهبی که توسط راهبان کاتولیک اداره می‌شد، گذراند. برای تحصیل در رشتۀ موسیقی وارد دانشگاه ایندیانا[۲] شد؛ اما کمی بعد رشتۀ تحصیلی‌اش را به نمایش تغییر داد. پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، دورۀ هنرهای نمایشی مدرسۀ جولیارد نیویورک[۳] را نیز به پایان برد. پس از چهارسال همراهی با «گروه نمایشی بازیگری سیار» جان هاوسمن به نیویورک بازگشت و در آن‌جا در مجموعۀ تلویزیونی در جست‌وجوى فردا (۱۹۷۶ - ۱۹۷۷) ظاهر شد. خیلی زود، با ایفای نقش در نمایش موزیکال داماد دزد، به برادوی[۴] راه یافت. در نمایش‌های برادوی مثل نمایش موزیکال در قرن بیستم (۱۹۷۸) و همچنین اجرای اپرت دزدان دریایی پنزانس[۵] گیلبرت و سالیوان[۶] (۱۹۸۰) ـ که در ۱۹۸۳ نیز در فیلمی با همین نام شرکت کرد ـ به بهترین شکل از توانایی‌هایش در رقص، آواز و نواختن پیانو سود جست (مهارتش در نواختن پیانو، سال‌ها بعد در فیلم قرار و مدار آدم‌های بالغ در نقش یک موسیقیدان، نیز به کارش آمد). کلاین برای هر دوی این نمایش‌ها جایزۀ تونی[۷] بهترین بازیگر را به خود اختصاص داد. در طول چهار سال (۱۹۸۶ ۔ ۱۹۹۰) در دو اجرای هملت ظاهر شد که اجرای دوم (۱۹۹۰) به کارگردانی خودش بود. در سال‌های بعد به موازات کار سینما، فعالیت‌های تئاتری‌اش را نیز ادامه داد و هر از چندی بر صحنۀ تئاترهای نیویورک ظاهر می‌شد. حضورش در نمایش‌های موزیکال برادوی، نظر پاکولای فیلمساز را به خود جلب کرد و به این ترتیب کلاین در انتخاب سوفی[۸] در نخستین حضور سینمایی‌اش در نقش شوهر بیمارگون و نامتعادل مریل استریپِ نجات‌یافته از اردوگاه‌های مرگ ظاهر شد.

چهل سالگی، نخستین کار مشترک کلاین با لارنس کاسدان[۹] بود که این همکاری با فیلم‌های سیلورادو، تا مرگ دوستت دارم، گراند کنین و بوسۀ فرانسوی ادامه یافت. همکاری این دو از برجسته‌ترین نمونه‌های کار مشترک کارگردان/بازیگر در واپسین دهۀ قرن بیستم بوده و با نمونۀ درخشانی مثل ترکیب مارتين اسکورسیزی/رابرت دنیرو قابل قیاس است. با وجود مضامین و ویژگی‌های مشترک فراوانِ این فیلم‌ها، هیچ‌گونه تکرار و یکنواختی در کار او به چشم نمی‌آید. حتی تنوع و بداعت کار او از فیلمی به فیلم دیگر شگفت می‌نماید: از روشنفکر میانسال و پریشان‌حال چهل سالگی گرفته تا کابوی پر جنب‌و‌جوش غرب وحشی وحشی بری ساننفلد[۱۰] و از پیتزافروش ایتالیایی‌تبارِ زن‌بارۀ تا مرگ دوستت دارم تا وكيل لس آنجلسی خوش‌مشربِ درگیرِ مشکل عاطفی با همسر در گرند کنیون و دزد زبردست فرانسوی بوسۀ فرانسوی. در همۀ این فیلم‌ها شخصیت کلاین متأثر از لحن جدی کمدی فیلم، تعادلی ظریف از این دو عنصر را به نمایش می‌گذارد. از این حیث کارهای مشترک کسدان و کلاین را می‌توان حد وسط طیفی دانست که در یک سر آن کارهای صرفاً کمدی کلاین (یک ماهی به نام وندا و دیو) جای دارند و در سر دیگرش فیلم‌های درام و جدی او (انتخاب سوفی و فریاد آزادی). با وجود تمام امتیازات کارهای مشترک کلاین و کسدان، نباید اهمیت کارنامۀ او را صرفاً به این آثار محدود سازیم. چرا که این مسأله به معنی نادیده گرفتن حضور کلاین در نقش‌های کمدی درخشانی مثل نقش دوگانۀ رئیس جمهور امریکا و بدلش در دیو، یا جنایتکار روان‌پریشِ بدگمان به همگان یک ماهی به نام ونداست که جایزۀ اسکار بهترین بازیگر نقش دوم را نصیبش ساخت (نه سال بعد در دنبالۀ این فیلم، مخلوقات خشن، نیز حضوری به همین میزان درخشان داشت)، و به‌ویژه بهترین نقش‌آفرینی‌اش، در سالیان بعد، معلم مدرسۀ درون و بیرون که افشای راز هم‌جنس‌خواهی‌اش، چند روز مانده به ازدواجش، شهامت اخلاقی او را به چالش می‌کشد و در نهایت به نمایشی از تقابل آزادگی با ریاکاری بدل می‌شود. و همچنین نقش‌آفرینی‌های جدی او در آثار درام، مثل ایفای نقش «دانلد وودز»، روزنامه‌نگار مخالف تبعیض نژادی در فریاد آزادی، یا موسیقیدان آرام و مرد خانوادۀ قرار و مدار آدم‌های بالغ که با تسلیم شدن به پیشنهاد شیطانی همسایۀ روان‌پریش و جنایتکارش (با بازی کوین اسپیسی[۱۱]) مبنی بر معاوضۀ همسرانشان، به بهترین نحو آسیب‌پذیری مفهوم خانوادۀ سالم امریکایی را به نمایش می‌گذارد و همچنین ایفای نقش مشابه شوهر خیانتکار توفان یخ در محیط خانوادگی به همان اندازه پوچ و تصنعی، قابل توجه است. در ۱۹۹۳ از صدای گرم و پرطنین او به عنوان راوی فیلم فندق‌شکن استفاده شد و در ۱۹۹۶ به جای شخصیت «فبوس» در انیمیشن گوژپشت نتردام حرف زد.

همسرش، فیبی کیتس[۱۲] (از ۱۹۸۹)، نیز بازیگر است. فیلم مشترک این دو شاهزاده خانم کارابو است. پیش از آن کیتس (بدون ذکر نامش در عنوان‌بندی) در نقش کوتاه یکی از همدم‌های یک‌شبۀ بی‌شمار کلاین در تا مرگ دوستت دارم ظاهر شده بود.


گزیدۀ آثار سینمایی

  • انتخاب سوفی (۱۹۸۲)
  • سیلورادو (۱۹۸۵)
  • یک ماهی به نام وندا (۱۹۸۸)
  • مرد ژانویه (۱۹۸۹)
  • تو را تا مرگ دوست دارم (۱۹۹۰)
  • گرند کنیون (۱۹۹۱) چاپلین (۱۹۹۲)
  • دیو (۱۹۹۳) فندق‌شکن (۱۹۹۳)
  • بوسۀ فرانسوی (۱۹۹۵)
  • گوژپشت نتردام (۱۹۹۶)
  • درون و بیرون (۱۹۹۷)
  • توفان یخ (۱۹۹۷)
  • رؤیای شب نیمۀ تابستان (۱۹۹۹)
  • غرب وحشی وحشی (۱۹۹۹)
  • به سوی الدورادو (۲۰۰۰)
  • مهمانی سالگرد ازدواج (۲۰۰۱)
  • اورنج کانتی (۲۰۰۲)
  • پلنگ صورتی (۲۰۰۶)
  • همراهان (۲۰۰۶)
  • مبادله (۲۰۰۷)
  • افسانۀ دسپراکس (۲۰۰۸)
  • مرد اضافی (۲۰۱۰)
  • آخرین وگاس (۲۰۱۳)
  • روزهای پایانی رابین هود (۲۰۱۳)
  • بانوی پیر من (۲۰۱۴)
  • ریکی و فلش (۲۰۱۵)
  • دیو و دلبر (۲۰۱۷)
  • خانۀ خوب (۲۰۲۱)

  1. Kevin Delaney Kline
  2. Indiana University
  3. Juilliard School
  4. Broadway Theatre
  5. The Pirates of Penzance
  6. Gilbert and Sullivan
  7. Tony Award
  8. Sophie's Choice
  9. Lawrence Edward Kasdan
  10. Barry Sonnenfeld
  11. Kevin Spacey
  12. Phoebe Belle Cates