پژمان، احمد (لار ۱۳۱۴ش ): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
(جایگزینی متن - '\\1' به '<!--1')
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۲۹: خط ۲۹:
|پست تخصصی =
|پست تخصصی =
|باشگاه =
|باشگاه =
}}<p>آهنگ‌ساز ایرانی. در آغاز نزد حشمت سنجری به فراگیری ویولن پرداخت و پس از آموختن تئوری موسیقی نزد پرویز منصوری، از حسین ناصحی علوم آهنگ‌سازی را فراگرفت. پژمان نوازندۀ ویولن با ارکستر صبا، به رهبری حسین دهلوی، بود و از ۱۳۴۳ش به‌مدت پنج سال در آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی وین در اتریش به تحصیل در رشتۀ آهنگ‌سازی پرداخت. در این دوران یکی از آثارش با نام ''راپسودی'' را ارکستر رادیو وین اجرا کرد. موسیقی نخستین اپرا به زبان فارسی را نیز او تصنیف کرد که در مراسم گشایش تالار رودکی به‌اجرا درآمد. چندی نیز به تدریس آهنگ‌سازی در دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، و هنرستان موسیقی ملی اشتغال داشت و در ۱۳۵۵ برای تحصیل در رشتۀ موسیقی جاز راهی دانشگاه کلمبیا در امریکا شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آن کشور ماندگار شد و به تدریس و ساخت موسیقی فیلم پرداخت. در ۱۳۷۰ به ایران بازگشت و ضمن ساخت موسیقی فیلم به تدریس در دانشگاه هنر نیز مشغول شد. آثار او عموماً ملهم از موسیقی ایرانی است و در برنامه‌های گوناگونی در داخل و خارج کشور اجرا شده‌اند که از آن جمله‌اند: ''اوروتور پارسیان''، ''بالۀ روشنایی''، ''اپرای جشن دهقان''، اپرای ''دلاور سهند و سمندر''، ''افسانه'' برای کودکان؛ همچنین موسیقی فیلم‌های ''شازده احتجاب'' و ''بوی کافور عطریاس'' به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، و کتاب‌های ''آهنگ‌های محلی جنوب ایران''، ''آهنگ‌های محلی شمال ایران''. </p>
}}
[[پرونده:احمد پژمان1.jpg|بندانگشتی|احمد پژمان]]
<p>آهنگ‌ساز ایرانی. در آغاز نزد حشمت سنجری به فراگیری [[ویولن]] پرداخت و پس از آموختن تئوری موسیقی نزد [[منصوری، پرویز (همدان ۱۳۰۳ـ وین ۱۳۹۰ش)|پرویز منصوری]]، از [[ناصحی، حسین (تهران ۱۳۰۴ـ همان جا ۱۳۵۶ش)|حسین ناصحی]] علوم آهنگ‌سازی را فراگرفت. پژمان نوازندۀ ویولن با ارکستر صبا، به رهبری [[دهلوی، حسین (تهران ۱۳۰۶ش )|حسین دهلوی]]، بود و از ۱۳۴۳ش به‌مدت پنج سال در آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی وین در [[اتریش]] به تحصیل در رشتۀ آهنگ‌سازی پرداخت. در این دوران یکی از آثارش با نام ''راپسودی'' را ارکستر رادیو وین اجرا کرد. موسیقی نخستین اپرا به زبان فارسی را نیز او تصنیف کرد که در مراسم گشایش [[تالار رودکی]] به‌اجرا درآمد. چندی نیز به تدریس آهنگ‌سازی در [[دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران|دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران]]، و [[هنرستان موسیقی ملی]] اشتغال داشت و در ۱۳۵۵ برای تحصیل در رشتۀ موسیقی جاز راهی [[دانشگاه کلمبیا]] در [[امریکا، ایالات متحده|امریکا]] شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آن کشور ماندگار شد و به تدریس و ساخت موسیقی فیلم پرداخت. در ۱۳۷۰ به ایران بازگشت و ضمن ساخت موسیقی فیلم به تدریس در دانشگاه هنر نیز مشغول شد. آثار او عموماً ملهم از موسیقی ایرانی است و در برنامه‌های گوناگونی در داخل و خارج کشور اجرا شده‌اند که از آن جمله‌اند: ''اوروتور پارسیان''، ''بالۀ روشنایی''، ''اپرای جشن دهقان''، اپرای ''دلاور سهند و سمندر''، ''افسانه'' برای کودکان؛ همچنین موسیقی فیلم‌های ''شازده احتجاب'' و ''بوی کافور عطریاس'' به کارگردانی [[فرمان آرا، بهمن (اصفهان ۱۳۲۰)|بهمن فرمان‌آرا]]، و کتاب‌های ''آهنگ‌های محلی جنوب ایران''، ''آهنگ‌های محلی شمال ایران''. </p>
<br><!--13128300-->
<br><!--13128300-->
[[رده:موسیقی]]
[[رده:موسیقی]]
[[رده:ایران - اشخاص]]
[[رده:ایران - اشخاص]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۵۵

پژمان، احمد (لار ۱۳۱۴ش‌)

احمد پژمان
زادروز لار ۱۳۱۴ش
ملیت ایرانی
تحصیلات و محل تحصیل آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی وین
شغل و تخصص اصلی آهنگساز
آثار اوروتور پارسیان
گروه مقاله موسیقی
احمد پژمان

آهنگ‌ساز ایرانی. در آغاز نزد حشمت سنجری به فراگیری ویولن پرداخت و پس از آموختن تئوری موسیقی نزد پرویز منصوری، از حسین ناصحی علوم آهنگ‌سازی را فراگرفت. پژمان نوازندۀ ویولن با ارکستر صبا، به رهبری حسین دهلوی، بود و از ۱۳۴۳ش به‌مدت پنج سال در آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی وین در اتریش به تحصیل در رشتۀ آهنگ‌سازی پرداخت. در این دوران یکی از آثارش با نام راپسودی را ارکستر رادیو وین اجرا کرد. موسیقی نخستین اپرا به زبان فارسی را نیز او تصنیف کرد که در مراسم گشایش تالار رودکی به‌اجرا درآمد. چندی نیز به تدریس آهنگ‌سازی در دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، و هنرستان موسیقی ملی اشتغال داشت و در ۱۳۵۵ برای تحصیل در رشتۀ موسیقی جاز راهی دانشگاه کلمبیا در امریکا شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آن کشور ماندگار شد و به تدریس و ساخت موسیقی فیلم پرداخت. در ۱۳۷۰ به ایران بازگشت و ضمن ساخت موسیقی فیلم به تدریس در دانشگاه هنر نیز مشغول شد. آثار او عموماً ملهم از موسیقی ایرانی است و در برنامه‌های گوناگونی در داخل و خارج کشور اجرا شده‌اند که از آن جمله‌اند: اوروتور پارسیان، بالۀ روشنایی، اپرای جشن دهقان، اپرای دلاور سهند و سمندر، افسانه برای کودکان؛ همچنین موسیقی فیلم‌های شازده احتجاب و بوی کافور عطریاس به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، و کتاب‌های آهنگ‌های محلی جنوب ایران، آهنگ‌های محلی شمال ایران.