بارتوک، بلا (۱۸۸۱ـ۱۹۴۵): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
بارتوک، | {{جعبه زندگینامه|عنوان=بلا بارتوک|نام=Bela Bartok|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۸۱م|تاریخ مرگ=امریکا ۱۹۴۵م|دوره زندگی=|ملیت=مجار|محل زندگی=امریکا|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=آهنگساز|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=در دانشگاه کلمبیا و هاروارد به تدریس پرداخت|جوایز و افتخارات=|آثار=شش کوآرتت زهی، یک دیورتیمِنتو برای ارکستر زهی (۱۹۳۹)، اپرای یکپردهای قلعۀ دوک ریشآبی (۱۹۱۱)، کوآرتت ششم (۱۹۳۹)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=موسیقی|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}بارتوک، بلا (۱۸۸۱ـ۱۹۴۵) | ||
آهنگساز مجار. آثار او ترکیبی از عناصر محلی با مفاهیم ریاضی نسبتهای تونال<ref>tonal</ref> | (Bartok, Bela) | ||
[[پرونده:Bartok, Bela.jpg|بندانگشتی|بلا بارتوک]] | |||
آهنگساز مجار. آثار او ترکیبی از عناصر محلی با مفاهیم ریاضی نسبتهای تونال<ref>tonal</ref> و ریتمیک است. دستاورد عظیم او عبارتاند از شش [[کوآرتت زهی|کوآرتت زهی]]، یک ''دیورتیمِنتو<ref>Divertimento </ref>'' برای ارکستر زهی (۱۹۳۹)، سه کنسرتوی پیانو، کنسرتوی ویولن، و کنسرتوی [[ویولا]]، ''کنسرتو برای ارکستر<ref>Concerto for Orchestra</ref>'' (۱۹۴۳ـ۱۹۴۴)، اپرای یکپردهای ''قلعۀ دوک ریشآبی<ref>Duke Bluebeard’s Castle</ref>'' (۱۹۱۱)، و قطعههای آموزشی درجهبندیشده برای پیانو. بارتوک که کودکی نابغه بود، در کنسرواتوار بوداپست<ref>Budapest Conservatory</ref> به تحصیل موسیقی پرداخت، و بعدها همراه با [[کودای، زولتان (۱۸۸۲ـ۱۹۶۷)|زولتان کودای]]<ref>Zoltán Kodály</ref> در زمینۀ ضبط و ترانویسی موسیقی محلی [[مجارستان|مجارستان]] و کشورهای همجوار کار کرد. بالۀ او با نام ''ماندارین معجزهگر<ref>The Miraculous Mandarin </ref>'' (۱۹۱۸ـ۱۹۱۹) تحت تأثیر [[استراوینسکی، ایگور (۱۸۸۲ـ۱۹۷۱)|استراوینسکی]] و [[شونبرگ، آرنولد (۱۸۷۴ـ۱۹۵۱)|شونبرگ]] اکسپرسیونیست ساخته شد. انزوای سیاسی فزاینده در زادگاه بارتوک (مجارستان پیش از آلمان، فاشیست شد)، او را بر آن داشت تا در خارج بهدنبال یک جایگاه حرفهای باشد. کوآرتت ششم (۱۹۳۹) آخرین اثری بود که در [[بوداپست|بوداپست]] ساخت، و آهنگساز را در ماتم جهانی نشان میدهد که در آستانۀ زوال و نابودی قرار داشته است. هریک از موومانها با تکنوازی طولانی و مالیخولیایی ویولا آغاز میشود. بارتوک در ۱۹۴۰ به [[امریکا، ایالات متحده|امریکا]] مهاجرت کرد، و مدتی در [[دانشگاه کلمبیا|دانشگاه کلمبیا]]<ref>Columbia University</ref> و [[دانشگاه هاروارد|هاروارد]] به تدریس پرداخت و در امریکا درگذشت. | |||
| |
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۵۸
بلا بارتوک Bela Bartok | |
---|---|
زادروز |
۱۸۸۱م |
درگذشت | امریکا ۱۹۴۵م |
محل زندگی | امریکا |
ملیت | مجار |
شغل و تخصص اصلی | آهنگساز |
آثار | شش کوآرتت زهی، یک دیورتیمِنتو برای ارکستر زهی (۱۹۳۹)، اپرای یکپردهای قلعۀ دوک ریشآبی (۱۹۱۱)، کوآرتت ششم (۱۹۳۹) |
گروه مقاله | موسیقی |
بارتوک، بلا (۱۸۸۱ـ۱۹۴۵)
(Bartok, Bela)
آهنگساز مجار. آثار او ترکیبی از عناصر محلی با مفاهیم ریاضی نسبتهای تونال[۱] و ریتمیک است. دستاورد عظیم او عبارتاند از شش کوآرتت زهی، یک دیورتیمِنتو[۲] برای ارکستر زهی (۱۹۳۹)، سه کنسرتوی پیانو، کنسرتوی ویولن، و کنسرتوی ویولا، کنسرتو برای ارکستر[۳] (۱۹۴۳ـ۱۹۴۴)، اپرای یکپردهای قلعۀ دوک ریشآبی[۴] (۱۹۱۱)، و قطعههای آموزشی درجهبندیشده برای پیانو. بارتوک که کودکی نابغه بود، در کنسرواتوار بوداپست[۵] به تحصیل موسیقی پرداخت، و بعدها همراه با زولتان کودای[۶] در زمینۀ ضبط و ترانویسی موسیقی محلی مجارستان و کشورهای همجوار کار کرد. بالۀ او با نام ماندارین معجزهگر[۷] (۱۹۱۸ـ۱۹۱۹) تحت تأثیر استراوینسکی و شونبرگ اکسپرسیونیست ساخته شد. انزوای سیاسی فزاینده در زادگاه بارتوک (مجارستان پیش از آلمان، فاشیست شد)، او را بر آن داشت تا در خارج بهدنبال یک جایگاه حرفهای باشد. کوآرتت ششم (۱۹۳۹) آخرین اثری بود که در بوداپست ساخت، و آهنگساز را در ماتم جهانی نشان میدهد که در آستانۀ زوال و نابودی قرار داشته است. هریک از موومانها با تکنوازی طولانی و مالیخولیایی ویولا آغاز میشود. بارتوک در ۱۹۴۰ به امریکا مهاجرت کرد، و مدتی در دانشگاه کلمبیا[۸] و هاروارد به تدریس پرداخت و در امریکا درگذشت.