دندی، ونسان (۱۸۵۱ـ۱۹۳۱): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۷: | خط ۷: | ||
|نام مستعار= | |نام مستعار= | ||
|لقب= | |لقب= | ||
|زادروز= | |زادروز=پاریس۱۸۵۱م | ||
|تاریخ مرگ=۱۹۳۱م | |تاریخ مرگ=۱۹۳۱م | ||
|دوره زندگی= | |دوره زندگی= | ||
خط ۲۷: | خط ۲۷: | ||
|پست تخصصی = | |پست تخصصی = | ||
|باشگاه = | |باشگاه = | ||
}} | }} دَندی، وَنسان (۱۸۵۱ـ۱۹۳۱) | ||
آهنگساز فرانسوی. زیر نظر سزار فرانک<ref>César Franck | (D'Indy, Vincent)<br /> | ||
[[پرونده:D'Indy, Vincent.jpg|بندانگشتی|ونسان دندی]] | |||
</ref> تحصیل کرد و از بنیادگذاران اسکولا کانتوروم<ref>Schola Cantorum </ref> بود. ازجمله آثار اوست: اپراها (''فِروال''<ref>Fervaal</ref>، ۱۸۹۷)، سمفونیها، پوئم سمفونیک (''ایشْتار''<ref> Ishtar </ref>، ۱۸۹۶)، و موسیقی مجلسی. دندی از خانوادهای اشرافی، اهل منطقۀ آردش<ref>Ardèche </ref> در ویواره<ref>Vivarais </ref> بود، اما در پاریس بهدنیا آمد. مادرش هنگام تولد او درگذشت و مادربزرگ پدریاش که موسیقیدان خوبی بود، او را بزرگ کرد. در ۱۱سالگی او را برای تعلیم پیانو نزد لوئی دیِهمِر<ref>Louis Diémer</ref> و برای آموزش نظری نزد آلبر لاوینیاک<ref> Albert Lavignac </ref> فرستادند، و پس از آن تحصیل پیانو را زیرنظر ژان مارمونتل<ref>Jean Marmontel</ref> دنبال کرد. در ۱۸۷۰ نخستین آثار خود را منتشر ساخت و در دفاع از پاریس دربرابر ارتش پروس شرکت کرد. برای جلب رضایت خانوادهاش در رشتۀ حقوق مشغول تحصیل شد، اما تصمیم داشت موسیقیدان شود و برای مشورت نزد فرانک رفت، که به او پیشنهاد تعلیم داده بود. همچنین برای طبعآزمایی در ارکستر اِدوئار کولون<ref> Edouard Colonne </ref> نوازندۀ تیمپانی شد. ژول پادِلو<ref>Jules Pasdeloup </ref> یکی از آثار او را برای نخستینبار اجرا کرد، که اوورتوری برای نمایشنامۀ ''پیکّولومینی''<ref>Piccolomini </ref> اثر | آهنگساز فرانسوی. زیر نظر [[فرانک، سزار (۱۸۲۲ـ۱۸۹۰)|سزار فرانک]]<ref>César Franck | ||
</ref> تحصیل کرد و از بنیادگذاران اسکولا کانتوروم<ref>Schola Cantorum </ref> بود. ازجمله آثار اوست: اپراها (''فِروال''<ref>Fervaal</ref>، ۱۸۹۷)، سمفونیها، پوئم سمفونیک (''ایشْتار''<ref> Ishtar </ref>، ۱۸۹۶)، و موسیقی مجلسی. دندی از خانوادهای اشرافی، اهل منطقۀ آردش<ref>Ardèche </ref> در ویواره<ref>Vivarais </ref> بود، اما در [[پاریس، شهر|پاریس]] بهدنیا آمد. مادرش هنگام تولد او درگذشت و مادربزرگ پدریاش که موسیقیدان خوبی بود، او را بزرگ کرد. در ۱۱سالگی او را برای تعلیم پیانو نزد لوئی دیِهمِر<ref>Louis Diémer</ref> و برای آموزش نظری نزد آلبر لاوینیاک<ref> Albert Lavignac </ref> فرستادند، و پس از آن تحصیل [[پیانو]] را زیرنظر [[مارمونتل، ژان فرانسوا (۱۷۲۳ـ۱۷۹۹)|ژان مارمونتل]]<ref>Jean Marmontel</ref> دنبال کرد. در ۱۸۷۰ نخستین آثار خود را منتشر ساخت و در دفاع از پاریس دربرابر ارتش پروس شرکت کرد. برای جلب رضایت خانوادهاش در رشتۀ حقوق مشغول تحصیل شد، اما تصمیم داشت موسیقیدان شود و برای مشورت نزد فرانک رفت، که به او پیشنهاد تعلیم داده بود. همچنین برای طبعآزمایی در ارکستر اِدوئار کولون<ref> Edouard Colonne </ref> نوازندۀ [[تیمپانی]] شد. ژول پادِلو<ref>Jules Pasdeloup </ref> یکی از آثار او را برای نخستینبار اجرا کرد، که اوورتوری برای نمایشنامۀ ''پیکّولومینی''<ref>Piccolomini </ref> اثر [[شیلر، یوهان (۱۷۵۹ـ۱۸۰۵)|شیلر]]<ref>Schiller </ref> بود، و پس از آن بخشی از سهگانۀ ''والنشتاین''<ref>Wallenstein </ref> او شد. پس از فرانک، او [[لیست، فرانتس (۱۸۱۱ـ۱۸۸۶)|فرانتس لیست]] را تحسین میکرد، و در ۱۸۷۳ دو ماه را در وایمار<ref>Weimar</ref> با این آهنگساز و [[واگنر، ریشارد (۱۸۱۳ـ۱۸۸۳)|ریشارد واگنر]]<ref> Richard Wagner</ref>سپری کرد و در ۱۸۷۶ در نخستین اجرای اپراهای ''حلقۀ نیبلونگ''<ref> Ring des Nibelungen </ref> در [[بایرویت]]<ref>Bayreuth </ref> نیز حضور یافت. دَندی به شارل لامورو<ref>Charles Lamoureux </ref>، رهبر ارکستر، کمک کرد تا موسیقی واگنر را به پاریس معرفی کند ( ''لوهنگرین''<ref>Lohengrin </ref>، ۱۸۸۷) و به احیای آثار ژان ـ فیلیپ رامو<ref>Jean-Philippe Rameau </ref>، کریستوف ویلیبالد فون گلوک<ref>Christoph Willibald von Gluck </ref>، و کلاودیو مونتهوردی<ref>Claudio Monteverdi </ref> (''تاجگذاریِ پوپّهآ''<ref>L’incornazione Poppea </ref> با ویراست خودش) پرداخت. در ۱۸۹۴ به شارل بورد<ref>Charles Bordes </ref> پیوست تا بههمراه فلیکس گیلمان<ref>Félix Guilmant </ref> مدرسۀ اسکولا کانتوروم را پایهگذاری کنند؛ دَندی تا پایان عمر در این مدرسه تدریس کرد و شاگردان برجستۀ بسیاری داشت که یکی از آنان [[وارز، ادگار (۱۸۸۳ـ۱۹۶۵)|ادگار وارِز]]<ref>Edgard Varèse </ref> بود. ازجمله آثار اوست: صحنهای ''بیگانه''<ref>L’étranger </ref> (۱۸۹۸ـ۱۹۰۱). ارکستری ''سمفونی برمبنای یک ترانۀ کوهستانی فرانسوی (سمفونی سِوِنُل)''<ref>(Symphonie sur un chant montagnard francais (Symphonie Cévenole </ref> برای پیانو و ارکستر (۱۸۸۶)؛ ''روز تابستانی در کوهستان''<ref>Jour d’été </ref> (۱۹۰۵). موسیقی مجلسی سه [[کوآرتت زهی]] (۱۸۹۰، ۱۸۹۷، ۱۹۲۹)؛ سِکستت زهی و کویینتت پیانو (۱۹۲۴) پیانو و ترانهها هجده اپوس از آثار پیانویی، شامل سونات در می ماژور، ''تِم واریه''<ref>Thème varié </ref>؛ ۹۰ ''شانسونهای عامیانه ویواره''<ref>Chansons populaires du Vivarais</ref>، تنظیمهایی از دوازده ترانۀ محلی فرانسوی برای کُر بدون همراهی. | |||
| |
نسخهٔ کنونی تا ۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۰۲
ونسان دندی Vincent D'Indy | |
---|---|
زادروز |
پاریس۱۸۵۱م |
درگذشت | ۱۹۳۱م |
ملیت | فرانسوی |
تحصیلات و محل تحصیل | تحصیل در رشته حقوق |
شغل و تخصص اصلی | آهنگ ساز |
آثار | سمفونی برمبنای یک ترانه کوهستانی فرانسوی (سمفونی سونل) برای پیانو و ارکستر (۱۸۸۶)؛ روز تابستانی در کوهستان (۱۹۰۵) |
گروه مقاله | موسیقی |
دَندی، وَنسان (۱۸۵۱ـ۱۹۳۱)
(D'Indy, Vincent)
آهنگساز فرانسوی. زیر نظر سزار فرانک[۱] تحصیل کرد و از بنیادگذاران اسکولا کانتوروم[۲] بود. ازجمله آثار اوست: اپراها (فِروال[۳]، ۱۸۹۷)، سمفونیها، پوئم سمفونیک (ایشْتار[۴]، ۱۸۹۶)، و موسیقی مجلسی. دندی از خانوادهای اشرافی، اهل منطقۀ آردش[۵] در ویواره[۶] بود، اما در پاریس بهدنیا آمد. مادرش هنگام تولد او درگذشت و مادربزرگ پدریاش که موسیقیدان خوبی بود، او را بزرگ کرد. در ۱۱سالگی او را برای تعلیم پیانو نزد لوئی دیِهمِر[۷] و برای آموزش نظری نزد آلبر لاوینیاک[۸] فرستادند، و پس از آن تحصیل پیانو را زیرنظر ژان مارمونتل[۹] دنبال کرد. در ۱۸۷۰ نخستین آثار خود را منتشر ساخت و در دفاع از پاریس دربرابر ارتش پروس شرکت کرد. برای جلب رضایت خانوادهاش در رشتۀ حقوق مشغول تحصیل شد، اما تصمیم داشت موسیقیدان شود و برای مشورت نزد فرانک رفت، که به او پیشنهاد تعلیم داده بود. همچنین برای طبعآزمایی در ارکستر اِدوئار کولون[۱۰] نوازندۀ تیمپانی شد. ژول پادِلو[۱۱] یکی از آثار او را برای نخستینبار اجرا کرد، که اوورتوری برای نمایشنامۀ پیکّولومینی[۱۲] اثر شیلر[۱۳] بود، و پس از آن بخشی از سهگانۀ والنشتاین[۱۴] او شد. پس از فرانک، او فرانتس لیست را تحسین میکرد، و در ۱۸۷۳ دو ماه را در وایمار[۱۵] با این آهنگساز و ریشارد واگنر[۱۶]سپری کرد و در ۱۸۷۶ در نخستین اجرای اپراهای حلقۀ نیبلونگ[۱۷] در بایرویت[۱۸] نیز حضور یافت. دَندی به شارل لامورو[۱۹]، رهبر ارکستر، کمک کرد تا موسیقی واگنر را به پاریس معرفی کند ( لوهنگرین[۲۰]، ۱۸۸۷) و به احیای آثار ژان ـ فیلیپ رامو[۲۱]، کریستوف ویلیبالد فون گلوک[۲۲]، و کلاودیو مونتهوردی[۲۳] (تاجگذاریِ پوپّهآ[۲۴] با ویراست خودش) پرداخت. در ۱۸۹۴ به شارل بورد[۲۵] پیوست تا بههمراه فلیکس گیلمان[۲۶] مدرسۀ اسکولا کانتوروم را پایهگذاری کنند؛ دَندی تا پایان عمر در این مدرسه تدریس کرد و شاگردان برجستۀ بسیاری داشت که یکی از آنان ادگار وارِز[۲۷] بود. ازجمله آثار اوست: صحنهای بیگانه[۲۸] (۱۸۹۸ـ۱۹۰۱). ارکستری سمفونی برمبنای یک ترانۀ کوهستانی فرانسوی (سمفونی سِوِنُل)[۲۹] برای پیانو و ارکستر (۱۸۸۶)؛ روز تابستانی در کوهستان[۳۰] (۱۹۰۵). موسیقی مجلسی سه کوآرتت زهی (۱۸۹۰، ۱۸۹۷، ۱۹۲۹)؛ سِکستت زهی و کویینتت پیانو (۱۹۲۴) پیانو و ترانهها هجده اپوس از آثار پیانویی، شامل سونات در می ماژور، تِم واریه[۳۱]؛ ۹۰ شانسونهای عامیانه ویواره[۳۲]، تنظیمهایی از دوازده ترانۀ محلی فرانسوی برای کُر بدون همراهی.
- ↑ César Franck
- ↑ Schola Cantorum
- ↑ Fervaal
- ↑ Ishtar
- ↑ Ardèche
- ↑ Vivarais
- ↑ Louis Diémer
- ↑ Albert Lavignac
- ↑ Jean Marmontel
- ↑ Edouard Colonne
- ↑ Jules Pasdeloup
- ↑ Piccolomini
- ↑ Schiller
- ↑ Wallenstein
- ↑ Weimar
- ↑ Richard Wagner
- ↑ Ring des Nibelungen
- ↑ Bayreuth
- ↑ Charles Lamoureux
- ↑ Lohengrin
- ↑ Jean-Philippe Rameau
- ↑ Christoph Willibald von Gluck
- ↑ Claudio Monteverdi
- ↑ L’incornazione Poppea
- ↑ Charles Bordes
- ↑ Félix Guilmant
- ↑ Edgard Varèse
- ↑ L’étranger
- ↑ (Symphonie sur un chant montagnard francais (Symphonie Cévenole
- ↑ Jour d’été
- ↑ Thème varié
- ↑ Chansons populaires du Vivarais