گودمن، بنی (۱۹۰۹ـ۱۹۸۶): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان=بنی گودمن|نام=Benny Goodman|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=سلطان سوینگ|لقب=|زادروز=شیکاگو۱۹۰۹م|تاریخ مرگ=۱۹۸۶م|دوره زندگی=|ملیت=امریکایی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نوازنده کلارینت، آهنگساز، رهبر گروهی|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=«آسمانهای آبی» و «بیا برقصیم»|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=موسیقی|دوره=|فعالیت های مهم=در ۱۹۳۸ جاز را بر روی صحنۀ کارنگی هال نیویورک برد|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}گودمن، بنی (۱۹۰۹ـ۱۹۸۶) | |||
[[پرونده:Goodman, Benny.jpg|بندانگشتی|بنی گودمن]] | |||
(Goodman, Benny)<br /> [[کلارینت|کلارینت]]<nowiki/>نواز، آهنگساز، و رهبر گروهی امریکایی، که به «سلطان سوینگ<ref>King of Swing</ref>» شهرت داشت. از ۱۹۲۱ در گروههای مختلف [[جاز، موسیقی|جاز]] و رقص نوازندگی میکرد. در ۱۹۳۴ یک گروه ۱۲ تکه تشکیل داد، که تلفیقی بود از سبک بداههنوازی پراحساس جاز سیاهان با همنوازی دقیق و منظم. نام او با قطعههایی همچون «آسمانهای آبی<ref> Blue Skies</ref>» و «بیا برقصیم» پیوند دارد. گودمَن در [[شیکاگو]] بهدنیا آمد. کلارینت کلاسیک را از فرانتس شوپ<ref> Franz Schoepp </ref>، از نوازندگان ارکستر سمفونی شیکاگو، فراگرفت، و پس از آن در ۱۹۲۱ در مقام تکنواز حرفهای مستقل، با تأثیرپذیری از سبک نیواورلئان<ref>New Orleans style</ref>، شهرت و موفقیتی بهدست آورد. در ۱۹۳۸ جاز را بر روی صحنۀ کارنگی هال نیویورک<ref>New York’s Carnegie Hall</ref> برد. همان سال نمونهای از فعالیت حرفهای کلاسیک را نیز ارائه داد، در دهۀ ۱۹۵۰، با ازمیانرفتن محبوبیت سوینگ، گودمَن با گروههای کوچکتری به گشت هنری در سراسر جهان رفت. | |||
| |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۰۶
بنی گودمن Benny Goodman | |
---|---|
زادروز |
شیکاگو۱۹۰۹م |
درگذشت | ۱۹۸۶م |
ملیت | امریکایی |
شغل و تخصص اصلی | نوازنده کلارینت، آهنگساز، رهبر گروهی |
آثار | «آسمانهای آبی» و «بیا برقصیم» |
گروه مقاله | موسیقی |
گودمن، بنی (۱۹۰۹ـ۱۹۸۶)
(Goodman, Benny)
کلارینتنواز، آهنگساز، و رهبر گروهی امریکایی، که به «سلطان سوینگ[۱]» شهرت داشت. از ۱۹۲۱ در گروههای مختلف جاز و رقص نوازندگی میکرد. در ۱۹۳۴ یک گروه ۱۲ تکه تشکیل داد، که تلفیقی بود از سبک بداههنوازی پراحساس جاز سیاهان با همنوازی دقیق و منظم. نام او با قطعههایی همچون «آسمانهای آبی[۲]» و «بیا برقصیم» پیوند دارد. گودمَن در شیکاگو بهدنیا آمد. کلارینت کلاسیک را از فرانتس شوپ[۳]، از نوازندگان ارکستر سمفونی شیکاگو، فراگرفت، و پس از آن در ۱۹۲۱ در مقام تکنواز حرفهای مستقل، با تأثیرپذیری از سبک نیواورلئان[۴]، شهرت و موفقیتی بهدست آورد. در ۱۹۳۸ جاز را بر روی صحنۀ کارنگی هال نیویورک[۵] برد. همان سال نمونهای از فعالیت حرفهای کلاسیک را نیز ارائه داد، در دهۀ ۱۹۵۰، با ازمیانرفتن محبوبیت سوینگ، گودمَن با گروههای کوچکتری به گشت هنری در سراسر جهان رفت.