ابان بن ابی عیاش: تفاوت میان نسخهها
Mohammadi2 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
Mohammadi2 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
اَبان بن ابی عیّاش ( ـ۱۳۸ق)<br> | {{جعبه زندگینامه|عنوان=ابان بن ابی عیاش|نام=Aban ibn Abi Ayyash|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=۱۳۸ق|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=محدث شیعی|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=دین اسلام|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | ||
<p>محدث شیعی. شیخ طوسی او را از تابعین و اصحاب [[امام سجاد]] (ع) و [[امام محمد باقر|امام باقر]] (ع) و [[امام جعفر صادق|امام صادق]] (ع) دانسته است. از برخی محدثان بنام قدیم مانند [[سلیم بن قیس هلالی|سُلَیم بن قیس هلالی]] روایت کرده و روایات او در آثار معتبر همچون ''کافی'' و ''بصائرالدرجات'' و ''غیبت'' نعمانی و ''محاسن'' برقی نقل شده است؛ اما بیشتر رجالشناسان اعم از شیعی و | |||
اَبان بن ابی عیّاش ( ـ۱۳۸ق) (Aban ibn Abi Ayyash)<br> | |||
<p>محدث شیعی. [[شیخ طوسی، محمد (طوس ۳۸۵ـ نجف ۴۶۰ق)|شیخ طوسی]] او را از تابعین و اصحاب [[امام سجاد]] (ع) و [[امام محمد باقر|امام باقر]] (ع) و [[امام جعفر صادق|امام صادق]] (ع) دانسته است. از برخی محدثان بنام قدیم مانند [[سلیم بن قیس هلالی|سُلَیم بن قیس هلالی]] روایت کرده و روایات او در آثار معتبر همچون ''کافی'' و ''بصائرالدرجات'' و ''غیبت'' نعمانی و ''محاسن'' برقی نقل شده است؛ اما بیشتر رجالشناسان اعم از [[شیعه|شیعی]] و [[سنی]]، او را توثیق نکردهاند.</p> | |||
<br><!--11001300--> | <br><!--11001300--> | ||
[[رده:دین اسلام]] | [[رده:دین اسلام]] | ||
[[رده:حدیث شناسی]] | [[رده:حدیث شناسی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۰۲
ابان بن ابی عیاش Aban ibn Abi Ayyash | |
---|---|
درگذشت | ۱۳۸ق |
شغل و تخصص اصلی | محدث شیعی |
گروه مقاله | دین اسلام |
اَبان بن ابی عیّاش ( ـ۱۳۸ق) (Aban ibn Abi Ayyash)
محدث شیعی. شیخ طوسی او را از تابعین و اصحاب امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) و امام صادق (ع) دانسته است. از برخی محدثان بنام قدیم مانند سُلَیم بن قیس هلالی روایت کرده و روایات او در آثار معتبر همچون کافی و بصائرالدرجات و غیبت نعمانی و محاسن برقی نقل شده است؛ اما بیشتر رجالشناسان اعم از شیعی و سنی، او را توثیق نکردهاند.