بژار، موریس (۱۹۲۷): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۷: | خط ۲۷: | ||
|باشگاه = | |باشگاه = | ||
}} | }} | ||
بژار، موریس (۱۹۲۷- 2007م)(Bejart, Maurice)<br /> | بژار، موریس (۱۹۲۷-2007م)(Bejart, Maurice)<br /> | ||
[[پرونده:Bejart, Maurice.jpg|بندانگشتی|موریس بژار]] | [[پرونده:Bejart, Maurice.jpg|بندانگشتی|موریس بژار]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۲۲
موریس بژار Maurice Bejart | |
---|---|
زادروز |
۱۹۲۷م |
ملیت | فرانسوی |
شغل و تخصص اصلی | طراح رقص |
آثار | باله ها: بولرو (۱۹۶۱) و فاوست ما (۱۹۷۵) به علاوه او مودرا |
گروه مقاله | رقص |
بژار، موریس (۱۹۲۷-2007م)(Bejart, Maurice)
(نام اصلی: موریس ژان برژه[۱]) طراح رقص فرانسوی و مدیر باله. بر این باور بود که رقص یک تئاتر تمامعیار است و به این سبب اجراهای عظیم و جذابی را به روی صحنه میبرد، همچون رومئو و ژولیت[۲] (۱۹۶۶). تا ۱۹۸۷ مدیر گروه بالۀ قرن ۲۰[۳] (۱۹۶۰) در بروکسل نیز بود. در مدت مدیریت او، اجراهایی از پرندۀ آتشین[۴] (۱۹۷۰، در اجرای آن نقش بالرین را به یک مرد سپرد که رهبر یک گروه پارتیزان است) و کابوکی[۵] (۱۹۸۶، که با صحنۀ خودکشی دستهجمعی ۴۷ سامورایی بهپایان میرسد) را به روی صحنه آورد. دیگر بالههایش عبارتاند از بولِرو[۶] (۱۹۶۱) و فاوست ما[۷] (۱۹۷۵). بهعلاوه او مودرا[۸] (۱۹۷۰) را نیز تأسیس کرد؛ مدرسهای که نامش را از اطوار و ژستهای دست در رقصهای آیینی هندو برگرفته و عنوان کاملش چنین است مرکز اروپایی تکمیل و تحقیق برای هنرمندان نمایش[۹].