جامع الحکمتین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
جامِعُالحِکمَتَیْن <br> | جامِعُالحِکمَتَیْن <br> | ||
<p>تألیف [[ | <p>تألیف [[ناصرخسرو قبادیانی|ناصرخسرو]]، در ۴۶۲ق، کتابی به فارسی، در بیان سازگاری دین و فلسفه. این اثر، که مملوّ از تأویلات باطنی اسماعیلی است، بنابه گفتۀ مؤلف در مقدمه، در پاسخ به پرسشهای موجود در قصیدۀ منظوم ابوهیثم جرجانی تألیف شده است که آن را برای ناصرخسرو فرستاده بوده است. نظر به آنکه پرسشهای جرجانی بسیار پراکنده است و نظم منطقی ندارد، بالتبع این اثر ناصرخسرو نیز برخلاف سایر آثارش از توالی منطقی برخوردار نیست. ''جامعالحکمتین'' بهکوشش [[معین، محمد (رشت ۱۲۹۳ـ تهران ۱۳۵۰ش)|محمد معین]] و [[هانری کربن (۱۹۰۳ـ۱۹۷۸)|هانری کُربَن]] بهچاپ رسیده است (تهران، ۱۳۳۲ش).</p> | ||
<br><!--16011900--> | <br><!--16011900--> | ||
[[رده:فلسفه ، منطق و کلام]] | [[رده:فلسفه ، منطق و کلام]] | ||
[[رده:اسلام، ایران و شرق]] | [[رده:اسلام، ایران و شرق]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۰۰
جامِعُالحِکمَتَیْن
تألیف ناصرخسرو، در ۴۶۲ق، کتابی به فارسی، در بیان سازگاری دین و فلسفه. این اثر، که مملوّ از تأویلات باطنی اسماعیلی است، بنابه گفتۀ مؤلف در مقدمه، در پاسخ به پرسشهای موجود در قصیدۀ منظوم ابوهیثم جرجانی تألیف شده است که آن را برای ناصرخسرو فرستاده بوده است. نظر به آنکه پرسشهای جرجانی بسیار پراکنده است و نظم منطقی ندارد، بالتبع این اثر ناصرخسرو نیز برخلاف سایر آثارش از توالی منطقی برخوردار نیست. جامعالحکمتین بهکوشش محمد معین و هانری کُربَن بهچاپ رسیده است (تهران، ۱۳۳۲ش).