پولانک، فرانسیس (۱۸۹۹ـ۱۹۶۳): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان=فرانسیس پولانک|نام=Francis Poulenc|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=پاریس۱۸۹۹م|تاریخ مرگ=۱۹۶۳م|دوره زندگی=|ملیت=فرانسوی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=آهنگساز و نوازنده پیانو|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=اپراهای پستانهای تیرزیاس (۱۹۴۷) و گفتوگوی راهبان کَرمَلی (۱۹۵۷)، بالۀ گوزنها (۱۹۲۳) | |||
صحنهای مونو درام صدای انسانی (۱۹۵۹). کُرال کانتات هیبت انسانی (پل الوآر)؛ گلوریا (۱۹۵۹). ارکستری کنسرت روستایی برای هارپسیکورد و ارکستر (۱۹۲۸)، کنسرتوی پیانو (۱۹۴۹)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=موسیقی|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | |||
[[پرونده:Poulenc, Francis1.jpg|بندانگشتی|فرانسیس پولانک]] | |||
پولانک، فرانسیس (۱۸۹۹ـ۱۹۶۳)(Poulenc, Francis) | |||
[[ | آهنگساز و [[پیانو]]<nowiki/>نواز فرانسوی. آهنگساز خودآموختۀ آثاری کمیک و بیپروا بود و از اعضای گروه آهنگسازان فرانسوی معروف به ''گروه شش''<ref>''Les Six''</ref> برشمرده میشد. ازجمله آثار فراوان اوست: اپراهای ''پستانهای تیرزیاس''<ref>''Les Mamelles de Tirésias/The Breasts of Tiresias'' </ref> (۱۹۴۷) و ''گفتوگوی راهبان کَرمَلی''<ref>''Dialogues des Carmélites/Dialogues of the Carmelites'' </ref> (۱۹۵۷)، و بالۀ ''گوزنها''<ref>''Les Biches/The little Darlings'' </ref> (۱۹۲۳). پولانک در [[پاریس، شهر|پاریس]] بهدنیا آمد. تحصیلات کلاسیک معمول را طی کرد. در ۱۹۱۸ که برای خدمت نظام در جنگ فراخوانده شد یکی دو اثر متأثر از [[ساتی، اریک (۱۸۶۶ـ۱۹۲۵م)|اریک ساتی]]<ref>Erik Satie</ref> را ساخته بود، و پس از مرخصی از خدمت، همراه با [[اوریک، ژرژ (۱۸۹۹ـ۱۹۸۳)|اوریک]]<ref> Auric </ref>، دورِه<ref>Durey </ref>، هونِگِر<ref>Honegger </ref>، [[میو، داریوس (۱۸۹۲ـ۱۹۷۴)|میّو]]<ref>Milhaud</ref>، و تایْفِر<ref> Tailleferre</ref> «گروه شش» را تشکیل داد و بدین ترتیب مدتی زیر نفوذ [[کوکتو، ژان (۱۸۸۹ـ۱۹۶۳)|ژان کوکتو]]<ref>Jean Cocteau </ref> قرار گرفت، که این موضوع بیش از همه در سه ترانۀ ''کوکاردها''<ref>''Cocardes'' </ref> (۱۹۱۹) آشکار است. درپی سفارشی از جانب دیاگیلف<ref>Diaghilev </ref> بالۀ ''گوزنها'' را نوشت که از درخشش نئوکلاسیک [[استراوینسکی، ایگور (۱۸۸۲ـ۱۹۷۱)|استراوینسکی]]<ref>''Stravinsky'' </ref> تأثیر پذیرفته بود. اما شوخطبعی، جذابیت، و خیالبافی خاص پولانک را نیز درخود دارد. خصوصیتهای مشابهی نیز در توالی بزرگ ترانههای (۱۹۱۹ـ۱۹۶۰) او یافت میشوند، که بر اشعار [[آپولینر، گیوم (۱۸۸۰ـ ۱۹۱۸)|آپولینر]]<ref>Apollinaire </ref>، [[رونسار، پیر دو (۱۵۲۴ـ۱۵۸۵)|رونسار]]<ref>Ronsard</ref>، [[الوآر، پل (۱۸۹۵ـ۱۹۵۲)|الوآر]]<ref> Eluard </ref>، کولِت<ref>Colette </ref>، و ویلمورَن<ref>Vilmorin </ref> ساخته شدهاند. ازجمله آثار اوست: صحنهای مونو درام ''صدای انسانی''<ref>''La voix humaine'' </ref> (۱۹۵۹). کُرال کانتات ''هیبت انسانی''<ref>''Figure humaine'' </ref> (پل الوآر)؛ ''گلوریا''<ref>''Gloria'' </ref> (۱۹۵۹). ارکستری ''کنسرت روستایی''<ref>''Concert Champêtre'' </ref> برای [[هارپسیکورد]] و ارکستر (۱۹۲۸)، کنسرتوی پیانو (۱۹۴۹). موسیقی مجلسی آثار زیادی برای سازهای بادی، شامل تریو برای [[ابوآ|اُبوآ]]، [[فاگوت]]، و پیانو (۱۹۲۶). پیانو ''حرکتهای دایم''<ref>''Mouvements perpétuels'' </ref> (۱۹۱۸)، ''نکتورنها''<ref>''Nocturnes''</ref> (۱۹۲۹ـ۱۹۳۸). ترانهها ''یک روزی، یک شبی''<ref>''Tel jour telle nuit'' </ref> (۱۹۳۷)، ''نامزدی محض خنده''<ref>''Fiançailles pour rire''</ref> (۱۹۳۹). | ||
---- | |||
<!--13201700--> | |||
[[Category:موسیقی]] [[Category:کلاسیک جهان]] | [[Category:موسیقی]] [[Category:کلاسیک جهان]] |
نسخهٔ کنونی تا ۵ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۰۸
فرانسیس پولانک Francis Poulenc | |
---|---|
زادروز |
پاریس۱۸۹۹م |
درگذشت | ۱۹۶۳م |
ملیت | فرانسوی |
شغل و تخصص اصلی | آهنگساز و نوازنده پیانو |
آثار |
اپراهای پستانهای تیرزیاس (۱۹۴۷) و گفتوگوی راهبان کَرمَلی (۱۹۵۷)، بالۀ گوزنها (۱۹۲۳) صحنهای مونو درام صدای انسانی (۱۹۵۹). کُرال کانتات هیبت انسانی (پل الوآر)؛ گلوریا (۱۹۵۹). ارکستری کنسرت روستایی برای هارپسیکورد و ارکستر (۱۹۲۸)، کنسرتوی پیانو (۱۹۴۹) |
گروه مقاله | موسیقی |
پولانک، فرانسیس (۱۸۹۹ـ۱۹۶۳)(Poulenc, Francis)
آهنگساز و پیانونواز فرانسوی. آهنگساز خودآموختۀ آثاری کمیک و بیپروا بود و از اعضای گروه آهنگسازان فرانسوی معروف به گروه شش[۱] برشمرده میشد. ازجمله آثار فراوان اوست: اپراهای پستانهای تیرزیاس[۲] (۱۹۴۷) و گفتوگوی راهبان کَرمَلی[۳] (۱۹۵۷)، و بالۀ گوزنها[۴] (۱۹۲۳). پولانک در پاریس بهدنیا آمد. تحصیلات کلاسیک معمول را طی کرد. در ۱۹۱۸ که برای خدمت نظام در جنگ فراخوانده شد یکی دو اثر متأثر از اریک ساتی[۵] را ساخته بود، و پس از مرخصی از خدمت، همراه با اوریک[۶]، دورِه[۷]، هونِگِر[۸]، میّو[۹]، و تایْفِر[۱۰] «گروه شش» را تشکیل داد و بدین ترتیب مدتی زیر نفوذ ژان کوکتو[۱۱] قرار گرفت، که این موضوع بیش از همه در سه ترانۀ کوکاردها[۱۲] (۱۹۱۹) آشکار است. درپی سفارشی از جانب دیاگیلف[۱۳] بالۀ گوزنها را نوشت که از درخشش نئوکلاسیک استراوینسکی[۱۴] تأثیر پذیرفته بود. اما شوخطبعی، جذابیت، و خیالبافی خاص پولانک را نیز درخود دارد. خصوصیتهای مشابهی نیز در توالی بزرگ ترانههای (۱۹۱۹ـ۱۹۶۰) او یافت میشوند، که بر اشعار آپولینر[۱۵]، رونسار[۱۶]، الوآر[۱۷]، کولِت[۱۸]، و ویلمورَن[۱۹] ساخته شدهاند. ازجمله آثار اوست: صحنهای مونو درام صدای انسانی[۲۰] (۱۹۵۹). کُرال کانتات هیبت انسانی[۲۱] (پل الوآر)؛ گلوریا[۲۲] (۱۹۵۹). ارکستری کنسرت روستایی[۲۳] برای هارپسیکورد و ارکستر (۱۹۲۸)، کنسرتوی پیانو (۱۹۴۹). موسیقی مجلسی آثار زیادی برای سازهای بادی، شامل تریو برای اُبوآ، فاگوت، و پیانو (۱۹۲۶). پیانو حرکتهای دایم[۲۴] (۱۹۱۸)، نکتورنها[۲۵] (۱۹۲۹ـ۱۹۳۸). ترانهها یک روزی، یک شبی[۲۶] (۱۹۳۷)، نامزدی محض خنده[۲۷] (۱۹۳۹).
- ↑ Les Six
- ↑ Les Mamelles de Tirésias/The Breasts of Tiresias
- ↑ Dialogues des Carmélites/Dialogues of the Carmelites
- ↑ Les Biches/The little Darlings
- ↑ Erik Satie
- ↑ Auric
- ↑ Durey
- ↑ Honegger
- ↑ Milhaud
- ↑ Tailleferre
- ↑ Jean Cocteau
- ↑ Cocardes
- ↑ Diaghilev
- ↑ Stravinsky
- ↑ Apollinaire
- ↑ Ronsard
- ↑ Eluard
- ↑ Colette
- ↑ Vilmorin
- ↑ La voix humaine
- ↑ Figure humaine
- ↑ Gloria
- ↑ Concert Champêtre
- ↑ Mouvements perpétuels
- ↑ Nocturnes
- ↑ Tel jour telle nuit
- ↑ Fiançailles pour rire