لا فرنه، روژه دو (۱۸۸۵ـ۱۹۲۵): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


لا فرِنِه، روژِه دو (۱۸۸۵ـ۱۹۲۵)(La Fresnaye, Roger de)<br />
{{جعبه زندگینامه|عنوان=روژه دو لا فرنه|نام=Roger de La Fresnaye|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۸۵م|تاریخ مرگ=۱۹۲۵م|دوره زندگی=|ملیت=فرانسوی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=آکادمی ژولین پاریس، آکادمی رانسون، هنر|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=تسخیر هوا (۱۹۱۳م؛ موزه هنر مدرن نیویورک)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}
[[پرونده:37020900-2.jpg|بندانگشتی|روژه دو لا فرنه]]
[[پرونده:37020900-4.jpg|بندانگشتی|تابلوی تسخیر هوا (1913م)، اثر روژه دو لا فرنه]]
لا فرِنِه، روژِه دو (۱۸۸۵ـ۱۹۲۵م)(La Fresnaye, Roger de)<br />
 
نقاش فرانسوی. بیشتر به جنبه‌های تزیینی [[کوبیسم]]<ref>cubism  
نقاش فرانسوی. بیشتر به جنبه‌های تزیینی [[کوبیسم]]<ref>cubism  
</ref> تکیه می‌کرد تا به ویژگی تحلیلی<ref>analytical </ref> آن. استفاده از رنگ‌های روشن، مشخصۀ کارهای اوست؛ همچون تابلوی ''تسخیر هوا''<ref>''Conquest of the Air'' </ref> (۱۹۱۳؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>). لافرنه نخست در آکادمی ژولیَن<ref>Académie Julian </ref> پاریس، و سپس در آکادمی رانسون<ref>Académie Ranson </ref> نزد [[دنی، موریس (۱۸۷۰ـ۱۹۴۳)|موریس دنی]]<ref>Maurice Denis </ref>، هنر آموخت. در ابتدا به هنر [[سزان، پل (۱۸۳۹ـ۱۹۰۶)|پل سزان]]<ref>Paul Cézanne </ref> تمایل یافت، و از ۱۹۱۰ به اجرای تابلوهای نقش اشیای کوبیستی پرداخت، ضمن آن‌که همچنان متأثر از سزان باقی ماند. [[دلونه، روبر (۱۸۸۵ـ۱۹۴۱)|روبر دلونه]]<ref>Robert Delaunay </ref> نیز بسیار در او تأثیر گذاشت و لافرنه را بر آن داشت تا از رنگ‌های ناب منشوری استفاده کند. پس از جنگ جهانی اول، لافرنه که بر‌اثر حملۀ شیمیایی به‌سختی آسیب دیده بود، در گراس<ref>Grasse </ref>، جنوب فرانسه، اقامت گزید. آثارش در آن دوران بازگشتی است به اصول کلاسیک<ref>classical</ref>. از آن‌جا که توانایی اجرای پروژه‌های بزرگ را نداشت، بیش از پیش به طراحی گرایید.
</ref> تکیه می‌کرد تا به ویژگی تحلیلی<ref>analytical </ref> آن. استفاده از رنگ‌های روشن، مشخصۀ کارهای اوست؛ همچون تابلوی ''تسخیر هوا''<ref>''Conquest of the Air'' </ref> (۱۹۱۳م؛ [[موزه هنر مدرن|موزۀ هنر مدرن نیویورک]]<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>). لافرنه نخست در آکادمی ژولیَن<ref>Académie Julian </ref> [[پاریس، شهر|پاریس]]، و سپس در آکادمی رانسون<ref>Académie Ranson </ref> نزد [[دنی، موریس (۱۸۷۰ـ۱۹۴۳)|موریس دنی]]<ref>Maurice Denis </ref>، هنر آموخت. در ابتدا به هنر [[سزان، پل (۱۸۳۹ـ۱۹۰۶)|پل سزان]]<ref>Paul Cézanne </ref> تمایل یافت، و از ۱۹۱۰م به اجرای تابلوهای نقش اشیای کوبیستی پرداخت، ضمن آن‌که همچنان متأثر از سزان باقی ماند. [[دلونه، روبر (۱۸۸۵ـ۱۹۴۱)|روبر دلونه]]<ref>Robert Delaunay </ref> نیز بسیار در او تأثیر گذاشت و لافرنه را بر آن داشت تا از رنگ‌های ناب منشوری استفاده کند. پس از [[جنگ جهانی اول]]، لافرنه که بر‌اثر حملۀ شیمیایی به‌سختی آسیب دیده بود، در [[گراس (شهر)|گراس]]<ref>Grasse </ref>، جنوب فرانسه، اقامت گزید. آثارش در آن دوران بازگشتی است به اصول کلاسیک<ref>classical</ref>. از آن‌جا که توانایی اجرای پروژه‌های بزرگ را نداشت، بیش از پیش به طراحی گرایید.
[[پرونده:37020900-3.jpg|بندانگشتی|اثری از لا فرنه]]
&nbsp;
&nbsp;



نسخهٔ کنونی تا ‏۱۷ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۳۱

روژه دو لا فرنه
Roger de La Fresnaye
زادروز ۱۸۸۵م
درگذشت ۱۹۲۵م
ملیت فرانسوی
تحصیلات و محل تحصیل آکادمی ژولین پاریس، آکادمی رانسون، هنر
شغل و تخصص اصلی نقاش
آثار تسخیر هوا (۱۹۱۳م؛ موزه هنر مدرن نیویورک)
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان
تابلوی تسخیر هوا (1913م)، اثر روژه دو لا فرنه

لا فرِنِه، روژِه دو (۱۸۸۵ـ۱۹۲۵م)(La Fresnaye, Roger de)

نقاش فرانسوی. بیشتر به جنبه‌های تزیینی کوبیسم[۱] تکیه می‌کرد تا به ویژگی تحلیلی[۲] آن. استفاده از رنگ‌های روشن، مشخصۀ کارهای اوست؛ همچون تابلوی تسخیر هوا[۳] (۱۹۱۳م؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک[۴]). لافرنه نخست در آکادمی ژولیَن[۵] پاریس، و سپس در آکادمی رانسون[۶] نزد موریس دنی[۷]، هنر آموخت. در ابتدا به هنر پل سزان[۸] تمایل یافت، و از ۱۹۱۰م به اجرای تابلوهای نقش اشیای کوبیستی پرداخت، ضمن آن‌که همچنان متأثر از سزان باقی ماند. روبر دلونه[۹] نیز بسیار در او تأثیر گذاشت و لافرنه را بر آن داشت تا از رنگ‌های ناب منشوری استفاده کند. پس از جنگ جهانی اول، لافرنه که بر‌اثر حملۀ شیمیایی به‌سختی آسیب دیده بود، در گراس[۱۰]، جنوب فرانسه، اقامت گزید. آثارش در آن دوران بازگشتی است به اصول کلاسیک[۱۱]. از آن‌جا که توانایی اجرای پروژه‌های بزرگ را نداشت، بیش از پیش به طراحی گرایید.  


  1. cubism
  2. analytical
  3. Conquest of the Air
  4. Museum of Modern Art, New York
  5. Académie Julian
  6. Académie Ranson
  7. Maurice Denis
  8. Paul Cézanne
  9. Robert Delaunay
  10. Grasse
  11. classical