مارک، فرانتس (۱۸۸۰ـ۱۹۱۶): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


مارْک، فرانْتْس (۱۸۸۰ـ۱۹۱۶)(Marc, Franz)
{{جعبه زندگینامه|عنوان=فرانتس مارک|نام=Franz Marc|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۸۰م|تاریخ مرگ=۱۹۱۶م|دوره زندگی=|ملیت=آلمانی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=مونیخ|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=گوزنی در جنگل (۱۹۱۳ـ۱۹۱۴م؛ کارلسروهه)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=بنیادنهادن گروه سوار آبی|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}
[[پرونده:38028000-2.jpg|بندانگشتی|فرانتس مارک]]
[[پرونده:38028000-4.jpg|بندانگشتی|گوزنی در جنگل اثر فرانتس مارک]]
نقاش اکسپرسیونیست<ref>expressionist</ref> آلمانی. با واسیلی کاندینسکی<ref>Wassily Kandinsky  
مارْک، فرانتس (۱۸۸۰ـ۱۹۱۶م)(Marc, Franz)
</ref> در بنیادنهادن گروه سوار آبی<ref>Blaue Reiter </ref> همکاری کرد. حیوانات در جهان‌بینی او جایگاهی ویژه داشتند، و حیوان‌های رمیدۀ نیمه‌انتزاعی<ref>semi-abstract </ref> در رنگ‌های قرمز و آبی، به‌ویژه اسب‌ها، از عناصر مکرّر نقاشی‌هایش بودند. مارک در مونیخ درس خواند، و پس از سفر به ایتالیا و پاریس از پست‌امپرسیونیست‌ها تأثیر گرفت، و آموزه‌های آنان در باب رنگ و طرح، را در نقاشی‌هایش از حیوانات، به‌ویژه یک مجموعۀ اسب، به‌کار بست. آشنایی‌اش با کاندینسکی و ماکه<ref>Macke </ref> در ۱۹۱۰، استفادۀ آزادانه از رنگ‌های درخشان را در پی داشت. دیداری با دُلونه<ref>Delaunay </ref> در پاریس در ۱۹۱۲، تأثیرات کوبیستی<ref>cubist </ref> را نیز به هنرش افزود؛ چنان‌که در تابلوی ''گوزنی در جنگل''<ref>''Deer in the Wood'' </ref> (۱۹۱۳ـ۱۹۱۴؛ کارلسروهه<ref>Karlsruhe</ref>) مشهود است. حیوان‌های او نه مشاهداتی از طبیعت، بلکه موجوداتی ذهنی و نمادین‌اند، و از این منظر، مارک از نقاشان اکسپرسیونیست برشمرده می‌شود. سیر تحول هنرش که جنگ آن را متوقف ساخت، سمت‌وسوی انتزاعی<ref> abstract</ref> داشت.
[[پرونده:38028000-3.jpg|بندانگشتی|اثری از فرانتس مارک]]
نقاش [[اکسپرسیونیسم (هنر)|اکسپرسیونیست]]<ref>expressionist</ref> آلمانی. با [[کاندینسکی، واسیلی (۱۸۶۶ـ۱۹۴۴)|واسیلی کاندینسکی]]<ref>Wassily Kandinsky  
</ref> در بنیادنهادن گروه [[سوار آبی]]<ref>Blaue Reiter </ref> همکاری کرد. حیوانات در جهان‌بینی او جایگاهی ویژه داشتند، و حیوان‌های رمیدۀ نیمه‌انتزاعی<ref>semi-abstract </ref> در رنگ‌های قرمز و آبی، به‌ویژه اسب‌ها، از عناصر مکرّر نقاشی‌هایش بودند. مارک در [[مونیخ]] درس خواند، و پس از سفر به [[ایتالیا]] و [[پاریس، شهر|پاریس]] از پست‌امپرسیونیست‌ها تأثیر گرفت، و آموزه‌های آنان در باب رنگ و طرح، را در نقاشی‌هایش از حیوانات، به‌ویژه یک مجموعۀ اسب، به‌کار بست.  
 
آشنایی‌اش با کاندینسکی و [[ماکه، اوگوست (۱۸۸۷ـ۱۹۱۴)|ماکه]]<ref>Macke </ref> در ۱۹۱۰م، استفادۀ آزادانه از رنگ‌های درخشان را در پی داشت. دیداری با [[دلونه ـ ترک، سونیا (۱۸۸۵ـ۱۹۷۹)|دُلونه]]<ref>Delaunay </ref> در پاریس در ۱۹۱۲م، تأثیرات [[کوبیسم|کوبیستی]]<ref>cubist </ref> را نیز به هنرش افزود؛ چنان‌که در تابلوی ''گوزنی در جنگل''<ref>''Deer in the Wood'' </ref> (۱۹۱۳ـ۱۹۱۴م؛ [[کارلسروهه]]<ref>Karlsruhe</ref>) مشهود است. حیوان‌های او نه مشاهداتی از طبیعت، بلکه موجوداتی ذهنی و نمادین‌اند، و از این منظر، مارک از نقاشان اکسپرسیونیست برشمرده می‌شود. سیر تحول هنرش که جنگ آن را متوقف ساخت، سمت‌وسوی انتزاعی<ref> abstract</ref> داشت.
 
&nbsp;
&nbsp;



نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۵۵

فرانتس مارک
Franz Marc
زادروز ۱۸۸۰م
درگذشت ۱۹۱۶م
ملیت آلمانی
تحصیلات و محل تحصیل مونیخ
شغل و تخصص اصلی نقاش
آثار گوزنی در جنگل (۱۹۱۳ـ۱۹۱۴م؛ کارلسروهه)
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان
گوزنی در جنگل اثر فرانتس مارک

مارْک، فرانتس (۱۸۸۰ـ۱۹۱۶م)(Marc, Franz)

نقاش اکسپرسیونیست[۱] آلمانی. با واسیلی کاندینسکی[۲] در بنیادنهادن گروه سوار آبی[۳] همکاری کرد. حیوانات در جهان‌بینی او جایگاهی ویژه داشتند، و حیوان‌های رمیدۀ نیمه‌انتزاعی[۴] در رنگ‌های قرمز و آبی، به‌ویژه اسب‌ها، از عناصر مکرّر نقاشی‌هایش بودند. مارک در مونیخ درس خواند، و پس از سفر به ایتالیا و پاریس از پست‌امپرسیونیست‌ها تأثیر گرفت، و آموزه‌های آنان در باب رنگ و طرح، را در نقاشی‌هایش از حیوانات، به‌ویژه یک مجموعۀ اسب، به‌کار بست.

آشنایی‌اش با کاندینسکی و ماکه[۵] در ۱۹۱۰م، استفادۀ آزادانه از رنگ‌های درخشان را در پی داشت. دیداری با دُلونه[۶] در پاریس در ۱۹۱۲م، تأثیرات کوبیستی[۷] را نیز به هنرش افزود؛ چنان‌که در تابلوی گوزنی در جنگل[۸] (۱۹۱۳ـ۱۹۱۴م؛ کارلسروهه[۹]) مشهود است. حیوان‌های او نه مشاهداتی از طبیعت، بلکه موجوداتی ذهنی و نمادین‌اند، و از این منظر، مارک از نقاشان اکسپرسیونیست برشمرده می‌شود. سیر تحول هنرش که جنگ آن را متوقف ساخت، سمت‌وسوی انتزاعی[۱۰] داشت.

 


  1. expressionist
  2. Wassily Kandinsky
  3. Blaue Reiter
  4. semi-abstract
  5. Macke
  6. Delaunay
  7. cubist
  8. Deer in the Wood
  9. Karlsruhe
  10. abstract