موخا، آلفونس ماریا (۱۸۶۰ـ۱۹۳۹): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:38464900- | {{جعبه زندگینامه|عنوان=آلفونس ماریا موخا|نام=Alphonse Maria Mucha|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۶۰م|تاریخ مرگ=۱۹۳۹م|دوره زندگی=|ملیت=چک|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=مونیخ|شغل و تخصص اصلی=نقاش و طراح|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=باسمه سنگی ژیسموندا (۱۸۹۴م)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | ||
موخا، | [[پرونده:38464900-4.jpg|بندانگشتی|پوستر سارا برنهارت در نقش گیسموندا (1895م)، اثر آلفونس ماریا موخا ]] | ||
موخا، آلفونس ماریا (۱۸۶۰ـ۱۹۳۹م)(Mucha, Alphonse Maria) | |||
نقاش و طراح چک. از سرآمدان [[آر نوو]]<ref>art nouveau</ref> بود. بهسبب پوسترها و تخته اِعلانهایی شهرت یافت، که تصویرهایی آرمانی از زنان جوان با گیسوان بلند، در درون قابی گلآذین بودند. نخستین پوسترهای تئاترش را برای [[برنار، سارا (۱۸۴۴ـ۱۹۲۳)|سارا برنار]]<ref>Sarah Bernhardt </ref>، بازیگر زن، اجرا کرد. باسمۀ سنگی ''ژیسموندا''<ref>''Gismonda''</ref> ( | نقاش و طراح چک. از سرآمدان [[آر نوو]]<ref>art nouveau</ref> بود. بهسبب پوسترها و تخته اِعلانهایی شهرت یافت، که تصویرهایی آرمانی از زنان جوان با گیسوان بلند، در درون قابی گلآذین بودند. نخستین پوسترهای تئاترش را برای [[برنار، سارا (۱۸۴۴ـ۱۹۲۳)|سارا برنار]]<ref>Sarah Bernhardt </ref>، بازیگر زن، اجرا کرد. باسمۀ سنگی ''ژیسموندا''<ref>''Gismonda''</ref> (۱۸۹۴م)، نمونۀ گزیدهای از آنهاست. موخا هنر را در [[مونیخ]] آموخت، و در ۱۸۸۸م به [[پاریس، شهر|پاریس]] رفت، و بهتناوب به اجرای کارهای گرافیکی پرداخت. پوسترهای آر نوویی که برای برنار، که لباسها و جواهراتش را هم طراحی میکرد، پدید آورد، علاوهبر عرضۀ هنرش، در معرفی شیوۀ «آر نوو» نیز مؤثر بودند. پارچه، مبلمان، پلاکهای سرامیکی<ref>ceramic | ||
</ref>، فضای داخلی نمایشگاه، و نیز یک فروشگاه جواهرات ( | </ref>، فضای داخلی نمایشگاه، و نیز یک فروشگاه جواهرات (۱۹۰۰ـ۱۹۰۱م) برای ژرژ فوکه<ref>Georges Fouquet</ref> در پاریس (که اکنون ازبین رفته است)، طراحی کرد. | ||
| |||
---- | ---- | ||
خط ۱۱: | خط ۱۴: | ||
[[Category:هنر]] | [[Category:هنر]] | ||
[[Category:طراحی و مد]] | [[Category:طراحی و مد]] | ||
<references /> |
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۵۲
آلفونس ماریا موخا Alphonse Maria Mucha | |
---|---|
زادروز |
۱۸۶۰م |
درگذشت | ۱۹۳۹م |
ملیت | چک |
تحصیلات و محل تحصیل | مونیخ |
شغل و تخصص اصلی | نقاش و طراح |
آثار | باسمه سنگی ژیسموندا (۱۸۹۴م) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
موخا، آلفونس ماریا (۱۸۶۰ـ۱۹۳۹م)(Mucha, Alphonse Maria)
نقاش و طراح چک. از سرآمدان آر نوو[۱] بود. بهسبب پوسترها و تخته اِعلانهایی شهرت یافت، که تصویرهایی آرمانی از زنان جوان با گیسوان بلند، در درون قابی گلآذین بودند. نخستین پوسترهای تئاترش را برای سارا برنار[۲]، بازیگر زن، اجرا کرد. باسمۀ سنگی ژیسموندا[۳] (۱۸۹۴م)، نمونۀ گزیدهای از آنهاست. موخا هنر را در مونیخ آموخت، و در ۱۸۸۸م به پاریس رفت، و بهتناوب به اجرای کارهای گرافیکی پرداخت. پوسترهای آر نوویی که برای برنار، که لباسها و جواهراتش را هم طراحی میکرد، پدید آورد، علاوهبر عرضۀ هنرش، در معرفی شیوۀ «آر نوو» نیز مؤثر بودند. پارچه، مبلمان، پلاکهای سرامیکی[۴]، فضای داخلی نمایشگاه، و نیز یک فروشگاه جواهرات (۱۹۰۰ـ۱۹۰۱م) برای ژرژ فوکه[۵] در پاریس (که اکنون ازبین رفته است)، طراحی کرد.