مودیلیانی، آمدیو (۱۸۸۴ـ۱۹۲۰): تفاوت میان نسخهها
Mohammadi2 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه | {{جعبه زندگینامه | ||
|عنوان =آمدیو مودیلیانی | |عنوان =آمدیو مودیلیانی | ||
خط ۱۴: | خط ۱۱: | ||
|ملیت= ایتالیایی | |ملیت= ایتالیایی | ||
|محل زندگی= | |محل زندگی= | ||
|تحصیلات و محل تحصیل= | |تحصیلات و محل تحصیل=فلورانس و ونیز | ||
| شغل و تخصص اصلی =نقاش و مجسمه ساز | | شغل و تخصص اصلی =نقاش و مجسمه ساز | ||
|شغل و تخصص های دیگر= | |شغل و تخصص های دیگر= | ||
خط ۲۱: | خط ۱۸: | ||
|سمت = | |سمت = | ||
|جوایز و افتخارات = | |جوایز و افتخارات = | ||
|آثار =تک چهره لونیا چکوفسکا ( | |آثار =تک چهره لونیا چکوفسکا (۱۹۱۶م؛ موزه نقاشی گرنوبل)؛ برهنه ایستاده (الویرا) (۱۹۱۸م؛ موزه هنر، برن) | ||
|خویشاوندان سرشناس = | |خویشاوندان سرشناس = | ||
|گروه مقاله =نگارگری و مجسمه سازی جهان | |گروه مقاله =نگارگری و مجسمه سازی جهان | ||
خط ۳۰: | خط ۲۷: | ||
|باشگاه = | |باشگاه = | ||
}} | }} | ||
[[پرونده:38467300-4.jpg|بندانگشتی|ژان هبوترن با کلاه و گردنبند، 1917م اثر آمدیو مودیلیانی]] | |||
نقاش و مجسمهساز ایتالیایی. از | [[پرونده:38467300-5.jpg|بندانگشتی|آمدیو مودیلیانی]] | ||
مودیلیانی، آمِدئو (۱۸۸۴ـ۱۹۲۰م)(Modigliani, Amedeo)<br /> | |||
</ref> ( | نقاش و مجسمهساز ایتالیایی. از ۱۹۰۶م در [[فرانسه]] هنرآفرینی کرد. بیشتر بهسبب پیکرهای برهنه<ref>nudes</ref> و تکچهرههای زیبای آثارش شهرت یافت. نقاشیهایش ازجمله تکچهرۀ معشوقهاش، ژان اِبوترن<ref>Jeanne Hébuterne </ref>، (۱۹۱۹م؛ موزۀ [[گوگنهایم]]، [[نیویورک]]<ref>Guggenheim Museum, New York </ref>) سبکی متمایز، و شکلهایی کشیده و شهوانی دارند. مودیلیانی در خانوادهای یهودی در [[لیوورنو]]<ref>Livorno </ref> بهدنیا آمد. هنر را در [[فلورانس]]<ref>Florence </ref> و [[ونیز]] آموخت، ولی از ۱۹۰۶م در [[پاریس، شهر|پاریس]] اقامت گزید. مجسمهسازی را به تشویق [[برانکوزی، کنستانتین (۱۸۷۶ـ۱۹۵۷)|کنستانتین برانکوزی]]<ref>Constantin Brancusi </ref> آغاز کرد. کشیدگی و سادگی جسورانۀ سردیسهایش را، ازجمله ''سردیس سنگی''<ref>''Stone Head''</ref> (۱۹۱۱؛ موزۀ هنری فیلادلفیا<ref>Philadelphia Museum of Art </ref>، [[پنسیلوانیا]])، با تأثیر از صورتکهای قبایل افریقایی پدید آورد. نقاشیهایش نیز این تأثیرپذیری را نشان میدهند، اگرچه رنگآمیزی ظریف و طرحهای خطی دقیق آنها، از گرایش او به هنر [[رنسانس]]<ref>Renaissance </ref> [[ایتالیا]]، بهویژه نقاشیهای [[بوتیچلی، ساندرو (۱۴۴۵م ـ۱۵۱۰)|بوتیچلی]]<ref>Botticelli </ref>، نیز حکایت دارند. تکچهرۀ ''لونیا چکوفسکا''<ref>''Lunia Czechowska''</ref> (۱۹۱۶م؛ موزۀ نقاشی گرنوبل<ref>Musée de Peinture, Grenoble</ref>) و ''برهنۀ ایستاده (اِلویرا)''<ref>''Standing Nude (Elvira)'' | ||
</ref> (۱۹۱۸م؛ موزۀ هنر<ref>Kunstmuseum</ref>، [[برن، شهر|برن]]) نمونههای گزیدهای از آثار اویند. پس از سالها تنگدستی، حدود ۱۹۱۸م گشایش اندکی در زندگیاش ایجاد شد، ولی مرارتها، مواد مخدر، مشروبات الکلی، و بیماری سل، به زندگیاش پایان داد. | |||
| | ||
خط ۳۹: | خط ۳۷: | ||
---- | ---- | ||
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] [[Category:قرن 20 - اشخاص]] | [[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | ||
[[Category:قرن 20 - اشخاص]] | |||
<references /> |
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۴:۲۹
آمدیو مودیلیانی Amedeo Modigliani | |
---|---|
زادروز |
لیوورنو ۱۸۸۴م |
درگذشت | ۱۹۲۰م |
ملیت | ایتالیایی |
تحصیلات و محل تحصیل | فلورانس و ونیز |
شغل و تخصص اصلی | نقاش و مجسمه ساز |
آثار | تک چهره لونیا چکوفسکا (۱۹۱۶م؛ موزه نقاشی گرنوبل)؛ برهنه ایستاده (الویرا) (۱۹۱۸م؛ موزه هنر، برن) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
مودیلیانی، آمِدئو (۱۸۸۴ـ۱۹۲۰م)(Modigliani, Amedeo)
نقاش و مجسمهساز ایتالیایی. از ۱۹۰۶م در فرانسه هنرآفرینی کرد. بیشتر بهسبب پیکرهای برهنه[۱] و تکچهرههای زیبای آثارش شهرت یافت. نقاشیهایش ازجمله تکچهرۀ معشوقهاش، ژان اِبوترن[۲]، (۱۹۱۹م؛ موزۀ گوگنهایم، نیویورک[۳]) سبکی متمایز، و شکلهایی کشیده و شهوانی دارند. مودیلیانی در خانوادهای یهودی در لیوورنو[۴] بهدنیا آمد. هنر را در فلورانس[۵] و ونیز آموخت، ولی از ۱۹۰۶م در پاریس اقامت گزید. مجسمهسازی را به تشویق کنستانتین برانکوزی[۶] آغاز کرد. کشیدگی و سادگی جسورانۀ سردیسهایش را، ازجمله سردیس سنگی[۷] (۱۹۱۱؛ موزۀ هنری فیلادلفیا[۸]، پنسیلوانیا)، با تأثیر از صورتکهای قبایل افریقایی پدید آورد. نقاشیهایش نیز این تأثیرپذیری را نشان میدهند، اگرچه رنگآمیزی ظریف و طرحهای خطی دقیق آنها، از گرایش او به هنر رنسانس[۹] ایتالیا، بهویژه نقاشیهای بوتیچلی[۱۰]، نیز حکایت دارند. تکچهرۀ لونیا چکوفسکا[۱۱] (۱۹۱۶م؛ موزۀ نقاشی گرنوبل[۱۲]) و برهنۀ ایستاده (اِلویرا)[۱۳] (۱۹۱۸م؛ موزۀ هنر[۱۴]، برن) نمونههای گزیدهای از آثار اویند. پس از سالها تنگدستی، حدود ۱۹۱۸م گشایش اندکی در زندگیاش ایجاد شد، ولی مرارتها، مواد مخدر، مشروبات الکلی، و بیماری سل، به زندگیاش پایان داد.