باکست، لئون: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
جز (Mohammadi3 صفحهٔ باکست، لیون (۱۸۶۶ـ۱۹۲۴) را به باکست، لئون منتقل کرد)
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


{{جعبه زندگینامه
{{جعبه زندگینامه
|عنوان = لیون باکست
|عنوان = لئون باکست
|نام = Leon Bakst
|نام = Leon Bakst
|نام دیگر=
|نام دیگر=
|نام اصلی=لیون روزنبرگ
|نام اصلی=لئون روزنبرگ
|نام مستعار=
|نام مستعار=
|لقب=
|لقب=
خط ۲۸: خط ۳۰:
|باشگاه =
|باشگاه =
}}
}}
[[پرونده:Scheherazade, Bakst, Leon.jpg|بندانگشتی|باله شهرزاد اثر لئون باکست]]


باکست، لئون (۱۸۶۶ـ۱۹۲۴)(Bakst, Leon)<br /> [[File:12088500.jpg|thumb|لیون باکست|277x277پیکسل]]
باکست، لئون (۱۸۶۶ـ۱۹۲۴م)(Bakst, Leon)<br />  


(نام اصلی: لئون روزنبرگ<ref>Leon Rosenberg</ref>) نقاش، گرافیست و طراح صحنۀ روس. در آثارش از رنگ‌های تند و شاد، و تصاویر خیالی و غریب متأثّر از هنر محلّی<ref>folk</ref>&nbsp;و شرقی استفاده می‌کرد. هنگام تحصیل در آکادمی سلطنتی هنرها<ref>Imperial Academy of Arts</ref>ی [[سن پترزبورگ|سن‌پترزبورگ]]، به‌همراه بنوا<ref>Benois</ref>&nbsp;و [[دیاگیلف، سرگی پاولوویچ (۱۸۷۲ـ۱۹۲۹)|دیاگیلف]]<ref>Diaghilev</ref>، گروه میر ایسکوستوا (دنیای هنر)<ref>Mir Iskusstva/World of Art</ref>&nbsp;را بنیاد گذاشت که جنبشی برای احیای هنر اصیل روسی بود، و نشریه‌ای پیشرو با همین نام منتشر می‌کرد. باکست در ۱۹۰۶ در [[پاریس، شهر|پاریس]] نمایشگاهی برپا کرد، و با طرّاحی صحنه و لباس برای باله‌های روس<ref>Ballets Russes</ref>&nbsp;دیاگیلف، با تأثیر از هنر یونانی و ایرانی، به شهرت رسید. بالۀ ''شهرزاد''<ref>Scheherazade</ref>&nbsp;که در ۱۹۰۹ بر صحنه آمد، برایش پیروزی بزرگی به‌ارمغان آورد. این طراحی‌ها بین سال‌های ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۴، اقبال جامعۀ مشتاق پاریسی را در پی داشتند و صحنه‌آرایی‌های نظرگیر و نامتعارف آن‌ها، با حال‌وهوای تازه و غریبی که داشتند، بر پسند روز در زمینۀ لباس و تزیینات داخلی تأثیر عمیقی گذاشتند.
(نام اصلی: لئون روزنبرگ<ref>Leon Rosenberg</ref>) نقاش، گرافیست و طراح صحنۀ [[روس]]. در آثارش از رنگ‌های تند و شاد، و تصاویر خیالی و غریب متأثّر از هنر محلّی<ref>folk</ref> و شرقی استفاده می‌کرد. هنگام تحصیل در آکادمی سلطنتی هنرها<ref>Imperial Academy of Arts</ref>ی [[سن پترزبورگ|سن‌پترزبورگ]]، به‌همراه بنوا<ref>Benois</ref> و [[دیاگیلف، سرگی پاولوویچ (۱۸۷۲ـ۱۹۲۹)|دیاگیلف]]<ref>Diaghilev</ref>، گروه میر ایسکوستوا (دنیای هنر)<ref>Mir Iskusstva/World of Art</ref> را بنیاد گذاشت که جنبشی برای احیای هنر اصیل روسی بود، و نشریه‌ای پیشرو با همین نام منتشر می‌کرد. باکست در ۱۹۰۶م در [[پاریس، شهر|پاریس]] نمایشگاهی برپا کرد، و با طرّاحی صحنه و لباس برای باله‌های روس<ref>Ballets Russes</ref> دیاگیلف، با تأثیر از هنر یونانی و ایرانی، به شهرت رسید. بالۀ ''شهرزاد''<ref>Scheherazade</ref> که در ۱۹۰۹م بر صحنه آمد، برایش پیروزی بزرگی به‌ارمغان آورد. این طراحی‌ها بین سال‌های ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۴م، اقبال جامعۀ مشتاق پاریسی را در پی داشتند و صحنه‌آرایی‌های نظرگیر و نامتعارف آن‌ها، با حال‌وهوای تازه و غریبی که داشتند، بر پسند روز در زمینۀ لباس و تزیینات داخلی تأثیر عمیقی گذاشتند.


&nbsp;
&nbsp;
خط ۳۹: خط ۴۳:
[[Category:تئاتر]]  
[[Category:تئاتر]]  
[[Category:جهان - اشخاص و گروه ها]]  
[[Category:جهان - اشخاص و گروه ها]]  
[[Category:رقص]]
[[Category:باله]]
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]]  
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]]  
[[Category:قرن 20 - اشخاص]]
[[Category:قرن 20 - اشخاص]]
<references />
<references />

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۴۸


لئون باکست
Leon Bakst
زادروز ۱۸۶۶م
درگذشت ۱۹۲۴م
ملیت روسی
تحصیلات و محل تحصیل آکادمی سلطنتی هنرهای سن پترزبورگ
شغل و تخصص اصلی نقاش
شغل و تخصص های دیگر گرافیست و طراح صحنه
آثار باله شهرزاد
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان
باله شهرزاد اثر لئون باکست


باکست، لئون (۱۸۶۶ـ۱۹۲۴م)(Bakst, Leon)

(نام اصلی: لئون روزنبرگ[۱]) نقاش، گرافیست و طراح صحنۀ روس. در آثارش از رنگ‌های تند و شاد، و تصاویر خیالی و غریب متأثّر از هنر محلّی[۲] و شرقی استفاده می‌کرد. هنگام تحصیل در آکادمی سلطنتی هنرها[۳]ی سن‌پترزبورگ، به‌همراه بنوا[۴] و دیاگیلف[۵]، گروه میر ایسکوستوا (دنیای هنر)[۶] را بنیاد گذاشت که جنبشی برای احیای هنر اصیل روسی بود، و نشریه‌ای پیشرو با همین نام منتشر می‌کرد. باکست در ۱۹۰۶م در پاریس نمایشگاهی برپا کرد، و با طرّاحی صحنه و لباس برای باله‌های روس[۷] دیاگیلف، با تأثیر از هنر یونانی و ایرانی، به شهرت رسید. بالۀ شهرزاد[۸] که در ۱۹۰۹م بر صحنه آمد، برایش پیروزی بزرگی به‌ارمغان آورد. این طراحی‌ها بین سال‌های ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۴م، اقبال جامعۀ مشتاق پاریسی را در پی داشتند و صحنه‌آرایی‌های نظرگیر و نامتعارف آن‌ها، با حال‌وهوای تازه و غریبی که داشتند، بر پسند روز در زمینۀ لباس و تزیینات داخلی تأثیر عمیقی گذاشتند.

 


  1. Leon Rosenberg
  2. folk
  3. Imperial Academy of Arts
  4. Benois
  5. Diaghilev
  6. Mir Iskusstva/World of Art
  7. Ballets Russes
  8. Scheherazade