موریلیو، بارتولومه (ح ۱۶۱۸ـ۱۶۸۲): تفاوت میان نسخهها
Mohammadi2 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان=بارتولومه موریلیو|نام=Bartolome Murillo|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=سویل (سِویا) ح۱۶۱۸م|تاریخ مرگ=۱۶۸۲م|دوره زندگی=|ملیت=اسپانیایی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=خربزهخورها (مونیخ)، دو پسر روستایی (دالیچ)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=۱۶۶۰م آکادمی سویل را بنیاد نهاد|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | |||
[[پرونده:38484000-2.jpg|بندانگشتی|Children Eating Grapes and a Melon اثر بارتولومه موریلیو]] | |||
نقاش اسپانیایی. بیشتر در سویل<ref>Seville </ref> هنرآفرینی کرد. تصویرهای احساسبرانگیزی از''لقاح مطهر''<ref>''Immaculate Conception''</ref> (پرادو<ref>''Prado''</ref>) و همچنین اتودهای استادانهای از کودکان خیابانی پدید آورد. موریلیو در سویل (سِویا) بهدنیا آمد، و نقاشی را نزد خوان کاستیلیو<ref>Juan Castillo</ref> آموخت. در | |||
موریلیو، بارتولومِه (ح ۱۶۱۸ـ۱۶۸۲م)(Murillo, Bartolome)<br/> | |||
نقاش اسپانیایی. بیشتر در [[سویل، شهر|سویل]]<ref>Seville </ref> هنرآفرینی کرد. تصویرهای احساسبرانگیزی از ''لقاح مطهر''<ref>''Immaculate Conception''</ref> ([[پرادو]]<ref>''Prado''</ref>) و همچنین اتودهای استادانهای از کودکان خیابانی پدید آورد. موریلیو در سویل (سِویا) بهدنیا آمد، و نقاشی را نزد خوان کاستیلیو<ref>Juan Castillo</ref> آموخت. در ۱۶۶۰م آکادمی سویل<ref>Academy of Seville </ref> را بنیاد نهاد، و در ۱۶۷۰م انتصاب به مقام نقاش دربار [[چارلز دوم]]<ref>Charles II </ref>، پادشاه انگلستان، را رد کرد. آثار آغازینش، پردههای بسیاری از روستاییان و کودکان خیابانی را دربرمیگیرند، ولی آثار متأخرش بیشتر دینی، و واجد لطافت و محوکاری خاص او، با عنوان «استیلو واپوروسو<ref>estilo vaporoso </ref>» بودند. ازجمله آثارش، ''خربزهخورها''<ref>''Melon Eaters''</ref> ([[مونیخ]])، و ''دو پسر روستایی''<ref>''Two Peasant Boys''</ref> (دالیچ<ref>Dulwich</ref>)، بازتابندۀ نوعی طبیعتگرایی<ref>naturalism </ref>اند که نشان از آثار [[ولاسکز، دیه گو رودریگس (۱۵۹۹ـ۱۶۶۰)|ولاسکز]]<ref>Velazquez </ref> و [[ریبرا، خوزه د (۱۵۹۱ـ۱۶۵۲)|ریبرا]]<ref>Ribera</ref> دارند، لیکن با نوعی احساسبرانگیزی همراهاند که ذوق امروزی آن را نمیپسندد. اگرچه موریلیو را تا قرن ۱۹م، از بزرگترین استادان نقاشی میدانستند، از آن پس مورد بیمهری قرار گرفته، و پدیدآورندۀ بسیاری از آنچه در هنر، بیقریحهگی و تُنکمایهگی بوده، بهشمار رفته است. دستیاران بسیاری را در خدمت داشت و احتمال میرود که بسیاری از آثار منسوب به او، کار آنان باشد. | |||
| |
نسخهٔ کنونی تا ۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۵۷
بارتولومه موریلیو Bartolome Murillo | |
---|---|
زادروز |
سویل (سِویا) ح۱۶۱۸م |
درگذشت | ۱۶۸۲م |
ملیت | اسپانیایی |
شغل و تخصص اصلی | نقاش |
آثار | خربزهخورها (مونیخ)، دو پسر روستایی (دالیچ) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
موریلیو، بارتولومِه (ح ۱۶۱۸ـ۱۶۸۲م)(Murillo, Bartolome)
نقاش اسپانیایی. بیشتر در سویل[۱] هنرآفرینی کرد. تصویرهای احساسبرانگیزی از لقاح مطهر[۲] (پرادو[۳]) و همچنین اتودهای استادانهای از کودکان خیابانی پدید آورد. موریلیو در سویل (سِویا) بهدنیا آمد، و نقاشی را نزد خوان کاستیلیو[۴] آموخت. در ۱۶۶۰م آکادمی سویل[۵] را بنیاد نهاد، و در ۱۶۷۰م انتصاب به مقام نقاش دربار چارلز دوم[۶]، پادشاه انگلستان، را رد کرد. آثار آغازینش، پردههای بسیاری از روستاییان و کودکان خیابانی را دربرمیگیرند، ولی آثار متأخرش بیشتر دینی، و واجد لطافت و محوکاری خاص او، با عنوان «استیلو واپوروسو[۷]» بودند. ازجمله آثارش، خربزهخورها[۸] (مونیخ)، و دو پسر روستایی[۹] (دالیچ[۱۰])، بازتابندۀ نوعی طبیعتگرایی[۱۱]اند که نشان از آثار ولاسکز[۱۲] و ریبرا[۱۳] دارند، لیکن با نوعی احساسبرانگیزی همراهاند که ذوق امروزی آن را نمیپسندد. اگرچه موریلیو را تا قرن ۱۹م، از بزرگترین استادان نقاشی میدانستند، از آن پس مورد بیمهری قرار گرفته، و پدیدآورندۀ بسیاری از آنچه در هنر، بیقریحهگی و تُنکمایهگی بوده، بهشمار رفته است. دستیاران بسیاری را در خدمت داشت و احتمال میرود که بسیاری از آثار منسوب به او، کار آنان باشد.