آرژانتینی، ادبیات: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


آرژانتینی، ادبیات (Argentine literature)<br/> ادبیات آرژانتین از زمان استقلال در ۱۸۱۶. آرژانتین نخستین قلمرو امریکای لاتین بود که در ۱۸۱۰ در برابر اسپانیا سر به شورش برداشت و پس از آن گرایش به رمانتیسم، که سنت ادبی متفاوتی بود، بالا گرفت. این جنبش ادبی، که از مرغزارهای غریب و خالی آرژانتین بسیار الهام می‌گرفت، تحت تأثیر دیکتاتوری خوان مانوئل دو روساس<ref>Juan Manuel de Rosas</ref>&nbsp;( ـ۱۸۵۲) بود،‌ که دوران حکومتش غالباً با توحش یکسان پنداشته می‌شد. دیدگاه سنّتی روساس، پس از صنعتی‌شدن کشور، با مخالفت منتقدان روبه‌رو شد و بدین‌ترتیب ''گائوچو''<ref>Gaucho</ref>&nbsp;یا گاوچران صحرانشین، قهرمان داستان‌های عامیانۀ آرژانتینی، که نماد زندگی روستایی بود، به شخصیتی نومید و خیال‌پرداز بدل شد که نمونه‌اش در ''مارتین فیئرّو''<ref>Martin Fierro</ref>&nbsp;(۱۸۷۲ـ ۱۸۷۹)، اثر خوزه ارناندس<ref>José Hernández</ref>&nbsp;(۱۸۳۴ـ۱۸۸۶)، مشهود است. این امر خود بر مضامینی همچون ماجراجویی و بلوغ و پاگشایی یک گوچوی آرمانی در رمان ''دون سگوندو سومبرا''<ref>Don Segundo Sombra</ref>&nbsp;(۱۹۲۶)، اثر برجستۀ ریکاردو گوئیرالدس<ref>Ricardo Güiraldes</ref>، و بر دل‌مشغولی بسیاری از نویسندگان قرن ۲۰ درخصوص هویت، دلاوری (قهرمانی)، و مردانگی یا قدرت‌نمایی آرژانتین در آثاری نظیر رمانِ جست‌وجوگرانۀ آدان بوئنوس‌آیرس<ref>Adán Buenosayres</ref>&nbsp;(۱۹۴۸)، اثر لئوپولدو مارِچال<ref>Leopoldo Marechal</ref>&nbsp;(۱۹۰۰ـ۱۹۷۰)، و داستان‌های فلسفی و روان‌شناختی ارنستو ساباتو<ref>Ernesto Sábato</ref>&nbsp;(۱۹۱۱ـ ) و ادوئاردو مالِّئا<ref>Eduardo Mallea</ref>&nbsp;(۱۹۰۳ـ ) تأثیر بخشید. نخستین نویسندگان مهم آرژانتین استبان اِچِوِریا<ref>Esteban Echeverría</ref>&nbsp;(۱۸۰۵ـ۱۸۵۱)، شاعر شورشی، و خوزه مارمُل<ref>José Mármol</ref>&nbsp;(۱۸۱۷ـ۱۸۷۱)، مؤلف رمان خیال‌انگیز و احساساتی ''آمالیا''<ref>Amalia</ref>&nbsp;(۱۸۵۱)، بودند. شاعرانی نظیر لئوپولدو لوگُنِس<ref>Leopoldo Lugones</ref>&nbsp;(۱۸۷۴ـ۱۹۳۸)، تحت تأثیر جریان آوانگاردیسم فرانسوی، ضمن حفظ فضا و زمینه و علایق ملی آرژانتین، به بیان واکنش نوگرایان در برابر اصول و قواعد رمانتیک‌ها و واقع‌گرایان پرداختند. در آرژانتین ناآرام جدید، نوشته‌های نوگرایان جهان وطن و غالباً تجربی بی‌علاقه به سیاست، که نمونه‌های بارز آن داستان‌های پرکشش خورخه لوئیس بورخس<ref>Jorge Luis Borges</ref>&nbsp;و خولیو کورتاسار<ref>Julio Cortázar</ref>&nbsp;(۱۹۱۶ـ۱۹۸۴) محسوب می‌شود، واکنش‌های سوسیالیستی یا نوواقع‌گرایانه را در آثار مانوئل پوئیخ<ref>Manuel Puig</ref>&nbsp;(۱۹۳۲ـ۱۹۹۰) و داوید وینیاس<ref>David Viñas</ref>&nbsp;(۱۹۲۹ـ )، رمان‌نویس متعهد مارکسیست، برانگیخته است.
آرژانتینی، ادبیات (Argentine literature)<br/> ادبیات آرژانتین از زمان استقلال در ۱۸۱۶م. آرژانتین نخستین قلمرو [[امریکای لاتین]] بود که در ۱۸۱۰م در برابر [[اسپانیا]] سر به شورش برداشت و پس از آن گرایش به [[رمانتیسم (هنر و ادبیات)|رمانتیسم]]، که سنت ادبی متفاوتی بود، بالا گرفت. این جنبش ادبی، که از مرغزارهای غریب و خالی آرژانتین بسیار الهام می‌گرفت، تحت تأثیر دیکتاتوری [[روساس، خوان مانویل د (۱۷۹۳ـ۱۸۷۷)|خوان مانوئل دو روساس]]<ref>Juan Manuel de Rosas</ref> ( ـ۱۸۵۲) بود،‌ که دوران حکومتش غالباً با توحش یکسان پنداشته می‌شد. دیدگاه سنتی روساس، پس از صنعتی‌شدن کشور، با مخالفت منتقدان روبه‌رو شد و بدین‌ترتیب ''[[گایوچو|گائوچو]]''<ref>''Gaucho''</ref> یا گاوچران صحرانشین، قهرمان داستان‌های عامیانۀ آرژانتینی، که نماد زندگی روستایی بود، به شخصیتی نومید و خیال‌پرداز بدل شد که نمونه‌اش در ''[[مارتین فییرو|مارتین فیئرّو]]''<ref>''Martin Fierro''</ref> (۱۸۷۲ـ ۱۸۷۹م)، اثر [[ارناندس، خوزه (۱۸۳۴ـ۱۸۸۶)|خوزه ارناندس]]<ref>José Hernández</ref> (۱۸۳۴ـ۱۸۸۶م)، مشهود است. این امر خود بر مضامینی همچون ماجراجویی و بلوغ و پاگشایی یک گوچوی آرمانی در رمان ''دون سگوندو سومبرا''<ref>''Don Segundo Sombra''</ref> (۱۹۲۶م)، اثر برجستۀ ریکاردو گوئیرالدس<ref>Ricardo Güiraldes</ref>، و بر دل‌مشغولی بسیاری از نویسندگان قرن ۲۰ درخصوص هویت، دلاوری (قهرمانی)، و مردانگی یا قدرت‌نمایی آرژانتین در آثاری نظیر رمانِ جست‌وجوگرانۀ ''آدان بوئنوس‌آیرس''<ref>''Adán Buenosayres''</ref> (۱۹۴۸م)، اثر لئوپولدو مارِچال<ref>Leopoldo Marechal</ref> (۱۹۰۰ـ۱۹۷۰م)، و داستان‌های فلسفی و روان‌شناختی [[ساباتو، ارنستو (۱۹۱۱)|ارنستو ساباتو]]<ref>Ernesto Sábato</ref> (۱۹۱۱ـ ) و ادوئاردو مالِّئا<ref>Eduardo Mallea</ref> (۱۹۰۳ـ ) تأثیر بخشید. نخستین نویسندگان مهم آرژانتین استبان اِچِوِریا<ref>Esteban Echeverría</ref> (۱۸۰۵ـ۱۸۵۱م)، شاعر شورشی، و خوزه مارمُل<ref>José Mármol</ref> (۱۸۱۷ـ۱۸۷۱م)، مؤلف رمان خیال‌انگیز و احساساتی ''آمالیا''<ref>Amalia</ref> (۱۸۵۱م)، بودند. شاعرانی نظیر لئوپولدو لوگُنِس<ref>Leopoldo Lugones</ref> (۱۸۷۴ـ۱۹۳۸م)، تحت تأثیر جریان آوانگاردیسم فرانسوی، ضمن حفظ فضا و زمینه و علایق ملی آرژانتین، به بیان واکنش نوگرایان در برابر اصول و قواعد رمانتیک‌ها و واقع‌گرایان پرداختند. در آرژانتین ناآرام جدید، نوشته‌های نوگرایان جهان وطن و غالباً تجربی بی‌علاقه به سیاست، که نمونه‌های بارز آن داستان‌های پرکشش [[بورخس، خورخه لوئیس|خورخه لوئیس بورخس]]<ref>Jorge Luis Borges</ref> و [[کورتاسار، خولیو (۱۹۱۴ـ۱۹۸۴)|خولیو کورتاسار]]<ref>Julio Cortázar</ref> (۱۹۱۶ـ۱۹۸۴م) محسوب می‌شود، واکنش‌های سوسیالیستی یا نوواقع‌گرایانه را در آثار [[پوییخ، مانویل (۱۹۳۲ـ۱۹۹۰)|مانوئل پوئیخ]]<ref>Manuel Puig</ref> (۱۹۳۲ـ۱۹۹۰م) و داوید وینیاس<ref>David Viñas</ref> (۱۹۲۹ـ )، رمان‌نویس متعهد مارکسیست، برانگیخته است.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۲۹

آرژانتینی، ادبیات (Argentine literature)
ادبیات آرژانتین از زمان استقلال در ۱۸۱۶م. آرژانتین نخستین قلمرو امریکای لاتین بود که در ۱۸۱۰م در برابر اسپانیا سر به شورش برداشت و پس از آن گرایش به رمانتیسم، که سنت ادبی متفاوتی بود، بالا گرفت. این جنبش ادبی، که از مرغزارهای غریب و خالی آرژانتین بسیار الهام می‌گرفت، تحت تأثیر دیکتاتوری خوان مانوئل دو روساس[۱] ( ـ۱۸۵۲) بود،‌ که دوران حکومتش غالباً با توحش یکسان پنداشته می‌شد. دیدگاه سنتی روساس، پس از صنعتی‌شدن کشور، با مخالفت منتقدان روبه‌رو شد و بدین‌ترتیب گائوچو[۲] یا گاوچران صحرانشین، قهرمان داستان‌های عامیانۀ آرژانتینی، که نماد زندگی روستایی بود، به شخصیتی نومید و خیال‌پرداز بدل شد که نمونه‌اش در مارتین فیئرّو[۳] (۱۸۷۲ـ ۱۸۷۹م)، اثر خوزه ارناندس[۴] (۱۸۳۴ـ۱۸۸۶م)، مشهود است. این امر خود بر مضامینی همچون ماجراجویی و بلوغ و پاگشایی یک گوچوی آرمانی در رمان دون سگوندو سومبرا[۵] (۱۹۲۶م)، اثر برجستۀ ریکاردو گوئیرالدس[۶]، و بر دل‌مشغولی بسیاری از نویسندگان قرن ۲۰ درخصوص هویت، دلاوری (قهرمانی)، و مردانگی یا قدرت‌نمایی آرژانتین در آثاری نظیر رمانِ جست‌وجوگرانۀ آدان بوئنوس‌آیرس[۷] (۱۹۴۸م)، اثر لئوپولدو مارِچال[۸] (۱۹۰۰ـ۱۹۷۰م)، و داستان‌های فلسفی و روان‌شناختی ارنستو ساباتو[۹] (۱۹۱۱ـ ) و ادوئاردو مالِّئا[۱۰] (۱۹۰۳ـ ) تأثیر بخشید. نخستین نویسندگان مهم آرژانتین استبان اِچِوِریا[۱۱] (۱۸۰۵ـ۱۸۵۱م)، شاعر شورشی، و خوزه مارمُل[۱۲] (۱۸۱۷ـ۱۸۷۱م)، مؤلف رمان خیال‌انگیز و احساساتی آمالیا[۱۳] (۱۸۵۱م)، بودند. شاعرانی نظیر لئوپولدو لوگُنِس[۱۴] (۱۸۷۴ـ۱۹۳۸م)، تحت تأثیر جریان آوانگاردیسم فرانسوی، ضمن حفظ فضا و زمینه و علایق ملی آرژانتین، به بیان واکنش نوگرایان در برابر اصول و قواعد رمانتیک‌ها و واقع‌گرایان پرداختند. در آرژانتین ناآرام جدید، نوشته‌های نوگرایان جهان وطن و غالباً تجربی بی‌علاقه به سیاست، که نمونه‌های بارز آن داستان‌های پرکشش خورخه لوئیس بورخس[۱۵] و خولیو کورتاسار[۱۶] (۱۹۱۶ـ۱۹۸۴م) محسوب می‌شود، واکنش‌های سوسیالیستی یا نوواقع‌گرایانه را در آثار مانوئل پوئیخ[۱۷] (۱۹۳۲ـ۱۹۹۰م) و داوید وینیاس[۱۸] (۱۹۲۹ـ )، رمان‌نویس متعهد مارکسیست، برانگیخته است.

 


  1. Juan Manuel de Rosas
  2. Gaucho
  3. Martin Fierro
  4. José Hernández
  5. Don Segundo Sombra
  6. Ricardo Güiraldes
  7. Adán Buenosayres
  8. Leopoldo Marechal
  9. Ernesto Sábato
  10. Eduardo Mallea
  11. Esteban Echeverría
  12. José Mármol
  13. Amalia
  14. Leopoldo Lugones
  15. Jorge Luis Borges
  16. Julio Cortázar
  17. Manuel Puig
  18. David Viñas