پوئم سمفونیک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۳: خط ۳:


در موسیقی‌، اصطلاحی‌ که‌ نخستین‌‌بار فرانتس‌ لیست<ref>Franz Liszt</ref> برای‌ سیزده‌ اثر ارکستری‌ تک‌موومانی‌اش‌ به‌کار گرفت که‌ بازگوکنندۀ‌ داستانی‌ ادبی‌ یا تاریخی‌ بودند، و بسیاری‌ آهنگ‌سازان‌ دیگر نیز از آن‌ استفاده‌ کردند. در اواخر قرن ۱۹، پوئم سمفونیک به ابزاری مهم در بیان ناسیونالیسم در موسیقی بدل شد. ریشارد اشتراوس<ref>Richard Strauss</ref> اصطلاح‌ «آواـ شعر<ref> tone poem</ref>» را ترجیح‌ می‌داد.
در موسیقی‌، اصطلاحی‌ که‌ نخستین‌‌بار فرانتس‌ لیست<ref>Franz Liszt</ref> برای‌ سیزده‌ اثر ارکستری‌ تک‌موومانی‌اش‌ به‌کار گرفت که‌ بازگوکنندۀ‌ داستانی‌ ادبی‌ یا تاریخی‌ بودند، و بسیاری‌ آهنگ‌سازان‌ دیگر نیز از آن‌ استفاده‌ کردند. در اواخر قرن ۱۹، پوئم سمفونیک به ابزاری مهم در بیان ناسیونالیسم در موسیقی بدل شد. ریشارد اشتراوس<ref>Richard Strauss</ref> اصطلاح‌ «آواـ شعر<ref> tone poem</ref>» را ترجیح‌ می‌داد.
&nbsp;


&nbsp;
&nbsp;


<br/> <!--13213400-->
<br/> <!--13213400-->
 
----
[[Category:موسیقی]] [[Category:اصطلاحات، تجهیزات و رویدادها]]
[[Category:موسیقی]] [[Category:اصطلاحات، تجهیزات و رویدادها]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۳

پوئِم سَمْفونیک (symphonic poem)

در موسیقی‌، اصطلاحی‌ که‌ نخستین‌‌بار فرانتس‌ لیست[۱] برای‌ سیزده‌ اثر ارکستری‌ تک‌موومانی‌اش‌ به‌کار گرفت که‌ بازگوکنندۀ‌ داستانی‌ ادبی‌ یا تاریخی‌ بودند، و بسیاری‌ آهنگ‌سازان‌ دیگر نیز از آن‌ استفاده‌ کردند. در اواخر قرن ۱۹، پوئم سمفونیک به ابزاری مهم در بیان ناسیونالیسم در موسیقی بدل شد. ریشارد اشتراوس[۲] اصطلاح‌ «آواـ شعر[۳]» را ترجیح‌ می‌داد.

 



  1. Franz Liszt
  2. Richard Strauss
  3. tone poem