ناصریان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:42358566-3.jpg|بندانگشتی|La Vierge Marie et Élisabeth avec Jésus et saint Jean Baptiste enfant اثر اوربک]]


ناصریان (Nazarenes)<br/> [[File:39020700.jpg|thumb|تابلوي حضرت مريم و اليصابات، اثر فردريک اوربک]]
ناصریان (Nazarenes)<br/>  


(یا: نازاریان) گروهی از نقاشان آلمانی و اتریشی که در اوایل قرن ۱۹ بیشتر در رم فعالیت داشتند و با هدف احیای هنر دینی، به الگو‌هایی از قرون وسطا<ref>medieval </ref> و دورۀ رنسانس<ref>Renaissance </ref> رو آوردند. گروه در ۱۸۰۹ در وین<ref>Vienna </ref> تشکیل شد و چندی بعد سفارش‌های بزرگی، به‌ویژه دیوارنگاره<ref>fresco </ref>، از رم گرفت. نام گروهْ حاصلِ شیوۀ زندگی و جامۀ رهبانی اعضای آن بود. ناصریان در بسیاری از جنبه‌ها، ظهور احیاگران هنر پیشارافائلی<ref>Pre-Raphaelite Brotherhood </ref> را در انگلیس بشارت می‌دادند. واکِنرودر<ref>Wackenroder </ref> و شلگل<ref>Schlegel </ref>، نویسندگان شیفتۀ هنر قرون وسطا، با آثار خویش موجب تقویت جنبشی شدند که اُوِربِک<ref>Overbeck </ref> از اهالی لوبک<ref>Lübeck </ref> آغاز کرد؛ او با نقاشان جوان دیگری در ۱۸۱۰، نوعی کارگاه رهبانی در دیر متروک سان ایزیدورو<ref>San Isidoro </ref> در رم برپا کرد. اعضای گروه در ۱۸۲۸ عبارت بودند از پفور<ref>Pforr </ref> از فرانکفورت، فوگل<ref>Vogel </ref> از زوریخ، کورنلیوس<ref>Cornelius </ref> از دوسلدورف<ref>Düsseldorf </ref>، شادو<ref>Schadow </ref> و فایت<ref>Veit </ref> از برلین، اشنور فون کارولسفلت<ref>Schnorr von Carolsfeld </ref> از لایپزیگ<ref>Leipzig </ref>، و فوریش<ref>Führich </ref> و اشتاینله<ref>Steinle </ref> از وین. گوته<ref>Goethe </ref> و دیگران، هنر ایشان را با طنز، «دینی ـ میهنی<ref>Religious-Patriotic </ref>»، «هنری ـ کاتولیکی<ref>Catholic </ref>»، «رمانتیک» و «پیشا رافائلی» خواندند؛ هیچ یک از این توصیف‌ها به‌دور از واقعیت نبودند. احیای نقاشی دیواری از اهداف آنان بود، و اجرای دیوارنگاره‌های کاخ بارتولدی<ref>Bartholdi Palace</ref> (اکنون در برلین) را توسط کورنلیوس، اوربک، فایت، و شادو در پی داشت. سبک کار آنان را روی‌هم‌رفته می‌توان خشک و بی‌رمق توصیف کرد.
(یا: نازاریان) گروهی از نقاشان آلمانی و اتریشی که در اوایل قرن ۱۹م بیشتر در [[رم، شهر|رم]] فعالیت داشتند و با هدف احیای هنر دینی، به الگو‌هایی از [[قرون وسطا]]<ref>medieval </ref> و دورۀ [[رنسانس]]<ref>Renaissance </ref> رو آوردند. گروه در ۱۸۰۹م در [[وین]]<ref>Vienna </ref> تشکیل شد و چندی بعد سفارش‌های بزرگی، به‌ویژه دیوارنگاره<ref>fresco </ref>، از رم گرفت. نام گروه حاصل شیوۀ زندگی و جامۀ رهبانی اعضای آن بود. ناصریان در بسیاری از جنبه‌ها، ظهور احیاگران هنر پیشارافائلی<ref>Pre-Raphaelite Brotherhood </ref> را در انگلیس بشارت می‌دادند. واکِنرودر<ref>Wackenroder </ref> و [[شلگل، اوگوست (۱۷۶۷ـ۱۸۴۵)|شلگل]]<ref>Schlegel </ref>، نویسندگان شیفتۀ هنر قرون وسطا، با آثار خویش موجب تقویت جنبشی شدند که اُوِربِک<ref>Overbeck </ref> از اهالی [[لوبک]]<ref>Lübeck </ref> آغاز کرد؛ او با نقاشان جوان دیگری در ۱۸۱۰م، نوعی کارگاه رهبانی در دیر متروک سان ایزیدورو<ref>San Isidoro </ref> در رم برپا کرد. اعضای گروه در ۱۸۲۸م عبارت بودند از پفور<ref>Pforr </ref> از [[فرانکفورت]]، [[فوگل، هرمان (۱۸۴۲ـ۱۹۰۷)|فوگل]]<ref>Vogel </ref> از [[زوریخ، شهر|زوریخ]]، [[کورنلیوس، پتر فون (۱۷۸۳ـ۱۸۶۷)|کورنلیوس]]<ref>Cornelius </ref> از [[دوسلدورف]]<ref>Düsseldorf </ref>، شادو<ref>Schadow </ref> و [[فایت، یان (۱۶۱۱ـ۱۶۶۱)|فایت]]<ref>Veit </ref> از [[برلین]]، اشنور فون کارولسفلت<ref>Schnorr von Carolsfeld </ref> از [[لایپزیگ]]<ref>Leipzig </ref>، و فوریش<ref>Führich </ref> و اشتاینله<ref>Steinle </ref> از وین. [[گوته، یوهان ولفگانگ فون (۱۷۴۹ـ۱۸۳۲)|گوته]]<ref>Goethe </ref> و دیگران، هنر ایشان را با طنز، «دینی ـ میهنی<ref>Religious-Patriotic </ref>»، «هنری ـ کاتولیکی<ref>Catholic </ref>»، «رمانتیک» و «پیشا رافائلی» خواندند؛ هیچ یک از این توصیف‌ها به‌دور از واقعیت نبودند. احیای نقاشی دیواری از اهداف آنان بود، و اجرای دیوارنگاره‌های کاخ بارتولدی<ref>Bartholdi Palace</ref> (اکنون در برلین) را توسط کورنلیوس، اوربک، فایت، و شادو در پی داشت. سبک کار آنان را روی‌هم‌رفته می‌توان خشک و بی‌رمق توصیف کرد.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ کنونی تا ‏۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۶:۲۲

La Vierge Marie et Élisabeth avec Jésus et saint Jean Baptiste enfant اثر اوربک

ناصریان (Nazarenes)

(یا: نازاریان) گروهی از نقاشان آلمانی و اتریشی که در اوایل قرن ۱۹م بیشتر در رم فعالیت داشتند و با هدف احیای هنر دینی، به الگو‌هایی از قرون وسطا[۱] و دورۀ رنسانس[۲] رو آوردند. گروه در ۱۸۰۹م در وین[۳] تشکیل شد و چندی بعد سفارش‌های بزرگی، به‌ویژه دیوارنگاره[۴]، از رم گرفت. نام گروه حاصل شیوۀ زندگی و جامۀ رهبانی اعضای آن بود. ناصریان در بسیاری از جنبه‌ها، ظهور احیاگران هنر پیشارافائلی[۵] را در انگلیس بشارت می‌دادند. واکِنرودر[۶] و شلگل[۷]، نویسندگان شیفتۀ هنر قرون وسطا، با آثار خویش موجب تقویت جنبشی شدند که اُوِربِک[۸] از اهالی لوبک[۹] آغاز کرد؛ او با نقاشان جوان دیگری در ۱۸۱۰م، نوعی کارگاه رهبانی در دیر متروک سان ایزیدورو[۱۰] در رم برپا کرد. اعضای گروه در ۱۸۲۸م عبارت بودند از پفور[۱۱] از فرانکفورت، فوگل[۱۲] از زوریخ، کورنلیوس[۱۳] از دوسلدورف[۱۴]، شادو[۱۵] و فایت[۱۶] از برلین، اشنور فون کارولسفلت[۱۷] از لایپزیگ[۱۸]، و فوریش[۱۹] و اشتاینله[۲۰] از وین. گوته[۲۱] و دیگران، هنر ایشان را با طنز، «دینی ـ میهنی[۲۲]»، «هنری ـ کاتولیکی[۲۳]»، «رمانتیک» و «پیشا رافائلی» خواندند؛ هیچ یک از این توصیف‌ها به‌دور از واقعیت نبودند. احیای نقاشی دیواری از اهداف آنان بود، و اجرای دیوارنگاره‌های کاخ بارتولدی[۲۴] (اکنون در برلین) را توسط کورنلیوس، اوربک، فایت، و شادو در پی داشت. سبک کار آنان را روی‌هم‌رفته می‌توان خشک و بی‌رمق توصیف کرد.

 


  1. medieval
  2. Renaissance
  3. Vienna
  4. fresco
  5. Pre-Raphaelite Brotherhood
  6. Wackenroder
  7. Schlegel
  8. Overbeck
  9. Lübeck
  10. San Isidoro
  11. Pforr
  12. Vogel
  13. Cornelius
  14. Düsseldorf
  15. Schadow
  16. Veit
  17. Schnorr von Carolsfeld
  18. Leipzig
  19. Führich
  20. Steinle
  21. Goethe
  22. Religious-Patriotic
  23. Catholic
  24. Bartholdi Palace