وازارلی، ویکتور (۱۹۰۸ـ۱۹۹۷): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
|سمت = | |سمت = | ||
|جوایز و افتخارات = | |جوایز و افتخارات = | ||
|آثار = تابلوی رنگ روغنی وگاسنده ( | |آثار = تابلوی رنگ روغنی وگاسنده (۱۹۶۹ـ۱۹۷۲م، موزه هنرهای معاصر تهران) | ||
|خویشاوندان سرشناس = | |خویشاوندان سرشناس = | ||
|گروه مقاله =نگارگری و مجسمه سازی جهان | |گروه مقاله =نگارگری و مجسمه سازی جهان |
نسخهٔ کنونی تا ۱۷ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۹:۰۳
ویکتور وازارلی Victor Vasarely | |
---|---|
زادروز |
مجارستان ۱۹۰۸م |
درگذشت | ۱۹۹۷م |
ملیت | فرانسوی |
تحصیلات و محل تحصیل | تحصیلات پزشکی در بوداپست |
شغل و تخصص اصلی | نقاش |
سبک | خالق سبک اپ آرت |
آثار | تابلوی رنگ روغنی وگاسنده (۱۹۶۹ـ۱۹۷۲م، موزه هنرهای معاصر تهران) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
وازارلی، ویکتور (۱۹۰۸ـ۱۹۹۷م)(Vasarely, Victor)
نقاش فرانسوی، زادۀ مجارستان. خالق اُپ آرت[۱]، و از موفقترین هنرمندان این سبک بود. گرایش وازارلی به آبسترۀ هندسی[۲]، و تواناییاش در بهکارگیری آن، برای ایجاد تأثیرات بصری جذّاب، از اواخر دهۀ ۱۹۴۰م آغاز شد. مربع، دایره، مثلث، و خطوط موازی عمودی و افقی، عناصر اصلیِ سازندۀ ترکیببندیهایش بودند. وازارلی با کشیدن خطوط در فواصل متغیّر نسبت به یکدیگر، و گنجاندن پیچوتاب در اثرش، توهّم فضای سهبعدی را پدید آورد، تابلوی رنگروغنی وگاسِنده[۳] (۱۹۶۹ـ۱۹۷۲م، موزۀ هنرهای معاصر تهران[۴]) از آن جمله است. بعدها رنگهای درخشان را وارد کارش کرد، که بر توهّم بصری آن میافزود. گونههای پرورشیافتۀ آبسترههای هندسیِ وازارلی، بهگونۀ مسحورکنندهای توهّمزایند، چشم را خیره میکنند، و احساسی بسیار آنی از حرکت را سبب میشوند. وازارلی پس از بهپایانرساندن تحصیلات پزشکی در بوداپست، در ۱۹۳۰م به پاریس رفت. در ابتدا گرافیست بود و آثار هنری سیاه و سفید اجرا میکرد.