د کوئینسی، تامس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۳۱: خط ۳۱:
نویسندۀ انگلیسی. ازجمله آثار اوست: ''اعترافات یک انگلیسی افیونی''<ref>''Confessions of an English Opium-Eater''</ref> (۱۸۲۱م) و مقالاتِ «در باب صحنۀ دق‌الباب در مکبث<ref>''On the Knocking at the Gate in Macbeth ''</ref>» (۱۸۲۵م) و «در باب قتل به مثابۀ هنری زیبا<ref>''On Murder Considered as One of the Fine Arts ''</ref>» (در سه قسمت، ۱۸۲۷، ۱۸۳۹، ۱۸۵۴م). دوست ویلیام وردزورث<ref>William Wordsworth  
نویسندۀ انگلیسی. ازجمله آثار اوست: ''اعترافات یک انگلیسی افیونی''<ref>''Confessions of an English Opium-Eater''</ref> (۱۸۲۱م) و مقالاتِ «در باب صحنۀ دق‌الباب در مکبث<ref>''On the Knocking at the Gate in Macbeth ''</ref>» (۱۸۲۵م) و «در باب قتل به مثابۀ هنری زیبا<ref>''On Murder Considered as One of the Fine Arts ''</ref>» (در سه قسمت، ۱۸۲۷، ۱۸۳۹، ۱۸۵۴م). دوست ویلیام وردزورث<ref>William Wordsworth  
</ref> و ساموئل تیلور کولریج<ref>Samuel Taylor Coleridge </ref>، شاعران انگلیسی بود و آثارش تأثیر بسزایی به‌ویژه بر شارل بودلر<ref>Charles Baudelaire</ref> و ادگار آلن پو<ref> Edgar Allen Poe </ref> داشت. شهرتش به‌سبب سبک‌گرایی وی بود. آگاهانه از نثر آراستۀ قرن ۱۷م تقلید می‌‌کرد. در مقالاتش «آه‌هایی از ته دل<ref>''Suspiria de Profundis ''</ref>» (۱۸۴۵م) و «دلیجان پست انگلیسی<ref>''The English Mail Coach''
</ref> و ساموئل تیلور کولریج<ref>Samuel Taylor Coleridge </ref>، شاعران انگلیسی بود و آثارش تأثیر بسزایی به‌ویژه بر شارل بودلر<ref>Charles Baudelaire</ref> و ادگار آلن پو<ref> Edgar Allen Poe </ref> داشت. شهرتش به‌سبب سبک‌گرایی وی بود. آگاهانه از نثر آراستۀ قرن ۱۷م تقلید می‌‌کرد. در مقالاتش «آه‌هایی از ته دل<ref>''Suspiria de Profundis ''</ref>» (۱۸۴۵م) و «دلیجان پست انگلیسی<ref>''The English Mail Coach''
</ref>» (۱۸۴۹م) به مطالعۀ روان‌شناختی رؤیا پرداخت و شرح داد که چگونه تجربیات کودکی از طریق نمادها در رؤیا بر شخصیت بزرگسالان تأثیر می‌گذارد. بدین‌طریق تجلی ماندگاری به تصاویر گریزان و هولناک رؤیاهایش می‌‌داد و می‌‌توان گفت که پیش از کشف ضمیر ناخودآگاه از سوی فروید به وجود آن پی‌برده بود.<br /> <!--20136800-->
</ref>» (۱۸۴۹م) به مطالعۀ روان‌شناختی رؤیا پرداخت و شرح داد که چگونه تجربیات کودکی از طریق نمادها در رؤیا بر شخصیت بزرگسالان تأثیر می‌گذارد. بدین‌طریق تجلی ماندگاری به تصاویر گریزان و هولناک رؤیاهایش می‌‌داد و می‌‌توان گفت که پیش از کشف ضمیر ناخودآگاه از سوی فروید به وجود آن پی‌برده بود.


<br /> <!--20136800-->
----
[[Category:ادبیات غرب]]  
[[Category:ادبیات غرب]]  
[[Category:رمان (اشخاص و آثار)]]
[[Category:رمان (اشخاص و آثار)]]
<references />
<references />

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۹ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۰۵

تامس د کوئینسی
Thomas De Quincey
زادروز ۱۷۸۵م
درگذشت ۱۸۵۹م
ملیت انگلیسی
شغل و تخصص اصلی نویسنده
آثار اعترافات یک انگلیسی افیونی (۱۸۲۱م)؛ مقالات در باب صحنه دق الباب در مکبث (۱۸۲۵م) و در باب قتل به مثابه هنری زیبا (در سه قسمت، ۱۸۲۷، ۱۸۳۹، ۱۸۵۴م)
گروه مقاله ادبیات غرب
تامس د کوئینسی

دِ کوئینسی، تامِس (۱۷۸۵ـ۱۸۵۹م)(De Quincey, Thomas)

نویسندۀ انگلیسی. ازجمله آثار اوست: اعترافات یک انگلیسی افیونی[۱] (۱۸۲۱م) و مقالاتِ «در باب صحنۀ دق‌الباب در مکبث[۲]» (۱۸۲۵م) و «در باب قتل به مثابۀ هنری زیبا[۳]» (در سه قسمت، ۱۸۲۷، ۱۸۳۹، ۱۸۵۴م). دوست ویلیام وردزورث[۴] و ساموئل تیلور کولریج[۵]، شاعران انگلیسی بود و آثارش تأثیر بسزایی به‌ویژه بر شارل بودلر[۶] و ادگار آلن پو[۷] داشت. شهرتش به‌سبب سبک‌گرایی وی بود. آگاهانه از نثر آراستۀ قرن ۱۷م تقلید می‌‌کرد. در مقالاتش «آه‌هایی از ته دل[۸]» (۱۸۴۵م) و «دلیجان پست انگلیسی[۹]» (۱۸۴۹م) به مطالعۀ روان‌شناختی رؤیا پرداخت و شرح داد که چگونه تجربیات کودکی از طریق نمادها در رؤیا بر شخصیت بزرگسالان تأثیر می‌گذارد. بدین‌طریق تجلی ماندگاری به تصاویر گریزان و هولناک رؤیاهایش می‌‌داد و می‌‌توان گفت که پیش از کشف ضمیر ناخودآگاه از سوی فروید به وجود آن پی‌برده بود.




  1. Confessions of an English Opium-Eater
  2. On the Knocking at the Gate in Macbeth
  3. On Murder Considered as One of the Fine Arts
  4. William Wordsworth
  5. Samuel Taylor Coleridge
  6. Charles Baudelaire
  7. Edgar Allen Poe
  8. Suspiria de Profundis
  9. The English Mail Coach