دومون، لوئی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
دومون، لوئی ( | دومون، لوئی (۱۹۱۱ـ۱۹۹۸م)(Dumont, louis) | ||
{{جعبه زندگینامه | {{جعبه زندگینامه | ||
|عنوان = | |عنوان =لوئی دومون | ||
|نام =louis Dumont | |نام =louis Dumont | ||
|نام دیگر= | |نام دیگر= | ||
خط ۳۳: | خط ۳۳: | ||
انسانشناس فرانسوی و متخصص تاریخ اندیشه. شهرت او بیش از هرچیز بهسبب مطالعات گسترده و تطبیقیاش دربارۀ نظام کاستهای هندوست. در زمینۀ سلسلهمراتب و تاریخ اندیشههای غربی، مسائلی چون برابری و فردگرایی را بررسی کرده است. دومون از دانشجویان موس<ref>Mauss | انسانشناس فرانسوی و متخصص تاریخ اندیشه. شهرت او بیش از هرچیز بهسبب مطالعات گسترده و تطبیقیاش دربارۀ نظام کاستهای هندوست. در زمینۀ سلسلهمراتب و تاریخ اندیشههای غربی، مسائلی چون برابری و فردگرایی را بررسی کرده است. دومون از دانشجویان موس<ref>Mauss | ||
</ref> بود. در آغاز کار خود به مطالعه در زمینۀ جنوب فرانسه پرداخت و سپس در دهۀ | </ref> بود. در آغاز کار خود به مطالعه در زمینۀ جنوب فرانسه پرداخت و سپس در دهۀ ۱۹۴۰م پژوهشهای میدانی خود را در جنوب هند ادامه داد. در دهۀ ۱۹۵۰م در دانشگاه آکسفورد تدریس میکرد و از اوانز پریچارد<ref>Evans-Pritchard </ref> تأثیر پذیرفت. در همین زمان همکاری خود را با د. پاکوک<ref>D.Pocok </ref> آغاز کرد که به انتشار نشریۀ ''مطالعات جامعهشناسی هند''<ref>Contributions to Indian Sociology</ref> (۱۹۵۷م) انجامید. پس از پژوهشهای میدانی دیگری در هندوستان، کتاب ''انسان سلسلهمراتبی''<ref> ''Homo hierarchicus''</ref> (۱۹۶۷م) را منتشر کرد. او در این کتاب اصول مطالعه و پژوهش دربارۀ آسیای جنوبی را برای مطالعات نسل بعد نشان داد. از آن زمان بهبعد درپی تبارشناسی فکری فردگرایی مدرن بود و درپی آن شهرتی غیرمنتظره در میان فیلسوفان سیاسی فرانسه کسب کرد. | ||
| |
نسخهٔ کنونی تا ۲۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۴:۲۲
دومون، لوئی (۱۹۱۱ـ۱۹۹۸م)(Dumont, louis)
لوئی دومون louis Dumont | |
---|---|
زادروز |
۱۹۱۱م |
درگذشت | ۱۹۹۸م |
ملیت | فرانسوی |
شغل و تخصص اصلی | انسان شناس |
شغل و تخصص های دیگر | متخصص تاریخ اندیشه |
گروه مقاله | مردم شناسی |
انسانشناس فرانسوی و متخصص تاریخ اندیشه. شهرت او بیش از هرچیز بهسبب مطالعات گسترده و تطبیقیاش دربارۀ نظام کاستهای هندوست. در زمینۀ سلسلهمراتب و تاریخ اندیشههای غربی، مسائلی چون برابری و فردگرایی را بررسی کرده است. دومون از دانشجویان موس[۱] بود. در آغاز کار خود به مطالعه در زمینۀ جنوب فرانسه پرداخت و سپس در دهۀ ۱۹۴۰م پژوهشهای میدانی خود را در جنوب هند ادامه داد. در دهۀ ۱۹۵۰م در دانشگاه آکسفورد تدریس میکرد و از اوانز پریچارد[۲] تأثیر پذیرفت. در همین زمان همکاری خود را با د. پاکوک[۳] آغاز کرد که به انتشار نشریۀ مطالعات جامعهشناسی هند[۴] (۱۹۵۷م) انجامید. پس از پژوهشهای میدانی دیگری در هندوستان، کتاب انسان سلسلهمراتبی[۵] (۱۹۶۷م) را منتشر کرد. او در این کتاب اصول مطالعه و پژوهش دربارۀ آسیای جنوبی را برای مطالعات نسل بعد نشان داد. از آن زمان بهبعد درپی تبارشناسی فکری فردگرایی مدرن بود و درپی آن شهرتی غیرمنتظره در میان فیلسوفان سیاسی فرانسه کسب کرد.