پوئم سمفونیک: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۳: | خط ۳: | ||
در موسیقی، اصطلاحی که نخستینبار فرانتس لیست<ref>Franz Liszt</ref> برای سیزده اثر ارکستری تکموومانیاش بهکار گرفت که بازگوکنندۀ داستانی ادبی یا تاریخی بودند، و بسیاری آهنگسازان دیگر نیز از آن استفاده کردند. در اواخر قرن ۱۹، پوئم سمفونیک به ابزاری مهم در بیان ناسیونالیسم در موسیقی بدل شد. ریشارد اشتراوس<ref>Richard Strauss</ref> اصطلاح «آواـ شعر<ref> tone poem</ref>» را ترجیح میداد. | در موسیقی، اصطلاحی که نخستینبار فرانتس لیست<ref>Franz Liszt</ref> برای سیزده اثر ارکستری تکموومانیاش بهکار گرفت که بازگوکنندۀ داستانی ادبی یا تاریخی بودند، و بسیاری آهنگسازان دیگر نیز از آن استفاده کردند. در اواخر قرن ۱۹، پوئم سمفونیک به ابزاری مهم در بیان ناسیونالیسم در موسیقی بدل شد. ریشارد اشتراوس<ref>Richard Strauss</ref> اصطلاح «آواـ شعر<ref> tone poem</ref>» را ترجیح میداد. | ||
| | ||
<br/> <!--13213400--> | <br/> <!--13213400--> | ||
---- | |||
[[Category:موسیقی]] [[Category:اصطلاحات، تجهیزات و رویدادها]] | [[Category:موسیقی]] [[Category:اصطلاحات، تجهیزات و رویدادها]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۲ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۳
پوئِم سَمْفونیک (symphonic poem)
در موسیقی، اصطلاحی که نخستینبار فرانتس لیست[۱] برای سیزده اثر ارکستری تکموومانیاش بهکار گرفت که بازگوکنندۀ داستانی ادبی یا تاریخی بودند، و بسیاری آهنگسازان دیگر نیز از آن استفاده کردند. در اواخر قرن ۱۹، پوئم سمفونیک به ابزاری مهم در بیان ناسیونالیسم در موسیقی بدل شد. ریشارد اشتراوس[۲] اصطلاح «آواـ شعر[۳]» را ترجیح میداد.