نقاشی فراطبیعی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
 
[[پرونده:39138200-1.jpg|بندانگشتی|L'Ovale delle Apparizioni اثر کارلو کارا]]
نقاشی فَراطبیعی (metaphysical painting)
نقاشی فَراطبیعی (metaphysical painting)


[[File:39138200.jpg|thumb|نقاش فراطبيعي، اثر جورج دکريکو]]
شیوه‌ای ایتالیایی در نقاشی که [[کریکو، جورجو د (۱۸۸۸ـ۱۹۷۸)|جورجو دِ کریکو]]<ref>Giorgio de Chirico</ref> و [[کارا، کارلو (۱۸۸۱ ـ ۱۹۶۶)|کارلو کارّا]]<ref>Carlo Carrà </ref> در ۱۹۱۷م پدید آوردند. سعی آن بر ایجاد احساسی از رمز و راز، با استفاده از تصویرپردازی رؤیاگونه بود. اغلب انسان‌هایی همچون مدل‌های خیاطی و اشیا، در زمینه‌های غیرعادی و ناآشنا به‌نمایش درمی‌آمدند. نقاشیِ فراطبیعی که واکنشی دربرابر [[کوبیسم]]<ref>cubism </ref> و [[فتوریسم]]<ref>Futurism </ref> بود، به‌ویژه با استفاده‌اش از اشیای آشنای روزمره در ترکیب‌های نامعقول، راهگشای [[سورریالیسم|سوررئالیسم]]<ref>surrealism </ref> شد. اگرچه این شیوه چندان نپایید و در اوایل دهۀ ۱۹۲۰م ازبین رفت، تأثیر بسیاری برجا گذاشت. مشخصات بارز شیوۀ فراطبیعی را از اوایل ۱۹۱۳م در آثار دِ کریکو می‌توان دید؛ ولی این سبک در ۱۹۱۷م، پس از ملاقات دِ کریکو و کارّا در بیمارستانی نظامی در [[فرارا، شهر|فِرّارا]]<ref>Ferrara </ref>، چنین عنوانی یافت. نقاشی‌های [[موراندی، جورجو (۱۸۹۰ـ۱۹۶۴)|جورجو موراندی]]<ref>Giorgio Morandi </ref> (۱۸۹۰ـ۱۹۶۴م) و مجلۀ ''والوری پلاستیچی/ ارزش‌های تجسمی''<ref>''Valori Plastici/Plastic Values''</ref> (منتشرشده از ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۱م) نیز به این سبک منتسب بودند.
 
شیوه‌ای ایتالیایی در نقاشی که جورجو دِ کریکو<ref>Giorgio de Chirico</ref> و کارلو کارّا<ref>Carlo Carrà </ref> در ۱۹۱۷ پدید آوردند. سعی آن بر ایجاد احساسی از رمز و راز، با استفاده از تصویرپردازی رؤیاگونه بود. اغلب انسان‌هایی همچون مدل‌های خیاطی و اشیا، در زمینه‌های غیرعادی و ناآشنا به‌نمایش درمی‌آمدند. نقاشیِ فراطبیعی که واکنشی دربرابر کوبیسم<ref>cubism </ref> و فتوریسم<ref>Futurism </ref> بود، به‌ویژه با استفاده‌اش از اشیای آشنای روزمره در ترکیب‌های نامعقول، راهگشای سوررئالیسم<ref>surrealism </ref> شد. اگرچه این شیوه چندان نپایید و در اوایل دهۀ ۱۹۲۰ ازبین رفت، تأثیر بسیاری برجا گذاشت. مشخصات بارز شیوۀ فراطبیعی را از اوایل ۱۹۱۳ در آثار دِ کریکو می‌توان دید؛ ولی این سبک در ۱۹۱۷، پس از ملاقات دِ کریکو و کارّا در بیمارستانی نظامی در فِرّارا<ref>Ferrara </ref>، چنین عنوانی یافت. نقاشی‌های جورجو موراندی<ref>Giorgio Morandi </ref> (۱۸۹۰ـ۱۹۶۴) و مجلۀ ''والوری پلاستیچی/ ارزش‌های تجسمی''<ref>''Valori Plastici/Plastic Values''</ref> (منتشرشده از ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۱) نیز به این سبک منتسب بودند.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۸:۱۰

L'Ovale delle Apparizioni اثر کارلو کارا

نقاشی فَراطبیعی (metaphysical painting)

شیوه‌ای ایتالیایی در نقاشی که جورجو دِ کریکو[۱] و کارلو کارّا[۲] در ۱۹۱۷م پدید آوردند. سعی آن بر ایجاد احساسی از رمز و راز، با استفاده از تصویرپردازی رؤیاگونه بود. اغلب انسان‌هایی همچون مدل‌های خیاطی و اشیا، در زمینه‌های غیرعادی و ناآشنا به‌نمایش درمی‌آمدند. نقاشیِ فراطبیعی که واکنشی دربرابر کوبیسم[۳] و فتوریسم[۴] بود، به‌ویژه با استفاده‌اش از اشیای آشنای روزمره در ترکیب‌های نامعقول، راهگشای سوررئالیسم[۵] شد. اگرچه این شیوه چندان نپایید و در اوایل دهۀ ۱۹۲۰م ازبین رفت، تأثیر بسیاری برجا گذاشت. مشخصات بارز شیوۀ فراطبیعی را از اوایل ۱۹۱۳م در آثار دِ کریکو می‌توان دید؛ ولی این سبک در ۱۹۱۷م، پس از ملاقات دِ کریکو و کارّا در بیمارستانی نظامی در فِرّارا[۶]، چنین عنوانی یافت. نقاشی‌های جورجو موراندی[۷] (۱۸۹۰ـ۱۹۶۴م) و مجلۀ والوری پلاستیچی/ ارزش‌های تجسمی[۸] (منتشرشده از ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۱م) نیز به این سبک منتسب بودند.

 


  1. Giorgio de Chirico
  2. Carlo Carrà
  3. cubism
  4. Futurism
  5. surrealism
  6. Ferrara
  7. Giorgio Morandi
  8. Valori Plastici/Plastic Values