ورتی سیسم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


وُرْتی‌سیسم (Vorticism)
وُرْتی‌سیسم (Vorticism)
[[پرونده:40065900-3.jpg|بندانگشتی|The Mud Bath اثر دیوید بامبرگ]]
(یا: دَورانگری) جنبش ادبی و هنریِ کوتاه‌عمر انگلیسی (۱۹۱۲ـ۱۹۱۵م) که از [[کوبیسم]]<ref>cubism


[[File:40065900.jpg|thumb|تابلوي حمام گل، اثر ديويد بامبرگ]]
</ref> و [[فتوریسم]]<ref>Futurism


(یا: دَورانگری) جنبش ادبی و هنریِ کوتاه‌عمر انگلیسی (۱۹۱۲ـ۱۹۱۵) که از کوبیسم<ref>cubism
</ref> متأثر بود و [[لوییس، ویندم (۱۸۸۲ـ۱۹۵۷)|لوئیس ویندم]]<ref> Wyndham Lewis </ref> شخصیت اصلی آن به‌شمار می‌رفت. لوئیس با اعتقاد به این‌که نقاشی باید پیچیدگی و دگرگونی سریع دنیای معاصر را نشان دهد، سبک نیمه‌انتزاعی<ref>semi-abstract </ref> خشنی با زاویه‌های تند پدید آورد. آخرین نمایشگاه ورتی‌سیستی در ۱۹۱۵م برگزار شد. اصطلاح ورتی‌سیسم را [[پاوند، ازرا (۱۸۸۵ـ۱۹۷۲)|ازرا پاوند]]<ref>Ezra Pound</ref>، شاعر امریکایی (۱۸۸۵ـ۱۹۷۲م)، احتمالاً با تلمیح به بیانیه‌ای وضع کرد که [[بوتچونی، اومبرتو (۱۸۸۲ـ۱۹۱۶)|اومبرتو بوتچونی]]<ref> Umberto Boccioni </ref>، نقاش، مجسمه‌ساز، و نظریه‌پرداز فتوریست ایتالیایی، منتشر ساخته بود، و در آن گفته بود که همۀ آفرینش‌های هنری باید از حالتی از چرخۀ توفانی عاطفی مایه بگیرند. ورتی‌سیسم درصدد خلق «زبان بصری، در حدّ انتزاع موسیقی»، و استفاده از شکل‌های ماشینی بود که به اندازۀ شکل‌های طبیعی، دنیای واقعی هنرمند را تشکیل می‌دادند. از ویژگی‌های این نقاشی غیربازنما، به‌کارگیری قوس و زاویه‌های مکرر در سطحی مستوی برای ایجاد تجسّمی دَوَرانی، یا القای چرخش و التهاب گردابی‌ است، که نگاه نگرنده را به مرکز خود فرو می‌کشد. بیانیۀ آن در قالب نشریه‌ای با نام ''بلاست''<ref>''Blast''</ref> در ژوئن ۱۹۱۴م منتشر شد، و تنها یک شمارۀ دیگر آن در ۱۹۱۵م بیرون آمد. هنرمندان برجسته‌ای همچون [[گودیه ـ بژسکا، هنری (۱۸۹۱ـ۱۹۱۵)|هانری گودیه بژسکا]]<ref> Henri Gaudier Brzeska </ref>، [[رابرتس، ویلیام (۱۸۹۵ـ۱۹۸۰)|ویلیام رابرتس]]<ref>William Roberts </ref>، ادوارد وادزوورت<ref>Edward Wadsworth </ref>، و [[بامبرگ، دیوید (۱۸۹۰ـ۱۹۵۷)|دیوید بامبرگ]]<ref>David Bomberg </ref> کمابیش با جنبش ارتباط داشتند. [[جنگ جهانی اول]] به فعالیت این جنبش پایان بخشید، اما برخی از یاران لوئیس بعدها در [[لندن، گروه|گروه لندن]]<ref>London Group</ref> فعال شدند.
 
</ref> و فتوریسم<ref>Futurism
 
</ref> متأثر بود و لوئیس ویندم<ref> Wyndham Lewis </ref> شخصیت اصلی آن به‌شمار می‌رفت. لوئیس با اعتقاد به این‌که نقاشی باید پیچیدگی و دگرگونی سریع دنیای معاصر را نشان دهد، سبک نیمه‌انتزاعی<ref>semi-abstract </ref> خشنی با زاویه‌های تند پدید آورد. آخرین نمایشگاه ورتی‌سیستی در ۱۹۱۵ برگزار شد. اصطلاح ورتی‌سیسم را ازرا پاوند<ref>Ezra Pound</ref>، شاعر امریکایی (۱۸۸۵ـ۱۹۷۲)، احتمالاً با تلمیح به بیانیه‌ای وضع کرد که اومبرتو بوتچونی<ref> Umberto Boccioni </ref>، نقاش، مجسمه‌ساز، و نظریه‌پرداز فتوریست ایتالیایی، منتشر ساخته بود، و در آن گفته بود که همۀ آفرینش‌های هنری باید از حالتی از چرخۀ توفانی عاطفی مایه بگیرند. ورتی‌سیسم درصدد خلق «زبان بصری، در حدّ انتزاع موسیقی»، و استفاده از شکل‌های ماشینی بود که به اندازۀ شکل‌های طبیعی، دنیای واقعی هنرمند را تشکیل می‌دادند. از ویژگی‌های این نقاشی غیربازنما، به‌کارگیری قوس و زاویه‌های مکرر در سطحی مستوی برای ایجاد تجسّمی دَوَرانی، یا القای چرخش و التهاب گردابی‌ است، که نگاه نگرنده را به مرکز خود فرو می‌کشد. بیانیۀ آن در قالب نشریه‌ای با نام ''بلاست''<ref>''Blast''</ref> در ژوئن ۱۹۱۴ منتشر شد، و تنها یک شمارۀ دیگر آن در ۱۹۱۵ بیرون آمد. هنرمندان برجسته‌ای همچون هانری گودیه بژسکا<ref> Henri Gaudier Brzeska </ref>، ویلیام رابرتس<ref>William Roberts </ref>، ادوارد وادزوورت<ref>Edward Wadsworth </ref>، و دیوید بامبرگ<ref>David Bomberg </ref> کمابیش با جنبش ارتباط داشتند. جنگ جهانی اول به فعالیت این جنبش پایان بخشید، اما برخی از یاران لوئیس بعدها در گروه لندن<ref>London Group</ref> فعال شدند.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۸ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۰:۰۳

وُرْتی‌سیسم (Vorticism)

The Mud Bath اثر دیوید بامبرگ

(یا: دَورانگری) جنبش ادبی و هنریِ کوتاه‌عمر انگلیسی (۱۹۱۲ـ۱۹۱۵م) که از کوبیسم[۱] و فتوریسم[۲] متأثر بود و لوئیس ویندم[۳] شخصیت اصلی آن به‌شمار می‌رفت. لوئیس با اعتقاد به این‌که نقاشی باید پیچیدگی و دگرگونی سریع دنیای معاصر را نشان دهد، سبک نیمه‌انتزاعی[۴] خشنی با زاویه‌های تند پدید آورد. آخرین نمایشگاه ورتی‌سیستی در ۱۹۱۵م برگزار شد. اصطلاح ورتی‌سیسم را ازرا پاوند[۵]، شاعر امریکایی (۱۸۸۵ـ۱۹۷۲م)، احتمالاً با تلمیح به بیانیه‌ای وضع کرد که اومبرتو بوتچونی[۶]، نقاش، مجسمه‌ساز، و نظریه‌پرداز فتوریست ایتالیایی، منتشر ساخته بود، و در آن گفته بود که همۀ آفرینش‌های هنری باید از حالتی از چرخۀ توفانی عاطفی مایه بگیرند. ورتی‌سیسم درصدد خلق «زبان بصری، در حدّ انتزاع موسیقی»، و استفاده از شکل‌های ماشینی بود که به اندازۀ شکل‌های طبیعی، دنیای واقعی هنرمند را تشکیل می‌دادند. از ویژگی‌های این نقاشی غیربازنما، به‌کارگیری قوس و زاویه‌های مکرر در سطحی مستوی برای ایجاد تجسّمی دَوَرانی، یا القای چرخش و التهاب گردابی‌ است، که نگاه نگرنده را به مرکز خود فرو می‌کشد. بیانیۀ آن در قالب نشریه‌ای با نام بلاست[۷] در ژوئن ۱۹۱۴م منتشر شد، و تنها یک شمارۀ دیگر آن در ۱۹۱۵م بیرون آمد. هنرمندان برجسته‌ای همچون هانری گودیه بژسکا[۸]، ویلیام رابرتس[۹]، ادوارد وادزوورت[۱۰]، و دیوید بامبرگ[۱۱] کمابیش با جنبش ارتباط داشتند. جنگ جهانی اول به فعالیت این جنبش پایان بخشید، اما برخی از یاران لوئیس بعدها در گروه لندن[۱۲] فعال شدند.

 


  1. cubism
  2. Futurism
  3. Wyndham Lewis
  4. semi-abstract
  5. Ezra Pound
  6. Umberto Boccioni
  7. Blast
  8. Henri Gaudier Brzeska
  9. William Roberts
  10. Edward Wadsworth
  11. David Bomberg
  12. London Group