مالویچ، کاسیمیر (۱۸۷۸ـ۱۹۳۵): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


مالِویچ، کاسيمير (۱۸۷۸ـ۱۹۳۵)(Malevich, Kasimir )<br>
{{جعبه زندگینامه|عنوان=کاسيمير مالویچ|نام=Kasimir Malevich|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۷۸م|تاریخ مرگ=۱۹۳۵م|دوره زندگی=|ملیت=روس|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=کیِف|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=سوپره‌ماتیسم|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=سفید روی سفید (ح ۱۹۱۸م؛ موزه هنر مدرن نیویورک)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}
[[پرونده: 38074400.jpg | بندانگشتی|سوپره‌ماتيسم، موزه هنر کراسنودار، اثر کازيمير مالويچ]]
[[پرونده:38074400-5.jpg|بندانگشتی|سفید روی سفید اثر کاسیمیر مالویچ]]
 
مالِویچ، کاسيمير (۱۸۷۸ـ۱۹۳۵م)(Malevich, Kasimir)<br>
نقاش انتزاع‌گرا<ref>abstract </ref>ی روس. در ۱۹۱۲ به پاریس رفت و از کوبیسم<ref>cubism </ref> تأثیر گرفت؛ در ۱۹۱۳ سبک انتزاعی خود را با نام سوپره‌ماتیسم<ref>suprematism </ref> عرضه کرد. در نقاشی ''سفید روی سفید''<ref name=":0">''White on White'' </ref> (ح ۱۹۱۸؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>) که مربعی سفید در زمینۀ سفید بود به نهایت انتزاعِ خود دست یافت، اما بعدها به درونمایه‌های شکل‌نما<ref>figurative</ref>، با پرداختِ نیمه‌انتزاعی<ref>semi-abstract</ref> بازگشت. مالویچ در کیِف<ref>Kief </ref> درس خواند، و حدود سال ۱۹۰۰ به مسکو رفت و از نقاشی‌های مدرنِ فرانسوی تأثیر گرفت، که سوداگران ثروتمند جمع‌آوری می‌کردند. مراحل فوویستی<ref>fauvist </ref>، کوبیستی، و فتوریستی<ref>Futurist</ref> را پشت سر گذاشت، و در ۱۹۱۵ با چرخشی ناگهانی به فرم‌های هندسی ساده رو آورد. تابلوی ''سفید روی سفید''، دستاورد پرآوازۀ نظریه‌های اوست که با حرارت تمام در نخستین سال‌های پس از انقلاب بلشویکی<ref>''Bolshevik Revolution''</ref> اشاعه داد. بازگشتش به محافظه‌کاری در هنر (ح ۱۹۳۰)، در شوروی به نفوذ وی پایان داد؛ ولی در هر حال هنرمندی خوش‌قریحه بود که در تاریخ هنر انتزاعی نقشی بسزا داشت.
[[پرونده:38074400-2.jpg|بندانگشتی|کاسیمیر مالویچ]]
نقاش انتزاع‌گرا<ref>abstract </ref>ی روس. در ۱۹۱۲م به [[پاریس، شهر|پاریس]] رفت و از [[کوبیسم]]<ref>cubism </ref> تأثیر گرفت؛ در ۱۹۱۳م سبک انتزاعی خود را با نام [[سوپره ماتیسم|سوپره‌ماتیسم]]<ref>suprematism </ref> عرضه کرد. در نقاشی ''سفید روی سفید''<ref name=":0">''White on White'' </ref> (ح ۱۹۱۸م؛ [[موزه هنر مدرن|موزۀ هنر مدرن]] [[نیویورک]]<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>) که مربعی سفید در زمینۀ سفید بود به نهایت انتزاع خود دست یافت، اما بعدها به درونمایه‌های شکل‌نما<ref>figurative</ref>، با پرداخت نیمه‌انتزاعی<ref>semi-abstract</ref> بازگشت. مالویچ در [[کیف، شهر|کیِف]]<ref>Kief </ref> درس خواند، و حدود سال ۱۹۰۰م به [[مسکو، شهر|مسکو]] رفت و از نقاشی‌های مدرنِ فرانسوی تأثیر گرفت، که سوداگران ثروتمند جمع‌آوری می‌کردند.  
[[پرونده:38074400-3.jpg|بندانگشتی|Suprematism اثر کاسيمير مالویچ]]
مراحل [[فوویسم|فوویستی]]<ref>fauvist </ref>، [[کوبیسم|کوبیستی]]، و [[فتوریسم|فتوریستی]]<ref>Futurist</ref> را پشت سر گذاشت، و در ۱۹۱۵م با چرخشی ناگهانی به فرم‌های هندسی ساده رو آورد. تابلوی ''سفید روی سفید''، دستاورد پرآوازۀ نظریه‌های اوست که با حرارت تمام در نخستین سال‌های پس از انقلاب بلشویکی<ref>''Bolshevik Revolution''</ref> اشاعه داد. بازگشتش به محافظه‌کاری در هنر (ح ۱۹۳۰م)، در [[شوروی]] به نفوذ وی پایان داد؛ ولی در هر حال هنرمندی خوش‌قریحه بود که در تاریخ هنر انتزاعی نقشی بسزا داشت.


<!--38074400-->
<!--38074400-->


----
----

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۰۶

کاسيمير مالویچ
Kasimir Malevich
زادروز ۱۸۷۸م
درگذشت ۱۹۳۵م
ملیت روس
تحصیلات و محل تحصیل کیِف
شغل و تخصص اصلی نقاش
سبک سوپره‌ماتیسم
آثار سفید روی سفید (ح ۱۹۱۸م؛ موزه هنر مدرن نیویورک)
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان
سفید روی سفید اثر کاسیمیر مالویچ

مالِویچ، کاسيمير (۱۸۷۸ـ۱۹۳۵م)(Malevich, Kasimir)

کاسیمیر مالویچ

نقاش انتزاع‌گرا[۱]ی روس. در ۱۹۱۲م به پاریس رفت و از کوبیسم[۲] تأثیر گرفت؛ در ۱۹۱۳م سبک انتزاعی خود را با نام سوپره‌ماتیسم[۳] عرضه کرد. در نقاشی سفید روی سفید[۴] (ح ۱۹۱۸م؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک[۵]) که مربعی سفید در زمینۀ سفید بود به نهایت انتزاع خود دست یافت، اما بعدها به درونمایه‌های شکل‌نما[۶]، با پرداخت نیمه‌انتزاعی[۷] بازگشت. مالویچ در کیِف[۸] درس خواند، و حدود سال ۱۹۰۰م به مسکو رفت و از نقاشی‌های مدرنِ فرانسوی تأثیر گرفت، که سوداگران ثروتمند جمع‌آوری می‌کردند.

Suprematism اثر کاسيمير مالویچ

مراحل فوویستی[۹]، کوبیستی، و فتوریستی[۱۰] را پشت سر گذاشت، و در ۱۹۱۵م با چرخشی ناگهانی به فرم‌های هندسی ساده رو آورد. تابلوی سفید روی سفید، دستاورد پرآوازۀ نظریه‌های اوست که با حرارت تمام در نخستین سال‌های پس از انقلاب بلشویکی[۱۱] اشاعه داد. بازگشتش به محافظه‌کاری در هنر (ح ۱۹۳۰م)، در شوروی به نفوذ وی پایان داد؛ ولی در هر حال هنرمندی خوش‌قریحه بود که در تاریخ هنر انتزاعی نقشی بسزا داشت.



  1. abstract
  2. cubism
  3. suprematism
  4. White on White
  5. Museum of Modern Art, New York
  6. figurative
  7. semi-abstract
  8. Kief
  9. fauvist
  10. Futurist
  11. Bolshevik Revolution