هودلر، فردیناند (۱۸۵۳ـ۱۹۱۸): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان=فردیناند هودلر|نام=Ferdinand Hodler|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=برن۱۸۵۳م|تاریخ مرگ=۱۹۱۸م|دوره زندگی=|ملیت=سوئیسی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=ژنو، هنر|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=سوئیس|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=دیوارنگاره عظیمِ روز (ح ۱۹۰۰م)، تابلوی بهسوی لایتناهی|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | |||
[[پرونده:41144400-3.jpg|بندانگشتی|بهسوی لایتناهی اثر فردیناند هودلر]] | |||
هودلر، فردیناند (۱۸۵۳ـ۱۹۱۸م)(Hodler, Ferdinand) | |||
نقاش سوئیسی. خطوط موّاج نقاشیهایش را از آرنوو<ref>art nouveau</ref> وام گرفته بود. مضامین تمثیلی<ref>allegorical </ref>، تاریخی، و اساطیریِ<ref>mythological </ref> آثارش، او را با جنبش [[سمبولیسم (هنر)|سمبولیست]]<ref>Symbolist </ref> مرتبط میسازد و بیان عمیقِ عاطفی آنها از [[اکسپرسیونیسم (هنر)|اکسپرسیونیسم]]<ref>expressionism </ref> نشان دارد؛ دیوارنگارۀ<ref>mural </ref> عظیمِ ''روز<ref>''Day'' </ref>'' (ح ۱۹۰۰م؛ خانۀ هنر<ref>Kunsthaus </ref>، [[زوریخ، شهر|زوریخ]]) نمونهای است از این دست. هودلر در [[برن، شهر|برن]]<ref>Berne </ref> بهدنیا آمد، و در [[ژنو]]<ref>Geneva </ref> هنر آموخت. در رقابت برای تزیین موزۀ ملی زوریخ<ref>National Museum in Zürich</ref> توفیق یافت. کار نقاشیاش را با تکچهرهسازی و منظرهپردازی آغاز کرد، سپس به اجرای مضامین تاریخی رو آورد، و سرانجام شیوهای تزیینی و سمبولیک را درپیش گرفت؛ همچون تابلوی ''بهسوی لایتناهی<ref>''Towards the Infinite''</ref>''. این اثر بر زندگی هنریِ هودلر تأثیری سترگ نهاد، و او را در جایگاه برجستهترین نمایندۀ مکتب ناب سوئیس قرار داد. | |||
نقاش سوئیسی. خطوط موّاج نقاشیهایش را از آرنوو<ref>art nouveau</ref> | |||
| |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۷:۰۷
فردیناند هودلر Ferdinand Hodler | |
---|---|
زادروز |
برن۱۸۵۳م |
درگذشت | ۱۹۱۸م |
ملیت | سوئیسی |
تحصیلات و محل تحصیل | ژنو، هنر |
شغل و تخصص اصلی | نقاش |
مکتب | سوئیس |
آثار | دیوارنگاره عظیمِ روز (ح ۱۹۰۰م)، تابلوی بهسوی لایتناهی |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
هودلر، فردیناند (۱۸۵۳ـ۱۹۱۸م)(Hodler, Ferdinand)
نقاش سوئیسی. خطوط موّاج نقاشیهایش را از آرنوو[۱] وام گرفته بود. مضامین تمثیلی[۲]، تاریخی، و اساطیریِ[۳] آثارش، او را با جنبش سمبولیست[۴] مرتبط میسازد و بیان عمیقِ عاطفی آنها از اکسپرسیونیسم[۵] نشان دارد؛ دیوارنگارۀ[۶] عظیمِ روز[۷] (ح ۱۹۰۰م؛ خانۀ هنر[۸]، زوریخ) نمونهای است از این دست. هودلر در برن[۹] بهدنیا آمد، و در ژنو[۱۰] هنر آموخت. در رقابت برای تزیین موزۀ ملی زوریخ[۱۱] توفیق یافت. کار نقاشیاش را با تکچهرهسازی و منظرهپردازی آغاز کرد، سپس به اجرای مضامین تاریخی رو آورد، و سرانجام شیوهای تزیینی و سمبولیک را درپیش گرفت؛ همچون تابلوی بهسوی لایتناهی[۱۲]. این اثر بر زندگی هنریِ هودلر تأثیری سترگ نهاد، و او را در جایگاه برجستهترین نمایندۀ مکتب ناب سوئیس قرار داد.