هوفمان، هانس (۱۸۸۰ـ۱۹۶۶): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان=هانس هوفمان|نام=Hans Hofmann|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=آلمان۱۸۸۰م|تاریخ مرگ=۱۹۶۶م|دوره زندگی=|ملیت=امریکایی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=اکسپرسیونیسم انتزاعی|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | |||
[[پرونده:41154500-3.jpg|بندانگشتی|Still Life اثر هانس هوفمان]] | |||
هوفمان، هانس (۱۸۸۰ـ۱۹۶۶م)(Hofmann, Hans) | |||
[[ | نقاش امریکایی، زادۀ [[آلمان]]. پیش از آنکه به [[امریکا، ایالات متحده|امریکا]] عزیمت کند، از ۱۹۱۵ تا ۱۹۳۲م در [[پاریس، شهر|پاریس]] و [[مونیخ]] هنرآفرینی کرد. از بانفوذترین معلمان هنر مدرن در امریکا، و نمایندهای پیشتاز در [[اکسپرسیونیسم انتزاعی]]<ref>abstract expressionism</ref> بود. افزونبر قلمموکاری جسورانهاش (اسلوب رنگچکانی و رنگپاشی را در دهۀ ۱۹۴۰م تجربه کرد)، رنگهای تند و گویا را بهکار گرفت. ویژگی هندسی [[کوبیسم]]<ref>cubism </ref> را از آثار [[پیکاسو، پابلو (۱۸۸۱ـ۱۹۷۳)|پابلو پیکاسو]]<ref>Pablo Picasso </ref> و [[براک، ژرژ (۱۸۸۲ـ۱۹۶۳)|ژرژ براک]]<ref>Georges Braque</ref>، آموخت، و از [[دلونه، روبر (۱۸۸۵ـ۱۹۴۱)|روبر دلونه]]<ref>Robert Delaunay</ref> و [[ماتیس، هانری (۱۸۶۹ـ۱۹۵۴)|هانری ماتیس]]<ref>Henri Matisse</ref> رنگهای تابناکشان را وام گرفت. در میانۀ دهۀ ۱۹۴۰م، آثارش انتزاعی<ref>abstract </ref>تر شد، و از [[سورریالیسم|سوررئالیست]]<ref>surrealist </ref>های اروپایی تأثیر گرفت. در دهۀ ۱۹۶۰م به سبک انتزاعی نقاشی خطبُر (کناره بارز)<ref>hard-edged</ref> رو آورد. در نوشتههایش بر ارتباط متقابل نقاشی و موسیقی تأکید کرد، و نقاشی را حاصل تضادهای بصری و روحی خواند. | ||
| |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۱۳
هانس هوفمان Hans Hofmann | |
---|---|
زادروز |
آلمان۱۸۸۰م |
درگذشت | ۱۹۶۶م |
ملیت | امریکایی |
شغل و تخصص اصلی | نقاش |
سبک | اکسپرسیونیسم انتزاعی |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
هوفمان، هانس (۱۸۸۰ـ۱۹۶۶م)(Hofmann, Hans)
نقاش امریکایی، زادۀ آلمان. پیش از آنکه به امریکا عزیمت کند، از ۱۹۱۵ تا ۱۹۳۲م در پاریس و مونیخ هنرآفرینی کرد. از بانفوذترین معلمان هنر مدرن در امریکا، و نمایندهای پیشتاز در اکسپرسیونیسم انتزاعی[۱] بود. افزونبر قلمموکاری جسورانهاش (اسلوب رنگچکانی و رنگپاشی را در دهۀ ۱۹۴۰م تجربه کرد)، رنگهای تند و گویا را بهکار گرفت. ویژگی هندسی کوبیسم[۲] را از آثار پابلو پیکاسو[۳] و ژرژ براک[۴]، آموخت، و از روبر دلونه[۵] و هانری ماتیس[۶] رنگهای تابناکشان را وام گرفت. در میانۀ دهۀ ۱۹۴۰م، آثارش انتزاعی[۷]تر شد، و از سوررئالیست[۸]های اروپایی تأثیر گرفت. در دهۀ ۱۹۶۰م به سبک انتزاعی نقاشی خطبُر (کناره بارز)[۹] رو آورد. در نوشتههایش بر ارتباط متقابل نقاشی و موسیقی تأکید کرد، و نقاشی را حاصل تضادهای بصری و روحی خواند.