بهمنگان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:12435400.jpg|بندانگشتی]]
بهمنگان‌ (Bahmanagān)<br>
(یا: بهمنجَنه) جشن ویژۀ دومین روز از ماه بهمن در تقویم [[زردشتی، آیین|زردشتیان]]. ایرانیان‌ در این‌ روز در بهمنجه‌ آشی‌ به‌ نام‌ دانگو با گوشت‌ انواع‌ حیوانات‌ حلال‌گوشت‌، غلات‌ و حبوبات‌ و سبزی‌ها می‌پختند و مهمانی‌ می‌دادند. همچنین‌ در این‌ روز برای‌ ازدیاد حافظه‌ و بازداشتن‌ چشم‌ بد برگ [[اسپند، گیاه|اسپند]] را با شیر می‌خوردند. از دیگر مراسم قابل توجه بهمنگان‌، رفتن‌ مردم‌ به‌ کوه‌ و دشت‌ به‌ منظور گردآوری‌ گل‌ها و گیاهان‌ دارویی‌ و تهیۀ روغن‌های‌ طبی و جمع‌آوری گیاهان‌ معطر برای‌ تهیۀ بخور بوده است. از آداب دیگر این جشن، خوردن گیاه بهمن در این روز بوده که احتمالاً می‌بایست نماد گیاهی این امشاسپند بر روی زمین باشد. منابع‌ زردشتی‌ و اسلامی‌ به‌ مبارک‌ بودن‌ ازدواج‌، خرید و فروش‌، سفر و بازگشت‌ از سفر، عمارت‌ کردن‌، بریدن‌ و پوشیدن‌ جامۀ نو، چیدن‌ ناخن‌، پیراستن‌ موی‌، حاجت‌ خواستن‌ از خدا و آغاز کردن‌ هر کار در بهمن‌ روز اشاره‌ دارند. بهمنگان تا زمان حملۀ مغول مورد توجه ایرانیان بوده و پس از آن احتمالاً [[سده، جشن|جشن سده]] که در دهمین روز بهمن برگزار می‌شود این جشن را بسیار کم‌رونق کرده است.


بَهْمَنْگان‌ <br>
بهمن از [[امشاسپند|اَمشاسپندان]] یا ایزدان مقدس دین زردشتی است که [[زردشت]] را به بارگاه [[اهورامزدا]] رهنمون شد. سحرخیزی و کشت و کار از صفات ایزد بهمن شمرده می‌شود و نیز جامۀ سپید و گل یاسمن سفید نمادهای وی هستند. براساس [[بندهش]]، [[گزیده های زادسپرم|زادسپرم]] و [[اوستا (دین زردشت)|اوستا]] نخستین‌ آفریدۀ اهورامزدا است‌ که‌ در عالم‌ مینو، رهنمونی‌ پرهیزکاران‌ به‌ بهشت‌ و در جهان‌ مادی‌ حمایت‌ جانوران‌ سودمند را بر عهده‌ دارد. در سالنامه‌های زردشتی، دومین روز از هر ماه بهمن نام دارد و تقارن روز بهمن از ماه بهمن، روز جشن و شادی است. از لحاظ زبان‌شناسی بهمن صورت دگرگون‌شدۀ واژۀ اوستایی وُهُومَه‌نَه و مرکب از وُهوُ (نیک) و مَه‌نَه (اندیشه و منش) است. به‌رغم نقشی که فرشتۀ بهمن (نیک‌منش) در آیین زردشت داشته، چیز چندانی دربارۀ آن نمی‌دانیم.   
(یا: بَهْمَنْجَنه) جشن ویژۀ دومین روز از ماه بهمن در تقویم زردشتیان. ایرانیان‌ در این‌ روز در بهمنجه‌ آشی‌ به‌ نام‌ دانگو با گوشت‌ انواع‌ حیوانات‌ حلال‌گوشت‌، غلات‌ و حبوبات‌ و سبزی‌ها می‌پختند و مهمانی‌ می‌دادند. همچنین‌ در این‌ روز برای‌ ازدیاد حافظه‌ و بازداشتن‌ چشم‌ بد برگ اسپند را با شیر می‌خوردند. از دیگر مراسم قابل توجه بهمنگان‌، رفتن‌ مردم‌ به‌ کوه‌ و دشت‌ به‌ منظور گردآوری‌ گل‌ها و گیاهان‌ دارویی‌ و تهیۀ روغن‌های‌ طبی و جمع‌آوری گیاهان‌ معطر برای‌ تهیۀ بخور بوده است. منابع‌ زردشتی‌ و اسلامی‌ به‌ مبارک‌ بودن‌ ازدواج‌، خرید و فروش‌، سفر و بازگشت‌ از سفر، عمارت‌ کردن‌، بریدن‌ و پوشیدن‌ جامۀ نو، چیدن‌ ناخن‌، پیراستن‌ موی‌، حاجت‌ خواستن‌ از خدا و آغاز کردن‌ هر کار در بهمن‌ روز اشاره‌ دارند. بهمنگان تا زمان حملۀ مغول مورد توجه ایرانیان بوده و پس از آن احتمالاً جشن سده که در دهمین روز بهمن برگزار می‌شود این جشن را بسیار کم‌رونق کرده است.
 
بهمن از اَمشاسپندان یا ایزدان مقدس دین زردشتی است که زردشت را به بارگاه اهورامزدا رهنمون شد. سحرخیزی و کشت و کار از صفات ایزد بهمن شمرده می‌شود و نیز جامۀ سپید و گل یاسمن سفید نمادهای وی هستند. براساس بندهش، زادسپرم و اوستا نخستین‌ آفریدۀ اهورامزدا است‌ که‌ در عالم‌ مینو، رهنمونی‌ پرهیزکاران‌ به‌ بهشت‌ و در جهان‌ مادی‌ حمایت‌ جانوران‌ سودمند را بر عهده‌ دارد. در سالنامه‌های زردشتی، دومین روز از هر ماه بهمن نام دارد و تقارن روز بهمن از ماه بهمن، روز جشن و شادی است. از لحاظ زبان‌شناسی بهمن صورت دگرگون‌شدۀ واژۀ اوستایی وُهُومَه‌نَه و مرکب از وُهوُ (نیک) و مَه‌نَه (اندیشه و منش) است. به‌رغم نقشی که فرشتۀ بهمن (نیک‌منش) در آیین زردشت داشته، چیز چندانی دربارۀ آن نمی‌دانیم.   
 
----






<br><!--12435400-->
<br><!--12435400-->
----
[[رده:گاه شماری]]
[[رده:گاه شماری]]
[[رده:مناسبت های ایران]]
[[رده:مناسبت های ایران]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۸ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۲:۳۹

بهمنگان‌ (Bahmanagān)
(یا: بهمنجَنه) جشن ویژۀ دومین روز از ماه بهمن در تقویم زردشتیان. ایرانیان‌ در این‌ روز در بهمنجه‌ آشی‌ به‌ نام‌ دانگو با گوشت‌ انواع‌ حیوانات‌ حلال‌گوشت‌، غلات‌ و حبوبات‌ و سبزی‌ها می‌پختند و مهمانی‌ می‌دادند. همچنین‌ در این‌ روز برای‌ ازدیاد حافظه‌ و بازداشتن‌ چشم‌ بد برگ اسپند را با شیر می‌خوردند. از دیگر مراسم قابل توجه بهمنگان‌، رفتن‌ مردم‌ به‌ کوه‌ و دشت‌ به‌ منظور گردآوری‌ گل‌ها و گیاهان‌ دارویی‌ و تهیۀ روغن‌های‌ طبی و جمع‌آوری گیاهان‌ معطر برای‌ تهیۀ بخور بوده است. از آداب دیگر این جشن، خوردن گیاه بهمن در این روز بوده که احتمالاً می‌بایست نماد گیاهی این امشاسپند بر روی زمین باشد. منابع‌ زردشتی‌ و اسلامی‌ به‌ مبارک‌ بودن‌ ازدواج‌، خرید و فروش‌، سفر و بازگشت‌ از سفر، عمارت‌ کردن‌، بریدن‌ و پوشیدن‌ جامۀ نو، چیدن‌ ناخن‌، پیراستن‌ موی‌، حاجت‌ خواستن‌ از خدا و آغاز کردن‌ هر کار در بهمن‌ روز اشاره‌ دارند. بهمنگان تا زمان حملۀ مغول مورد توجه ایرانیان بوده و پس از آن احتمالاً جشن سده که در دهمین روز بهمن برگزار می‌شود این جشن را بسیار کم‌رونق کرده است.

بهمن از اَمشاسپندان یا ایزدان مقدس دین زردشتی است که زردشت را به بارگاه اهورامزدا رهنمون شد. سحرخیزی و کشت و کار از صفات ایزد بهمن شمرده می‌شود و نیز جامۀ سپید و گل یاسمن سفید نمادهای وی هستند. براساس بندهش، زادسپرم و اوستا نخستین‌ آفریدۀ اهورامزدا است‌ که‌ در عالم‌ مینو، رهنمونی‌ پرهیزکاران‌ به‌ بهشت‌ و در جهان‌ مادی‌ حمایت‌ جانوران‌ سودمند را بر عهده‌ دارد. در سالنامه‌های زردشتی، دومین روز از هر ماه بهمن نام دارد و تقارن روز بهمن از ماه بهمن، روز جشن و شادی است. از لحاظ زبان‌شناسی بهمن صورت دگرگون‌شدۀ واژۀ اوستایی وُهُومَه‌نَه و مرکب از وُهوُ (نیک) و مَه‌نَه (اندیشه و منش) است. به‌رغم نقشی که فرشتۀ بهمن (نیک‌منش) در آیین زردشت داشته، چیز چندانی دربارۀ آن نمی‌دانیم.