وروکیو، آندرآ دل (ح ۱۴۳۵ـ۱۴۸۸م): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان= | {{جعبه زندگینامه|عنوان=آندرآ دل وروکیو|نام=Andrea del Verrocchio|نام دیگر=|نام اصلی=آندرِآ دی چونه|نام مستعار=|لقب=|زادروز=ح ۱۴۳۵م|تاریخ مرگ=۱۴۸۸م|دوره زندگی=|ملیت=فلورانسی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=مجسمهساز، نقاش، طلاساز|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=پیکره سوار بر اسب بارتولومئو کولّئونی، نقاشی تعمید مسیح (ح ۱۴۷۰م)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | ||
[[پرونده:40076400-3.jpg|بندانگشتی|پیکره سوار بر اسب بارتولومئو کولئونی اثر آندرآ دل وروکیو]] | |||
[[ | وِرّوکیو، آندرِآ دِل (ح ۱۴۳۵ـ۱۴۸۸م)(Verrocchio, Andrea del) | ||
(نام اصلی: آندرِآ دی چونه<ref>Andrea di Cione | (نام اصلی: آندرِآ دی چونه<ref>Andrea di Cione | ||
خط ۸: | خط ۸: | ||
</ref>) مجسمهساز، نقاش، و طلاساز فلورانسی<ref>Florentine | </ref>) مجسمهساز، نقاش، و طلاساز فلورانسی<ref>Florentine | ||
</ref>. کارگاه بزرگی در فلورانس داشت، و از خانوادۀ مدیچی سفارشهایی گرفت. ازجمله آثار اوست: پیکرۀ سوار بر اسب<ref>equestrian</ref> بارتولومئو کولّئونی<ref> Bartolommeo Colleoni</ref>(شروع از ح ۱۴۸۰م؛ میدان قدیسان جووانی و پائولو<ref> Campo SS Giovanni e Paolo </ref>، ونیز) و نقاشی ''تعمید مسیح''<ref>''The Baptism of Christ'' </ref> (ح ۱۴۷۰م؛ اوفیتسی<ref>Uffizi </ref>، فلورانس). ورّوکیو طلاسازی را نزد جولیانو ورّوکّی<ref>Giuliano Verrocchi </ref> فراگرفت، و احتمالاً مدّتی هم شاگرد دوناتلّو<ref>Donatello </ref> بوده است. بیشتر در مجسمهسازی شهرت دارد، و پیکرۀ سوار بر اسب مفرغی<ref>bronze </ref>اش از کولّئونی از شاهکارهای مجسمهسازی رنسانس<ref>Renaissance </ref> بهشمار میرود. در نقاشی کمتر نامآور است و تنها اثر نقاشی که بدون تردید میتوان به او نسبت داد، ''تعمید مسیح'' است. با اینهمه در کارگاهش در فلورانس، که نقاشی فقط یکی از فعالیتهای آن بود، هنرمندان برجستهای هنر آموختند، و شهرت ثانوی ورّوکیو بهسبب مقام استادیِ هنرمندانی همچون لئوناردو داوینچی<ref>''Leonardo da Vinci'' </ref>، پیِترو پروجینو<ref>Pietro Perugino </ref>، و لورنتسو دِ مدیچی<ref>Lorenzo di Credi</ref> است. روایت موثّقی حکایت از آن دارد که فرشتۀ (سمت چپ)''تعمید مسیح'' را لئوناردو کشیده است. | </ref>. کارگاه بزرگی در [[فلورانس]] داشت، و از خانوادۀ مدیچی سفارشهایی گرفت. ازجمله آثار اوست: ''پیکرۀ سوار بر اسب<ref>''equestrian''</ref> بارتولومئو کولّئونی''<ref> Bartolommeo Colleoni</ref>(شروع از ح ۱۴۸۰م؛ میدان قدیسان جووانی و پائولو<ref> Campo SS Giovanni e Paolo </ref>، [[ونیز]]) و نقاشی ''تعمید مسیح''<ref>''The Baptism of Christ'' </ref> (ح ۱۴۷۰م؛ [[اوفیتسی]]<ref>Uffizi </ref>، فلورانس). ورّوکیو طلاسازی را نزد جولیانو ورّوکّی<ref>Giuliano Verrocchi </ref> فراگرفت، و احتمالاً مدّتی هم شاگرد دوناتلّو<ref>Donatello </ref> بوده است. بیشتر در مجسمهسازی شهرت دارد، و پیکرۀ سوار بر اسب مفرغی<ref>bronze </ref>اش از کولّئونی از شاهکارهای مجسمهسازی رنسانس<ref>Renaissance </ref> بهشمار میرود. در نقاشی کمتر نامآور است و تنها اثر نقاشی که بدون تردید میتوان به او نسبت داد، ''تعمید مسیح'' است. با اینهمه در کارگاهش در فلورانس، که نقاشی فقط یکی از فعالیتهای آن بود، هنرمندان برجستهای هنر آموختند، و شهرت ثانوی ورّوکیو بهسبب مقام استادیِ هنرمندانی همچون [[داوینچی، لئوناردو|لئوناردو داوینچی]]<ref>''Leonardo da Vinci'' </ref>، [[پروجینو، پیترو (ح ۱۴۵۰م ـ۱۵۲۳)|پیِترو پروجینو]]<ref>Pietro Perugino </ref>، و [[مدیچی، لورنتسو د (۱۴۴۹ـ۱۴۹۲م)|لورنتسو دِ مدیچی]]<ref>Lorenzo di Credi</ref> است. روایت موثّقی حکایت از آن دارد که فرشتۀ (سمت چپ) ''تعمید مسیح'' را لئوناردو کشیده است. | ||
| |
نسخهٔ کنونی تا ۱۸ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۲:۰۱
آندرآ دل وروکیو Andrea del Verrocchio | |
---|---|
زادروز |
ح ۱۴۳۵م |
درگذشت | ۱۴۸۸م |
ملیت | فلورانسی |
شغل و تخصص اصلی | مجسمهساز، نقاش، طلاساز |
آثار | پیکره سوار بر اسب بارتولومئو کولّئونی، نقاشی تعمید مسیح (ح ۱۴۷۰م) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
وِرّوکیو، آندرِآ دِل (ح ۱۴۳۵ـ۱۴۸۸م)(Verrocchio, Andrea del)
(نام اصلی: آندرِآ دی چونه[۱]) مجسمهساز، نقاش، و طلاساز فلورانسی[۲]. کارگاه بزرگی در فلورانس داشت، و از خانوادۀ مدیچی سفارشهایی گرفت. ازجمله آثار اوست: پیکرۀ سوار بر اسب[۳] بارتولومئو کولّئونی[۴](شروع از ح ۱۴۸۰م؛ میدان قدیسان جووانی و پائولو[۵]، ونیز) و نقاشی تعمید مسیح[۶] (ح ۱۴۷۰م؛ اوفیتسی[۷]، فلورانس). ورّوکیو طلاسازی را نزد جولیانو ورّوکّی[۸] فراگرفت، و احتمالاً مدّتی هم شاگرد دوناتلّو[۹] بوده است. بیشتر در مجسمهسازی شهرت دارد، و پیکرۀ سوار بر اسب مفرغی[۱۰]اش از کولّئونی از شاهکارهای مجسمهسازی رنسانس[۱۱] بهشمار میرود. در نقاشی کمتر نامآور است و تنها اثر نقاشی که بدون تردید میتوان به او نسبت داد، تعمید مسیح است. با اینهمه در کارگاهش در فلورانس، که نقاشی فقط یکی از فعالیتهای آن بود، هنرمندان برجستهای هنر آموختند، و شهرت ثانوی ورّوکیو بهسبب مقام استادیِ هنرمندانی همچون لئوناردو داوینچی[۱۲]، پیِترو پروجینو[۱۳]، و لورنتسو دِ مدیچی[۱۴] است. روایت موثّقی حکایت از آن دارد که فرشتۀ (سمت چپ) تعمید مسیح را لئوناردو کشیده است.