پششتاین، ماکس (۱۸۸۱ـ۱۹۵۵): تفاوت میان نسخهها
DaneshGostar (بحث | مشارکتها) (جایگزینی متن - '\\1' به '<!--1') |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
[[File:13140000.jpg|thumb|پِشْشْتايْن، ماکْس]] | [[File:13140000.jpg|thumb|پِشْشْتايْن، ماکْس]] | ||
نقاش و گرافیست آلمانی. در ۱۹۰۶ به گروه نقاشان اکـسپـرسیـونیست<ref>expressionist</ref> پل<ref>die Brücke </ref> پیوست؛ آثارش از ونسان ونگوگ<ref>Vincent van Gogh </ref>، هانری ماتیس<ref>Henri Matisse</ref> و هنر فرهنگهای غیرصنعتی تأثیر داشت. استفادۀ خاص از شکلهای سیّال و رنگهای تند، در اثرش با نام ''سه برهنه در منظره''<ref>''Three Nudes in a Landscape'' </ref> (۱۹۱۱؛ مرکز پومپیدو<ref>Pompidou Centre </ref>، پاریس) مشهود است. در ۱۹۱۴، دلبستگی به هنر غیرمکتبی و غیرغربی، او را روانۀ جزایر اقیانوس آرام جنوبی کرد. از ۱۹۲۳ تا ۱۹۳۳ در آکادمی برلین<ref>Berlin Academy </ref> درس داد؛ ولی نازیها او را از کار برکنار کردند؛ و چندی بعد به هنرش مهر هنر فاسد<ref>Degenerate Art</ref> زدند. | نقاش و گرافیست آلمانی. در ۱۹۰۶ به گروه نقاشان [[اکسپرسیونیسم (هنر)|اکـسپـرسیـونیست]]<ref>expressionist</ref> [[گروه پل|پل]]<ref>die Brücke </ref> پیوست؛ آثارش از [[ون گوگ، ونسان (۱۸۵۳ـ۱۸۹۰)|ونسان ونگوگ]]<ref>Vincent van Gogh </ref>، [[ماتیس، هانری (۱۸۶۹ـ۱۹۵۴)|هانری ماتیس]]<ref>Henri Matisse</ref> و هنر فرهنگهای غیرصنعتی تأثیر داشت. استفادۀ خاص از شکلهای سیّال و رنگهای تند، در اثرش با نام ''سه برهنه در منظره''<ref>''Three Nudes in a Landscape'' </ref> (۱۹۱۱؛ مرکز پومپیدو<ref>Pompidou Centre </ref>، پاریس) مشهود است. در ۱۹۱۴، دلبستگی به هنر غیرمکتبی و غیرغربی، او را روانۀ جزایر اقیانوس آرام جنوبی کرد. از ۱۹۲۳ تا ۱۹۳۳ در آکادمی برلین<ref>Berlin Academy </ref> درس داد؛ ولی [[نازیسم|نازیها]] او را از کار برکنار کردند؛ و چندی بعد به هنرش مهر هنر فاسد<ref>Degenerate Art</ref> زدند. | ||
| | ||
خط ۱۰: | خط ۱۰: | ||
| | ||
<br/> <!--13140000--> | <br /> <!--13140000--> | ||
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] [[Category:قرن 20 - اشخاص]] | [[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | ||
[[Category:قرن 20 - اشخاص]] | |||
<references /> |
نسخهٔ ۸ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۳۱
پِشْشْتایْن، ماکْس (۱۸۸۱ـ۱۹۵۵)(Pechstein, Max)
نقاش و گرافیست آلمانی. در ۱۹۰۶ به گروه نقاشان اکـسپـرسیـونیست[۱] پل[۲] پیوست؛ آثارش از ونسان ونگوگ[۳]، هانری ماتیس[۴] و هنر فرهنگهای غیرصنعتی تأثیر داشت. استفادۀ خاص از شکلهای سیّال و رنگهای تند، در اثرش با نام سه برهنه در منظره[۵] (۱۹۱۱؛ مرکز پومپیدو[۶]، پاریس) مشهود است. در ۱۹۱۴، دلبستگی به هنر غیرمکتبی و غیرغربی، او را روانۀ جزایر اقیانوس آرام جنوبی کرد. از ۱۹۲۳ تا ۱۹۳۳ در آکادمی برلین[۷] درس داد؛ ولی نازیها او را از کار برکنار کردند؛ و چندی بعد به هنرش مهر هنر فاسد[۸] زدند.