فاگوت: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Bassoon.jpg|بندانگشتی|فاگوت]] | |||
فاگوت (bassoon)<br/> | فاگوت (bassoon)<br/> | ||
</ref> و | (یا: باسون) ساز بادی دوزبانهای در دو، ساز باس خانوادۀ [[ابوآ|اُبوآ]]. لولۀ بلند این ساز که ۲.۵ متر طول دارد بر روی خودش تا خورده و طنینی غنی و عمیق دارد. رپرتوآر کنسرتی فاگوت از آثار دوران اولیۀ باروک و [[ویوالدی، آنتونیو (۱۶۷۸ـ۱۷۴۱)|ویوالدی]]<ref>Vivaldi | ||
</ref> و [[موتسارت، ولفگانگ آمادیوس (۱۷۵۶ـ۱۷۹۱)|موتسارت]]، تا [[دوکا، پل آبراهام (۱۸۶۵ـ۱۹۳۵)|دوکا]]<ref>Dukas </ref> و [[اشتوکهاوزن، کارل هاینتس (۱۹۲۸)|اشتوکهاوزِن]]<ref>Stockhausen </ref> را دربرمیگیرد. فاگوت در حدود ۱۶۶۰ بهمثابۀ یک ساز [[کنتینویو|کنتینوئو]] و برای تقویت خط باس، از اصطلاح ساز رنسانسی کورتال<ref>curtal </ref> ساخته شد. پیشرفتهای بعدی این ساز در قرن ۱۸ به پیدایش ''دوبل باسون'' یا ''[[کنترفاگوت]]''، یک اکتاو بمتر، انجامید. هردو ساز، چابکی طنزآمیزی را بهنمایش میگذارند که با گسترۀ آوایی بم و طنین غنی مغایرت دارد، اما قادر به اجرای تکنوازیهای شکوهمند در ردیفهای بالایند، که میزانهای وهمانگیز آغازین بالۀ ''تقدیس بهار''<ref>''The Rite of Spring'' </ref> اثر [[استراوینسکی، ایگور (۱۸۸۲ـ۱۹۷۱)|استراوینسکی]]<ref>Stravinsky</ref> (۱۹۱۳) نمونۀ معروفی از این دست برشمرده میشود. | |||
| |
نسخهٔ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۴:۱۲
فاگوت (bassoon)
(یا: باسون) ساز بادی دوزبانهای در دو، ساز باس خانوادۀ اُبوآ. لولۀ بلند این ساز که ۲.۵ متر طول دارد بر روی خودش تا خورده و طنینی غنی و عمیق دارد. رپرتوآر کنسرتی فاگوت از آثار دوران اولیۀ باروک و ویوالدی[۱] و موتسارت، تا دوکا[۲] و اشتوکهاوزِن[۳] را دربرمیگیرد. فاگوت در حدود ۱۶۶۰ بهمثابۀ یک ساز کنتینوئو و برای تقویت خط باس، از اصطلاح ساز رنسانسی کورتال[۴] ساخته شد. پیشرفتهای بعدی این ساز در قرن ۱۸ به پیدایش دوبل باسون یا کنترفاگوت، یک اکتاو بمتر، انجامید. هردو ساز، چابکی طنزآمیزی را بهنمایش میگذارند که با گسترۀ آوایی بم و طنین غنی مغایرت دارد، اما قادر به اجرای تکنوازیهای شکوهمند در ردیفهای بالایند، که میزانهای وهمانگیز آغازین بالۀ تقدیس بهار[۵] اثر استراوینسکی[۶] (۱۹۱۳) نمونۀ معروفی از این دست برشمرده میشود.