نمایشگاه زرادخانه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:
[[File:39159500.jpg|thumb|نماي داخلي نمايشگاه زرّادخانه، نيويورک، 2009]]
[[File:39159500.jpg|thumb|نماي داخلي نمايشگاه زرّادخانه، نيويورک، 2009]]


نمایشگاه بین'''‎'''المللی هنر مدرن<ref>modern art
نمایشگاه بین‌المللی هنر مدرن<ref>modern art


</ref> که در ۱۹۱۳ در نیویورک، در محل زرّادخانۀ هنگ شصت'''‎'''و'''‎'''نهم برپا شد. آثار هنرمندان نوپرداز اروپایی در این نمایشگاه، تأثیر عمیقی بر هنرمندان امریکا گذاشت، و مبدأ ورود انتزاع<ref>abstract  
</ref> که در ۱۹۱۳م در [[نیویورک]]، در محل زرّادخانۀ هنگ شصت‌و'''‎'''نهم برپا شد. آثار هنرمندان نوپرداز اروپایی در این نمایشگاه، تأثیر عمیقی بر هنرمندان [[امریکا، ایالات متحده|امریکا]] گذاشت، و مبدأ ورود انتزاع<ref>abstract  


</ref>'''‎''' اروپایی به امریکا شد. این نمایشگاه خشم عمومی را برانگیخت، و جماعت خشمگین تهدید کردند که نقاشی مارسل دوشان<ref>Marcel Duchamp</ref> با نام ''برهنه‌ای از پلکان پایین می‌آید شماره۱‌''<ref>''Nude Descending a Staircase No I'' </ref> (۱۹۱۱) را نابود خواهند کرد. این تابلو، اکنون در موزۀ هنری فیلادلفیا<ref>Museum of Art, Philadelphia </ref> نگهداری می‌شود. بخش امریکایی این نمایشگاه، گزیده'''‎'''ای از آثار هنرمندان معاصر بود، که هنرمندان جوان'''‎'''تر و انقلابی'''‎'''تر در آن حضور آشکار داشتند. بخش خارجی و اصلی نمایشگاه، تحوّل هنر مدرن اروپا را در آثار گویا<ref>Goya</ref>، دولاکروا<ref> Delacroix</ref>، کوربه<ref> Courbet </ref>، و سپس امپرسیونیست‌<ref>Impressionist</ref>ها و پُست امپرسیونیست<ref> Post-Impressionist </ref>ها پی ‌می‌گرفت تا به شخصیت‌هایی پیشرو همچون دوشان و کاندینسکی<ref>Kandinsky </ref> می'''‎'''رسید. در این میان دستاوردهای کوبیسم<ref>cubism </ref> و فوویسم<ref>fauvism</ref> جنجال'''‎'''برانگیزتر بودند و در کانون توجه و تحلیل قرار گرفتند.
</ref>'''‎''' اروپایی به امریکا شد. این نمایشگاه خشم عمومی را برانگیخت، و جماعت خشمگین تهدید کردند که نقاشی [[دوشان، مارسل (۱۸۸۷ـ۱۹۶۸)|مارسل دوشان]]<ref>Marcel Duchamp</ref> با نام ''برهنه‌ای از پلکان پایین می‌آید شماره۱‌''<ref>''Nude Descending a Staircase No I'' </ref> (۱۹۱۱م) را نابود خواهند کرد. این تابلو، اکنون در موزۀ هنری [[فیلادلفیا]]<ref>Museum of Art, Philadelphia </ref> نگهداری می‌شود. بخش امریکایی این نمایشگاه، گزیده'''‎'''ای از آثار هنرمندان معاصر بود، که هنرمندان جوان‌تر و انقلابی‌تر در آن حضور آشکار داشتند. بخش خارجی و اصلی نمایشگاه، تحوّل هنر مدرن اروپا را در آثار گویا<ref>Goya</ref>، دولاکروا<ref> Delacroix</ref>، [[کوربه، گوستاو (۱۸۱۹ـ۱۸۷۷)|کوربه]]<ref> Courbet </ref>، و سپس [[امپرسیونیسم|امپرسیونیست‌]]<ref>Impressionist</ref>ها و پُست امپرسیونیست<ref> Post-Impressionist </ref>ها پی ‌می‌گرفت تا به شخصیت‌هایی پیشرو همچون [[دوشان ـ ویون، رمون (۱۸۷۶ـ ۱۹۱۶)|دوشان]] و کاندینسکی<ref>Kandinsky </ref> می'''‎'''رسید. در این میان دستاوردهای [[کوبیسم]]<ref>cubism </ref> و [[فوویسم]]<ref>fauvism</ref> جنجال‌برانگیزتر بودند و در کانون توجه و تحلیل قرار گرفتند.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ ‏۵ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۵:۳۰

نمایشگاه زَرّادخانه (Armory Show)

نماي داخلي نمايشگاه زرّادخانه، نيويورک، 2009

نمایشگاه بین‌المللی هنر مدرن[۱] که در ۱۹۱۳م در نیویورک، در محل زرّادخانۀ هنگ شصت‌ونهم برپا شد. آثار هنرمندان نوپرداز اروپایی در این نمایشگاه، تأثیر عمیقی بر هنرمندان امریکا گذاشت، و مبدأ ورود انتزاع[۲] اروپایی به امریکا شد. این نمایشگاه خشم عمومی را برانگیخت، و جماعت خشمگین تهدید کردند که نقاشی مارسل دوشان[۳] با نام برهنه‌ای از پلکان پایین می‌آید شماره۱‌[۴] (۱۹۱۱م) را نابود خواهند کرد. این تابلو، اکنون در موزۀ هنری فیلادلفیا[۵] نگهداری می‌شود. بخش امریکایی این نمایشگاه، گزیدهای از آثار هنرمندان معاصر بود، که هنرمندان جوان‌تر و انقلابی‌تر در آن حضور آشکار داشتند. بخش خارجی و اصلی نمایشگاه، تحوّل هنر مدرن اروپا را در آثار گویا[۶]، دولاکروا[۷]، کوربه[۸]، و سپس امپرسیونیست‌[۹]ها و پُست امپرسیونیست[۱۰]ها پی ‌می‌گرفت تا به شخصیت‌هایی پیشرو همچون دوشان و کاندینسکی[۱۱] میرسید. در این میان دستاوردهای کوبیسم[۱۲] و فوویسم[۱۳] جنجال‌برانگیزتر بودند و در کانون توجه و تحلیل قرار گرفتند.

 


  1. modern art
  2. abstract
  3. Marcel Duchamp
  4. Nude Descending a Staircase No I
  5. Museum of Art, Philadelphia
  6. Goya
  7. Delacroix
  8. Courbet
  9. Impressionist
  10. Post-Impressionist
  11. Kandinsky
  12. cubism
  13. fauvism