میلی، جان اورت (۱۸۲۹ـ۱۸۹۶): تفاوت میان نسخهها
Mohammadi2 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
میلِی، جان اِوِرْت (۱۸۲۹ـ۱۸۹۶)(Millais, John Everett) | {{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}میلِی، جان اِوِرْت (۱۸۲۹ـ۱۸۹۶)(Millais, John Everett) | ||
[[File:38614300.jpg|thumb|تابلوي مسيح در خانه والدينش، اثر جان اورت ميلي]] | [[File:38614300.jpg|thumb|تابلوي مسيح در خانه والدينش، اثر جان اورت ميلي]] |
نسخهٔ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۲۱
جعبه زندگینامه |
---|
میلِی، جان اِوِرْت (۱۸۲۹ـ۱۸۹۶)(Millais, John Everett)
نقاش انگلیسی. از اعضای مؤسس انجمن احیاگران هنر پیشارافائلی[۱] در ۱۸۴۸ بود. تابلوهای اوفلیا[۲] (۱۸۵۲؛ نگارخانۀ ملی لندن[۳]) و برگهای پاییزی[۴] (۱۸۵۶؛ نگارخانههای هنری شهر[۵]، منچستر) از معروفترین آثار اویند. در اواخر دهۀ ۱۸۶۰ انجمن را رها کرد، و سبک منعطفتر و متعارفتری را پروراند که کاملاً مطابق پسند دورۀ ویکتوریایی[۶] بود. میلی استعدادش را از کودکی بروز داد و در ۱۱سالگی به هنرکدههای آکادمی سلطنتی[۷] راه یافت. آشنایی زودهنگامش با هولمن هانت[۸] و دانته گابریل روسّتی[۹]، به تأسیس انجمن اخوت پیشارافائلی انجامید. میلِی با تأثیر از اعتقاد انجمن در «وفاداری به طبیعت» برخی از بهترین آثارش را در دهۀ ۱۹۵۰ پدید آورد؛ که ازجمله عبارتاند از تصویر دوشیزه سیدل[۱۰] در قالب افلیا، پردۀ مسیح در خانۀ والدینش[۱۱] (۱۸۵۰؛ نگارخانۀ تیت[۱۲]، لندن) که آن را بهسبب جزئیات واقعگرایانهاش دون شأن مضمونی مقدس خواندند، و در نخستین نمایشاش اعتراض شدیدی را برانگیخت. ازدواجش در ۱۸۵۵ با یوفمیا گرِی[۱۳]، همسر سابق جان راسکین[۱۴]، او را از فیض آن راهنمای نخستین و فضای آرمانگرای پیشارافائلی محروم ساخت، و بهرغم جلب نظر عمومی، سبک و کیفیتِ بدیع آثار اولیهاش، از نقاشیهای موضوعی و تکچهرههای بعدی او رخت بربست. در ۱۸۹۶ سرپرست آکادمی سلطنتی شد.