کارا، کارلو (۱۸۸۱ ـ ۱۹۶۶): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
کارّا، کارْلو (۱۸۸۱ ـ ۱۹۶۶)(Carra, Carlo) | کارّا، کارْلو (۱۸۸۱ ـ ۱۹۶۶)(Carra, Carlo) | ||
[[File:35027200.jpg|thumb|تابلوي عزاي گالي آنارشيست]]نقاش ایتالیایی. از اعضای اصلی گروه فتوریست<ref>Futurist</ref>ها بود. مشهورترین اثرش در این شیوه''عزای گالیِ آنارشیست''<ref>''The Funeral of the Anarchist Galli'' | [[File:35027200.jpg|thumb|تابلوي عزاي گالي آنارشيست]]نقاش ایتالیایی. از اعضای اصلی گروه [[فتوریسم|فتوریست]]<ref>Futurist</ref>ها بود. مشهورترین اثرش در این شیوه ''عزای گالیِ آنارشیست''<ref>''The Funeral of the Anarchist Galli'' | ||
</ref> (۱۹۱۱؛ موزۀ هنر مدرن، نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York | </ref> (۱۹۱۱؛ موزۀ هنر مدرن، نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York | ||
</ref>) نام دارد. در ۱۹۱۷ از فتوریستها جدا شد، و همراه با جورجو دِ کریکو<ref> Giorgio de Chirico</ref>، جنبش نقاشی متافیزیکی<ref> metaphysical painting </ref> را بنیاد نهاد. بعدها شیوهای دیوارنگارهمانند<ref>fresco-like </ref> را براساس آثار نقاشان رنسانس آغازین<ref>early Renaissance </ref>، همچون مازاتچو<ref>Masaccio</ref>، درپیش گرفت. | </ref>) نام دارد. در ۱۹۱۷ از فتوریستها جدا شد، و همراه با [[جورجو د کریکو (۱۸۸۸ـ۱۹۷۸)|جورجو دِ کریکو]]<ref> Giorgio de Chirico</ref>، جنبش نقاشی متافیزیکی<ref> metaphysical painting </ref> را بنیاد نهاد. بعدها شیوهای دیوارنگارهمانند<ref>fresco-like </ref> را براساس آثار نقاشان رنسانس آغازین<ref>early Renaissance </ref>، همچون [[مازاتچو، تومازو (۱۴۰۱ـ ح ۱۴۲۸م)|مازاتچو]]<ref>Masaccio</ref>، درپیش گرفت. | ||
| | ||
خط ۱۰: | خط ۱۰: | ||
---- | ---- | ||
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] [[Category:قرن 20 - اشخاص]] | [[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | ||
[[Category:قرن 20 - اشخاص]] | |||
<references /> |
نسخهٔ ۵ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۳۲
کارّا، کارْلو (۱۸۸۱ ـ ۱۹۶۶)(Carra, Carlo)
نقاش ایتالیایی. از اعضای اصلی گروه فتوریست[۱]ها بود. مشهورترین اثرش در این شیوه عزای گالیِ آنارشیست[۲] (۱۹۱۱؛ موزۀ هنر مدرن، نیویورک[۳]) نام دارد. در ۱۹۱۷ از فتوریستها جدا شد، و همراه با جورجو دِ کریکو[۴]، جنبش نقاشی متافیزیکی[۵] را بنیاد نهاد. بعدها شیوهای دیوارنگارهمانند[۶] را براساس آثار نقاشان رنسانس آغازین[۷]، همچون مازاتچو[۸]، درپیش گرفت.