کرمانشاهی، میرسیف الدین (۱۲۵۴ـ۱۳۱۱ش): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
}} | }} | ||
میرسیفالدّین کرمانشاهی (۱۲۵۴ـ ۱۳۱۱ش)<br> | میرسیفالدّین کرمانشاهی (۱۲۵۴ـ ۱۳۱۱ش)<br> | ||
<p>نمایشنامهنویس، کارگردان و بازیگر تئاتر و همچنین بنیادگذار «[[استودیو درام کرمانشاهی]]». قبل از آن که فعالیتش را در ایران آغاز کند، درپی سالها اقامت و تحصیل در | <p>نمایشنامهنویس، کارگردان و بازیگر تئاتر و همچنین بنیادگذار «[[استودیو درام کرمانشاهی]]». قبل از آن که فعالیتش را در ایران آغاز کند، درپی سالها اقامت و تحصیل در [[تفلیس]]، [[مسکو، شهر|مسکو]] و بادکوبه با تئاتر مدرن، نقاشی، و صحنهآرایی آشنا شده و نمایشنامههای ''خانوادۀ فناشده'' و ''محکمۀ صابر'' را در آنجا کارگردانی کرده بود. او پس از بازگشت به ایران (۱۳۰۶ش به تبریز و ۱۳۰۸ش به تهران)، چند نمایشنامهای را که در مسکو نوشته بود (''پول یا وجدان''، ''حسن صورت یا سیرت''، و ''حیله و حقیقت'') به کمک جلالالدین شادمان ترجمه و بهشکل حرفهای در [[جامعه باربد|جامعۀ باربد]] و [[تئاتر نکیسا]] کارگردانی کرد، و استعداد خود را در هدایت بازیگران و طراحی صحنه بهخوبی نشان داد. اغلب اجراهای کرمانشاهی با استقبال گستردهای مواجه شدند. </p> | ||
<p>از اجراهای موفق کرمانشاهی در کارگردانی و صحنهآرایی عبارتاند از اپرت ''لیلی و مجنون''، اپرت ''خسرو و شیرین''، و ''عدالت'' در «جامعۀ باربد» و ''بتکدۀ هندی''، ''عزیز و عزیزه''، ''مشهدی عباد'' و ''نمرده بود'' در «تئاتر نکیسا». </p> | <p>از اجراهای موفق کرمانشاهی در کارگردانی و صحنهآرایی عبارتاند از اپرت ''لیلی و مجنون''، اپرت ''خسرو و شیرین''، و ''عدالت'' در «جامعۀ باربد» و ''بتکدۀ هندی''، ''عزیز و عزیزه''، ''مشهدی عباد'' و ''نمرده بود'' در «تئاتر نکیسا». </p> | ||
کرمانشاهی گروهی بازیگر را در کلاسهای تئاتر خود، «استودیو درام کرمانشاهی»، در رشتههای بازیگری، فن بیان و طراحی صحنه پرورش داد، و موفق شد تحولی شگرف در صحنهآرایی تئاتر (بهویژه ساختن صحنۀ گردان برای نمایش ''خسرو و شیرین'') بهوجود آورد؛ اما در برابر تنگنظریها و تهمتهای گروههای نمایشی رقیب (بهویژه «گروه تئاتر نکیسا») تاب تحمل نیاورد، و در ناامیدی و دلسردی با خوردن تریاک به زندگی خود خاتمه داد. «گروه نکیسا» نیز یک سال پس از مرگ کرمانشاهی از ادامۀ فعالیت بازماند و منحل شد. | |||
<br><!--35190200--> | |||
---- | ---- | ||
[[رده:تئاتر]] | [[رده:تئاتر]] | ||
[[رده:ایران - اشخاص و گروه ها]] | [[رده:ایران - اشخاص و گروه ها]] |
نسخهٔ کنونی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۴:۴۸
میرسیفالدّین کرمانشاهی | |
---|---|
زادروز |
۱۲۵۴ش |
درگذشت | ۱۳۱۱ش |
ملیت | ایرانی |
تحصیلات و محل تحصیل | تئاتر مدرن، نقاشی، و صحنهآرایی از تفلیس، مسکو و بادکوبه |
شغل و تخصص اصلی | نمایشنامهنویس، کارگردان |
شغل و تخصص های دیگر | بازیگر تئاتر |
آثار |
پول یا وجدان، حسن صورت یا سیرت، و حیله و حقیقت اپرت لیلی و مجنون، اپرت خسرو و شیرین، و عدالت در «جامعۀ باربد» |
گروه مقاله | تیاتر |
میرسیفالدّین کرمانشاهی (۱۲۵۴ـ ۱۳۱۱ش)
نمایشنامهنویس، کارگردان و بازیگر تئاتر و همچنین بنیادگذار «استودیو درام کرمانشاهی». قبل از آن که فعالیتش را در ایران آغاز کند، درپی سالها اقامت و تحصیل در تفلیس، مسکو و بادکوبه با تئاتر مدرن، نقاشی، و صحنهآرایی آشنا شده و نمایشنامههای خانوادۀ فناشده و محکمۀ صابر را در آنجا کارگردانی کرده بود. او پس از بازگشت به ایران (۱۳۰۶ش به تبریز و ۱۳۰۸ش به تهران)، چند نمایشنامهای را که در مسکو نوشته بود (پول یا وجدان، حسن صورت یا سیرت، و حیله و حقیقت) به کمک جلالالدین شادمان ترجمه و بهشکل حرفهای در جامعۀ باربد و تئاتر نکیسا کارگردانی کرد، و استعداد خود را در هدایت بازیگران و طراحی صحنه بهخوبی نشان داد. اغلب اجراهای کرمانشاهی با استقبال گستردهای مواجه شدند.
از اجراهای موفق کرمانشاهی در کارگردانی و صحنهآرایی عبارتاند از اپرت لیلی و مجنون، اپرت خسرو و شیرین، و عدالت در «جامعۀ باربد» و بتکدۀ هندی، عزیز و عزیزه، مشهدی عباد و نمرده بود در «تئاتر نکیسا».
کرمانشاهی گروهی بازیگر را در کلاسهای تئاتر خود، «استودیو درام کرمانشاهی»، در رشتههای بازیگری، فن بیان و طراحی صحنه پرورش داد، و موفق شد تحولی شگرف در صحنهآرایی تئاتر (بهویژه ساختن صحنۀ گردان برای نمایش خسرو و شیرین) بهوجود آورد؛ اما در برابر تنگنظریها و تهمتهای گروههای نمایشی رقیب (بهویژه «گروه تئاتر نکیسا») تاب تحمل نیاورد، و در ناامیدی و دلسردی با خوردن تریاک به زندگی خود خاتمه داد. «گروه نکیسا» نیز یک سال پس از مرگ کرمانشاهی از ادامۀ فعالیت بازماند و منحل شد.