ابویعقوب سجستانی، اسحاق (قرن ۴ق): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۲۹: خط ۲۹:
|پست تخصصی =
|پست تخصصی =
|باشگاه =
|باشگاه =
}}(یا: ابویعقوب سجزی) متکلم و داعی بزرگ اسماعیلی. شاگرد [[ابوحاتم رازی، احمد (ری ح ۲۶۰ـ۳۲۲ق)|ابوحاتم رازی]] و محمد بن احمد نسفی بود. پس از درگذشت ابوحاتم رازی (ح ۳۲۲ق)، ریاست دعوی اسماعیلی را به دست گرفت. پس از آن داعی اسماعیلیان در [[خراسان]] و [[سیستان، ناحیه تاریخی|سیستان]] شد و سرانجام به دست خلف بن احمد صفاری به قتل رسید. ابویعقوب گرچه به امامت خلفای اسماعیلی [[مصر]]، یعنی [[فاطمیان]]، معتقد بود، اما پیرو عقیدۀ تناسخ بود و برانگیختن و رستاخیز را برابر آنچه، به گفتۀ خودش، اهل ظاهر می‌گفتند قبول نداشت و از این‌رو، در مسئلۀ [[قیامت]] و [[برزخ]] و تناسخ با عقیدۀ رسمی فاطمیان اختلاف داشت. [[ناصر خسرو قبادیانی|ناصرخسرو]] نیز در ''زادالمسافرین'' به عقیدۀ وی دربارۀ تناسخ خرده گرفته است. از آثارش:'' کشف‌المحجوب'' که از کهن‌ترین آثار فلسفی به فارسی در کلام اسماعیلی است (تهران، ۱۳۲۷ش)؛'' النّصرة و الافتخار'' (بیروت، ۱۹۸۰) به عربی؛'' اثبات‌النُبُّوات''؛'' تحفةالمُستجیبین'' (دمشق، ۱۹۵۶)؛ ''الینابیع؛ البرهان؛ البشارة/البشارات''،'' رساله فی تألیف‌الارواح/رساله فی معرفةالارواح''؛'' التوحید''؛'' اسرارالمعاد والمعاش''؛'' الموازین''.
}}(یا: ابویعقوب سجزی) متکلم و داعی بزرگ اسماعیلی. شاگرد [[ابوحاتم رازی، احمد (ری ح ۲۶۰ـ۳۲۲ق)|ابوحاتم رازی]] و محمد بن احمد نسفی بود. پس از درگذشت ابوحاتم رازی (ح ۳۲۲ق)، ریاست دعوی اسماعیلی را به دست گرفت. پس از آن داعی اسماعیلیان در [[خراسان]] و [[سیستان، ناحیه تاریخی|سیستان]] شد و سرانجام به دست خلف بن احمد صفاری به قتل رسید. ابویعقوب گرچه به امامت خلفای اسماعیلی [[مصر]]، یعنی [[فاطمیان]]، معتقد بود، اما پیرو عقیدۀ تناسخ بود و برانگیختن و رستاخیز را برابر آنچه، به گفتۀ خودش، اهل ظاهر می‌گفتند قبول نداشت و از این‌رو، در مسئلۀ [[قیامت]] و [[برزخ]] و تناسخ با عقیدۀ رسمی فاطمیان اختلاف داشت. [[ناصرخسرو قبادیانی|ناصرخسرو]] نیز در ''زادالمسافرین'' به عقیدۀ وی دربارۀ تناسخ خرده گرفته است. از آثارش:'' کشف‌المحجوب'' که از کهن‌ترین آثار فلسفی به فارسی در کلام اسماعیلی است (تهران، ۱۳۲۷ش)؛'' النّصرة و الافتخار'' (بیروت، ۱۹۸۰) به عربی؛'' اثبات‌النُبُّوات''؛'' تحفةالمُستجیبین'' (دمشق، ۱۹۵۶)؛ ''الینابیع؛ البرهان؛ البشارة/البشارات''،'' رساله فی تألیف‌الارواح/رساله فی معرفةالارواح''؛'' التوحید''؛'' اسرارالمعاد والمعاش''؛'' الموازین''.
<br><!--11084900-->
<br><!--11084900-->
[[رده:دین اسلام]]
[[رده:دین اسلام]]
[[رده:تاریخ و فرهنگ تشیع]]
[[رده:تاریخ و فرهنگ تشیع]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۴:۵۸

ابویَعقوب سِجِستانی، اسحاق (قرن ۴ق)

اسحاق ابویعقوب سجستانی
ملیت ایرانی
نام‌های دیگر ابویعقوب سجزی
شغل و تخصص اصلی متکلم و داعی اسماعیلی
دوره قرن ۴ق
آثار کشف المحجوب (تهران، ۱۳۲۷ش)؛ النّصرة و الافتخار (بیروت، ۱۹۸۰) به عربی؛ اثبات‌النُبُّوات؛ تحفةالمُستجیبین (دمشق، ۱۹۵۶)؛ الینابیع؛ البرهان؛ البشارة/البشارات، رساله فی تألیف‌الارواح/رساله فی معرفةالارواح؛ التوحید؛ اسرارالمعاد والمعاش؛ الموازین
گروه مقاله دین اسلام

(یا: ابویعقوب سجزی) متکلم و داعی بزرگ اسماعیلی. شاگرد ابوحاتم رازی و محمد بن احمد نسفی بود. پس از درگذشت ابوحاتم رازی (ح ۳۲۲ق)، ریاست دعوی اسماعیلی را به دست گرفت. پس از آن داعی اسماعیلیان در خراسان و سیستان شد و سرانجام به دست خلف بن احمد صفاری به قتل رسید. ابویعقوب گرچه به امامت خلفای اسماعیلی مصر، یعنی فاطمیان، معتقد بود، اما پیرو عقیدۀ تناسخ بود و برانگیختن و رستاخیز را برابر آنچه، به گفتۀ خودش، اهل ظاهر می‌گفتند قبول نداشت و از این‌رو، در مسئلۀ قیامت و برزخ و تناسخ با عقیدۀ رسمی فاطمیان اختلاف داشت. ناصرخسرو نیز در زادالمسافرین به عقیدۀ وی دربارۀ تناسخ خرده گرفته است. از آثارش: کشف‌المحجوب که از کهن‌ترین آثار فلسفی به فارسی در کلام اسماعیلی است (تهران، ۱۳۲۷ش)؛ النّصرة و الافتخار (بیروت، ۱۹۸۰) به عربی؛ اثبات‌النُبُّوات؛ تحفةالمُستجیبین (دمشق، ۱۹۵۶)؛ الینابیع؛ البرهان؛ البشارة/البشارات، رساله فی تألیف‌الارواح/رساله فی معرفةالارواح؛ التوحید؛ اسرارالمعاد والمعاش؛ الموازین.