مالویچ، کاسیمیر (۱۸۷۸ـ۱۹۳۵): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
مالِویچ، کاسيمير (۱۸۷۸ـ۱۹۳۵)(Malevich, Kasimir)<br> | مالِویچ، کاسيمير (۱۸۷۸ـ۱۹۳۵)(Malevich, Kasimir)<br> | ||
[[پرونده:38074400-2.jpg|بندانگشتی|کاسیمیر مالویچ]] | |||
نقاش انتزاعگرا<ref>abstract </ref>ی روس. در ۱۹۱۲ به پاریس رفت و از [[کوبیسم]]<ref>cubism </ref> تأثیر گرفت؛ در ۱۹۱۳ سبک انتزاعی خود را با نام [[سوپره ماتیسم|سوپرهماتیسم]]<ref>suprematism </ref> عرضه کرد. در نقاشی ''سفید روی سفید''<ref name=":0">''White on White'' </ref> (ح ۱۹۱۸؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>) که مربعی سفید در زمینۀ سفید بود به نهایت انتزاعِ خود دست یافت، اما بعدها به درونمایههای شکلنما<ref>figurative</ref>، با پرداختِ نیمهانتزاعی<ref>semi-abstract</ref> بازگشت. مالویچ در کیِف<ref>Kief </ref> درس خواند، و حدود سال ۱۹۰۰ به مسکو رفت و از نقاشیهای مدرنِ فرانسوی تأثیر گرفت، که سوداگران ثروتمند جمعآوری میکردند. | نقاش انتزاعگرا<ref>abstract </ref>ی روس. در ۱۹۱۲ به پاریس رفت و از [[کوبیسم]]<ref>cubism </ref> تأثیر گرفت؛ در ۱۹۱۳ سبک انتزاعی خود را با نام [[سوپره ماتیسم|سوپرهماتیسم]]<ref>suprematism </ref> عرضه کرد. در نقاشی ''سفید روی سفید''<ref name=":0">''White on White'' </ref> (ح ۱۹۱۸؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>) که مربعی سفید در زمینۀ سفید بود به نهایت انتزاعِ خود دست یافت، اما بعدها به درونمایههای شکلنما<ref>figurative</ref>، با پرداختِ نیمهانتزاعی<ref>semi-abstract</ref> بازگشت. مالویچ در کیِف<ref>Kief </ref> درس خواند، و حدود سال ۱۹۰۰ به مسکو رفت و از نقاشیهای مدرنِ فرانسوی تأثیر گرفت، که سوداگران ثروتمند جمعآوری میکردند. | ||
[[پرونده:38074400-3.jpg|بندانگشتی|اثری از مالویچ]] | |||
مراحل [[فوویسم|فوویستی]]<ref>fauvist </ref>، [[کوبیسم|کوبیستی]]، و [[فتوریسم|فتوریستی]]<ref>Futurist</ref> را پشت سر گذاشت، و در ۱۹۱۵ با چرخشی ناگهانی به فرمهای هندسی ساده رو آورد. تابلوی ''سفید روی سفید''، دستاورد پرآوازۀ نظریههای اوست که با حرارت تمام در نخستین سالهای پس از انقلاب بلشویکی<ref>''Bolshevik Revolution''</ref> اشاعه داد. بازگشتش به محافظهکاری در هنر (ح ۱۹۳۰)، در شوروی به نفوذ وی پایان داد؛ ولی در هر حال هنرمندی خوشقریحه بود که در تاریخ هنر انتزاعی نقشی بسزا داشت. | مراحل [[فوویسم|فوویستی]]<ref>fauvist </ref>، [[کوبیسم|کوبیستی]]، و [[فتوریسم|فتوریستی]]<ref>Futurist</ref> را پشت سر گذاشت، و در ۱۹۱۵ با چرخشی ناگهانی به فرمهای هندسی ساده رو آورد. تابلوی ''سفید روی سفید''، دستاورد پرآوازۀ نظریههای اوست که با حرارت تمام در نخستین سالهای پس از انقلاب بلشویکی<ref>''Bolshevik Revolution''</ref> اشاعه داد. بازگشتش به محافظهکاری در هنر (ح ۱۹۳۰)، در شوروی به نفوذ وی پایان داد؛ ولی در هر حال هنرمندی خوشقریحه بود که در تاریخ هنر انتزاعی نقشی بسزا داشت. | ||
نسخهٔ ۱۹ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۰۰
مالِویچ، کاسيمير (۱۸۷۸ـ۱۹۳۵)(Malevich, Kasimir)
نقاش انتزاعگرا[۱]ی روس. در ۱۹۱۲ به پاریس رفت و از کوبیسم[۲] تأثیر گرفت؛ در ۱۹۱۳ سبک انتزاعی خود را با نام سوپرهماتیسم[۳] عرضه کرد. در نقاشی سفید روی سفید[۴] (ح ۱۹۱۸؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک[۵]) که مربعی سفید در زمینۀ سفید بود به نهایت انتزاعِ خود دست یافت، اما بعدها به درونمایههای شکلنما[۶]، با پرداختِ نیمهانتزاعی[۷] بازگشت. مالویچ در کیِف[۸] درس خواند، و حدود سال ۱۹۰۰ به مسکو رفت و از نقاشیهای مدرنِ فرانسوی تأثیر گرفت، که سوداگران ثروتمند جمعآوری میکردند.
مراحل فوویستی[۹]، کوبیستی، و فتوریستی[۱۰] را پشت سر گذاشت، و در ۱۹۱۵ با چرخشی ناگهانی به فرمهای هندسی ساده رو آورد. تابلوی سفید روی سفید، دستاورد پرآوازۀ نظریههای اوست که با حرارت تمام در نخستین سالهای پس از انقلاب بلشویکی[۱۱] اشاعه داد. بازگشتش به محافظهکاری در هنر (ح ۱۹۳۰)، در شوروی به نفوذ وی پایان داد؛ ولی در هر حال هنرمندی خوشقریحه بود که در تاریخ هنر انتزاعی نقشی بسزا داشت.