هنری، رابرت (۱۸۶۵ـ۱۹۲۹): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان=رابرت هنری|نام=Robert Henri|نام دیگر=|نام اصلی=رابرت هنری کوزد|نام مستعار=|لقب=|زادروز=سینسیناتی۱۸۶۵م|تاریخ مرگ=۱۹۲۹م|دوره زندگی=|ملیت=امریکایی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا، پاریس، هنر|شغل و تخصص اصلی=نقاش و معلّم|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=اشکن|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=خیابان ۵۷ غربی، نیویورک (۱۹۰۲م)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=عضو گروه هشت|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}[[پرونده:41129700-3.jpg|بندانگشتی|برف در نيويورک، اثر رابرت هنری]] | |||
هنری، رابرت (۱۸۶۵ـ۱۹۲۹م)(Henri, Robert) | |||
(نام اصلی: رابرت هنری کوزد<ref>Robert Henry Cozad</ref>) نقاش و معلّم امریکایی. از سرآمدان تحول هنریِ [[امریکا، ایالات متحده|امریکا]] در قرن ۲۰م بود. کار هنریاش را با نقاشیِ رئالیستی<ref>realist </ref> آغاز کرد و عضو گروه هشت<ref>Eight </ref> شد که چندی بعد، [[مکتب اشکن|مکتب اَشکن]]<ref>Ashcan School </ref> نام گرفت؛ همچنین [[نمایشگاه زرادخانه|نمایشگاه زرّادخانه]]<ref>Armory Show</ref> را سازماندهی کرد. هِنری در [[سین سیناتی|سینسیناتی]]<ref>Cincinnati </ref> بهدنیا آمد، و در آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا<ref>Pennsylvania Academy of Fine Arts</ref>، و سپس در [[پاریس، شهر|پاریس]] هنرآموخت. نخست از [[امپرسیونیسم|امپرسیونیست]]<ref>Impressionist </ref>ها تأثیر گرفت؛ به آثار [[مانه، ادوآر (۱۸۳۲ـ۱۸۸۳)|مانه]]<ref>Manet </ref>، [[رامبرانت، هارمنس وان راین (۱۶۰۶ـ۱۶۶۹)|رامبرانت]]<ref>Rembrandt </ref>، [[ولاسکز، دیه گو رودریگس (۱۵۹۹ـ۱۶۶۰)|ولاسکز]]<ref>Velázquez </ref> و [[هالس، فرانس (ح ۱۵۸۱ـ۱۶۶۶)|فرانس هالس]]<ref>Frans Hals</ref> تمایل یافت، و بهشیوهای مبتنیبر تضاد شدید رنگمایهها و قلمموکاریِ<ref>brushwork </ref> سیال روآورد. مضامین آثارش اغلب صحنههای شهری بودند، همچون تابلوی ''خیابان ۵۷ غربی، نیویورک<ref>''West 57th Street, New York''</ref>'' (۱۹۰۲م، نگارخانۀ هنری [[دانشگاه ییل]]<ref>University Art Gallery, Yale</ref>). نیز معلمی خلاق و بانفوذ بود. مقالات متعدّدش، در مجموعههای با نام ''روح هنر<ref>''The Art Spirit''</ref>'' (۱۹۲۳م) منتشر شد. | |||
(نام اصلی: رابرت هنری کوزد<ref>Robert Henry Cozad</ref>) نقاش و معلّم امریکایی. از سرآمدان تحول هنریِ امریکا در قرن | |||
| | ||
---- | ---- | ||
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | [[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | ||
[[Category:قرن 20 - اشخاص]] | [[Category:قرن 20 - اشخاص]] | ||
<references /> | <references /> |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۰۵
رابرت هنری Robert Henri | |
---|---|
زادروز |
سینسیناتی۱۸۶۵م |
درگذشت | ۱۹۲۹م |
ملیت | امریکایی |
تحصیلات و محل تحصیل | آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا، پاریس، هنر |
شغل و تخصص اصلی | نقاش و معلّم |
مکتب | اشکن |
آثار | خیابان ۵۷ غربی، نیویورک (۱۹۰۲م) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
هنری، رابرت (۱۸۶۵ـ۱۹۲۹م)(Henri, Robert)
(نام اصلی: رابرت هنری کوزد[۱]) نقاش و معلّم امریکایی. از سرآمدان تحول هنریِ امریکا در قرن ۲۰م بود. کار هنریاش را با نقاشیِ رئالیستی[۲] آغاز کرد و عضو گروه هشت[۳] شد که چندی بعد، مکتب اَشکن[۴] نام گرفت؛ همچنین نمایشگاه زرّادخانه[۵] را سازماندهی کرد. هِنری در سینسیناتی[۶] بهدنیا آمد، و در آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا[۷]، و سپس در پاریس هنرآموخت. نخست از امپرسیونیست[۸]ها تأثیر گرفت؛ به آثار مانه[۹]، رامبرانت[۱۰]، ولاسکز[۱۱] و فرانس هالس[۱۲] تمایل یافت، و بهشیوهای مبتنیبر تضاد شدید رنگمایهها و قلمموکاریِ[۱۳] سیال روآورد. مضامین آثارش اغلب صحنههای شهری بودند، همچون تابلوی خیابان ۵۷ غربی، نیویورک[۱۴] (۱۹۰۲م، نگارخانۀ هنری دانشگاه ییل[۱۵]). نیز معلمی خلاق و بانفوذ بود. مقالات متعدّدش، در مجموعههای با نام روح هنر[۱۶] (۱۹۲۳م) منتشر شد.