میله، ژان فرانسوا (۱۸۱۴ـ۱۸۷۵): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:


{{جعبه زندگینامه|عنوان=ژان فرانسوا میله|نام=Jean François Millet|نام دیگر=میّه|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=نورماندی۱۸۱۴م|تاریخ مرگ=۱۸۷۵م|دوره زندگی=|ملیت=فرانسوی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=پاریس|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=آنگلوس، خوشه‌چینان، بوجار (۱۸۴۸م)، دروگران (۱۸۵۴م)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}
{{جعبه زندگینامه|عنوان=ژان فرانسوا میله|نام=Jean François Millet|نام دیگر=میّه|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=نورماندی۱۸۱۴م|تاریخ مرگ=۱۸۷۵م|دوره زندگی=|ملیت=فرانسوی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=پاریس|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=باربیزون|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=آنگلوس، خوشه‌چینان، بوجار (۱۸۴۸م)، دروگران (۱۸۵۴م)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}
 
[[پرونده:38614000-3.jpg|بندانگشتی|آنگلوس اثر ژان فرانسوا میله]]
میلِه، ژان فرانسوا (۱۸۱۴ـ۱۸۷۵م)(Millet, Jean François)
میلِه، ژان فرانسوا (۱۸۱۴ـ۱۸۷۵م)(Millet, Jean François)


[[File:38614000.jpg|thumb|تابلوي خوشه‌چينان، اثر ژان فرانسوا ميله]]
(یا: میّه) نقاش فرانسوی. از سرآمدان [[مکتب باربیزون]]<ref>Barbizon School</ref> بود، منظره و صحنه‌هایی از زندگی روستایی را نقاشی می‌کرد. از دو اثر او با نام‌های ''آنگلوس''<ref>''Angelus''</ref> (۱۸۵۹م؛ موزۀ دورسه<ref>Musée d’Orsay </ref>، [[پاریس، شهر|پاریس]])، و ''خوشه‌چینان''<ref>''The Gleaners''</ref> (۱۸۵۷م؛ [[لوور]]<ref>Louvre </ref>، پاریس)، در زمان حیاتش نسخه‌برداری‌های بسیاری شد. میله در خانواده‌ای روستایی در [[نورماندی]]<ref>Normandy </ref> به‌دنیا آمد، و در ۱۸۳۷م برای تحصیل به پاریس رفت. پس از تلاش بسیار برای گذران زندگی، با نقاشی از زنان چوپان و آبتنی‌کنندگان برهنه به‌شیوۀ ظریف<ref>style galant</ref> و سادۀ قرن ۱۸م، به ماهیت حقیقی هنر خود در پردۀ ''بوجار''<ref>''The Winnower''</ref> (۱۸۴۸م) دست یافت. در ۱۸۴۹م با همسر دوم و خانواده‌اش در روستای باربیزون اقامت گزید، و در حالی‌که هنوز فقر دامنگیرش بود، خود را وقف خلق آثاری از زندگی روستایی کرد که آوازه‌اش را مرهون آن‌هاست، آثاری همچون ''دروگران''<ref>''The Reapers''</ref> (۱۸۵۴م)، ''خوشه‌چینان'' و ''آنگلوس''. میله هنرآموزی را در [[شربور]]<ref>''Cherbourg''</ref> آغاز کرد، و سپس با گرفتن بورس، راهی تحصیل در پاریس شد. به کارگاه [[دلاروش، پل (ایپولیت) (۱۷۹۷ـ۱۸۵۶)|دُلاروش]]<ref>Delaroche </ref> رفت و همشاگردیِ [[دیاز دولاپنیا، نارسیس ویرجیلیو (۱۸۰۸ـ۱۸۷۶)|دیاز]]<ref>Diaz </ref> و [[روسو، تیودور (۱۸۱۲ـ۱۸۶۷)|روسو]]<ref>Rousseau </ref>، همراهان بعدی‌اش در باربیزون، شد. نخستین نمایشگاه آثار خود را در سالن<ref>Salon </ref> ۱۸۴۰م برپا کرد. میله را از حیث اندوه حاکم بر آثارش، می‌توان واقع‌گرا<ref>realist </ref> شمرد، ولی گاه آثارش بیش از حد، اخلاقی یا عاطفی به‌نظر می‌رسند، چنان‌که [[بودلر، شارل (۱۸۲۱ـ۱۸۶۷)|بودلرِ]]<ref>Baudelaire </ref> نویسنده از میله انتقاد می‌کرد که می‌خواهد به هر قیمتی، چیزی به درونۀ شاعرانۀ موضوعاتش بیفزاید. نقاشی‌های رنگ‌روغنی میله گاه بی‌روح‌اند و بافتی آشفته دارند، اما توانایی‌های او به‌تمامی در آثار پاستلی<ref>pastel</ref>، طراحی‌ها، و باسمه‌های تیزابی‌<ref>etchings</ref>اش تجلّی یافته‌اند. میله به‌سبب آن‌که برای پیکره به‌اندازۀ منظره اهمیت قائل بود، با همکارانش در مکتب باربیزون تفاوت داشت. توانایی در القای هماهنگی بنیادین این دو، از دستاوردهای او برشمرده می‌شود.
 
(یا: میّه) نقاش فرانسوی. از سرآمدان [[مکتب باربیزون]]<ref>Barbizon School</ref> بود، منظره و صحنه‌هایی از زندگی روستایی را نقاشی می‌کرد. از دو اثر او با نام‌های ''آنگلوس''<ref>''Angelus''</ref> (۱۸۵۹م؛ موزۀ دورسه<ref>Musée d’Orsay </ref>، [[پاریس، شهر|پاریس]])، و ''خوشه‌چینان''<ref>''The Gleaners''</ref> (۱۸۵۷م؛ [[لوور]]<ref>Louvre </ref>، پاریس)، در زمان حیاتش نسخه‌برداری‌های بسیاری شد. میله در خانواده‌ای روستایی در [[نورماندی]]<ref>Normandy </ref> به‌دنیا آمد، و در ۱۸۳۷م برای تحصیل به پاریس رفت. پس از تلاش بسیار برای گذران زندگی، با نقاشی از زنان چوپان و آبتنی‌کنندگان برهنه به‌شیوۀ ظریف<ref>style galant</ref> و سادۀ قرن ۱۸م، به ماهیت حقیقی هنر خود در پردۀ ''بوجار''<ref>''The Winnower''</ref> (۱۸۴۸م) دست یافت. در ۱۸۴۹ با همسر دوم و خانواده‌اش در روستای باربیزون اقامت گزید، و در حالی‌که هنوز فقر دامنگیرش بود، خود را وقف خلق آثاری از زندگی روستایی کرد که آوازه‌اش را مرهون آن‌هاست، آثاری همچون ''دروگران''<ref>''The Reapers''</ref> (۱۸۵۴م)، ''خوشه‌چینان'' و ''آنگلوس''. میله هنرآموزی را در [[شربور]]<ref>''Cherbourg''</ref> آغاز کرد، و سپس با گرفتن بورس، راهی تحصیل در پاریس شد. به کارگاه [[دلاروش، پل (ایپولیت) (۱۷۹۷ـ۱۸۵۶)|دُلاروش]]<ref>Delaroche </ref> رفت و همشاگردیِ [[دیاز دولاپنیا، نارسیس ویرجیلیو (۱۸۰۸ـ۱۸۷۶)|دیاز]]<ref>Diaz </ref> و [[روسو، تیودور (۱۸۱۲ـ۱۸۶۷)|روسو]]<ref>Rousseau </ref>، همراهان بعدی‌اش در باربیزون، شد. نخستین نمایشگاه آثار خود را در سالن<ref>Salon </ref> ۱۸۴۰م برپا کرد. میله را از حیث اندوه حاکم بر آثارش، می‌توان واقع‌گرا<ref>realist </ref> شمرد، ولی گاه آثارش بیش از حد، اخلاقی یا عاطفی به‌نظر می‌رسند، چنان‌که [[بودلر، شارل (۱۸۲۱ـ۱۸۶۷)|بودلرِ]]<ref>Baudelaire </ref> نویسنده از میله انتقاد می‌کرد که می‌خواهد به هر قیمتی، چیزی به درونۀ شاعرانۀ موضوعاتش بیفزاید. نقاشی‌های رنگ‌روغنی میله گاه بی‌روح‌اند و بافتی آشفته دارند، اما توانایی‌های او به‌تمامی در آثار پاستلی<ref>pastel</ref>، طراحی‌ها، و باسمه‌های تیزابی‌<ref>etchings</ref>اش تجلّی یافته‌اند. میله به‌سبب آن‌که برای پیکره به‌اندازۀ منظره اهمیت قائل بود، با همکارانش در مکتب باربیزون تفاوت داشت. توانایی در القای هماهنگی بنیادین این دو، از دستاوردهای او برشمرده می‌شود.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۲۰

ژان فرانسوا میله
Jean François Millet
زادروز نورماندی۱۸۱۴م
درگذشت ۱۸۷۵م
ملیت فرانسوی
نام‌های دیگر میّه
تحصیلات و محل تحصیل پاریس
شغل و تخصص اصلی نقاش
مکتب باربیزون
آثار آنگلوس، خوشه‌چینان، بوجار (۱۸۴۸م)، دروگران (۱۸۵۴م)
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان
آنگلوس اثر ژان فرانسوا میله

میلِه، ژان فرانسوا (۱۸۱۴ـ۱۸۷۵م)(Millet, Jean François)

(یا: میّه) نقاش فرانسوی. از سرآمدان مکتب باربیزون[۱] بود، منظره و صحنه‌هایی از زندگی روستایی را نقاشی می‌کرد. از دو اثر او با نام‌های آنگلوس[۲] (۱۸۵۹م؛ موزۀ دورسه[۳]، پاریس)، و خوشه‌چینان[۴] (۱۸۵۷م؛ لوور[۵]، پاریس)، در زمان حیاتش نسخه‌برداری‌های بسیاری شد. میله در خانواده‌ای روستایی در نورماندی[۶] به‌دنیا آمد، و در ۱۸۳۷م برای تحصیل به پاریس رفت. پس از تلاش بسیار برای گذران زندگی، با نقاشی از زنان چوپان و آبتنی‌کنندگان برهنه به‌شیوۀ ظریف[۷] و سادۀ قرن ۱۸م، به ماهیت حقیقی هنر خود در پردۀ بوجار[۸] (۱۸۴۸م) دست یافت. در ۱۸۴۹م با همسر دوم و خانواده‌اش در روستای باربیزون اقامت گزید، و در حالی‌که هنوز فقر دامنگیرش بود، خود را وقف خلق آثاری از زندگی روستایی کرد که آوازه‌اش را مرهون آن‌هاست، آثاری همچون دروگران[۹] (۱۸۵۴م)، خوشه‌چینان و آنگلوس. میله هنرآموزی را در شربور[۱۰] آغاز کرد، و سپس با گرفتن بورس، راهی تحصیل در پاریس شد. به کارگاه دُلاروش[۱۱] رفت و همشاگردیِ دیاز[۱۲] و روسو[۱۳]، همراهان بعدی‌اش در باربیزون، شد. نخستین نمایشگاه آثار خود را در سالن[۱۴] ۱۸۴۰م برپا کرد. میله را از حیث اندوه حاکم بر آثارش، می‌توان واقع‌گرا[۱۵] شمرد، ولی گاه آثارش بیش از حد، اخلاقی یا عاطفی به‌نظر می‌رسند، چنان‌که بودلرِ[۱۶] نویسنده از میله انتقاد می‌کرد که می‌خواهد به هر قیمتی، چیزی به درونۀ شاعرانۀ موضوعاتش بیفزاید. نقاشی‌های رنگ‌روغنی میله گاه بی‌روح‌اند و بافتی آشفته دارند، اما توانایی‌های او به‌تمامی در آثار پاستلی[۱۷]، طراحی‌ها، و باسمه‌های تیزابی‌[۱۸]اش تجلّی یافته‌اند. میله به‌سبب آن‌که برای پیکره به‌اندازۀ منظره اهمیت قائل بود، با همکارانش در مکتب باربیزون تفاوت داشت. توانایی در القای هماهنگی بنیادین این دو، از دستاوردهای او برشمرده می‌شود.

 


  1. Barbizon School
  2. Angelus
  3. Musée d’Orsay
  4. The Gleaners
  5. Louvre
  6. Normandy
  7. style galant
  8. The Winnower
  9. The Reapers
  10. Cherbourg
  11. Delaroche
  12. Diaz
  13. Rousseau
  14. Salon
  15. realist
  16. Baudelaire
  17. pastel
  18. etchings