نیکلسون، بن (۱۸۹۴ـ۱۹۸۲): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۳۳: خط ۳۳:


در دیدارهایش از [[پاریس، شهر|پاریس]] با [[پیکاسو، پابلو (۱۸۸۱ـ۱۹۷۳)|پیکاسو]]<ref>Picasso</ref>، [[موندریان، پیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴)|موندریان]]<ref> Mondrian </ref>، [[میرو، خوآن (۱۸۹۳ـ۱۹۸۳)|میرو]]<ref>Miró </ref>، [[برانکوزی، کنستانتین (۱۸۷۶ـ۱۹۵۷)|برانکوزی]]<ref>Brancusi </ref>، و [[کالدر، الگزاندر (۱۸۹۸ـ۱۹۷۶)|کالدر]]<ref>Calder </ref> آشنا شد و سبک او از ترکیب کوبیسم و هنر ساده‌انگارانۀ آثار اولیه‌اش ـ نقاشان هنر ساده‌انگارانه از‌جمله کریستوفر وود<ref>Christopher Wood </ref> و آلفرد والیس<ref>Alfred Wallis </ref> (۱۸۵۵ـ۱۹۴۲م) را می‌شناخت ـ به انتزاع مطلق گرایید. بعدها از سرآمدان مکتب سنّت آیوز<ref>St Ives School </ref> شد. سرسپردگی نیکلسون به هنر انتزاعی، انتشار نشریاتی را هم در پی داشت، از‌جمله ''دایره''<ref>''Circle''</ref> (۱۹۳۷م) که مجله‌ای بین‌المللی در بررسی ساختگری<ref> constructivism </ref> بود، و کتاب ''یادداشت‌هایی دربارۀ هنر انتزاعی''<ref>''Notes on Abstract Art''</ref> (۱۹۴۱م).
در دیدارهایش از [[پاریس، شهر|پاریس]] با [[پیکاسو، پابلو (۱۸۸۱ـ۱۹۷۳)|پیکاسو]]<ref>Picasso</ref>، [[موندریان، پیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴)|موندریان]]<ref> Mondrian </ref>، [[میرو، خوآن (۱۸۹۳ـ۱۹۸۳)|میرو]]<ref>Miró </ref>، [[برانکوزی، کنستانتین (۱۸۷۶ـ۱۹۵۷)|برانکوزی]]<ref>Brancusi </ref>، و [[کالدر، الگزاندر (۱۸۹۸ـ۱۹۷۶)|کالدر]]<ref>Calder </ref> آشنا شد و سبک او از ترکیب کوبیسم و هنر ساده‌انگارانۀ آثار اولیه‌اش ـ نقاشان هنر ساده‌انگارانه از‌جمله کریستوفر وود<ref>Christopher Wood </ref> و آلفرد والیس<ref>Alfred Wallis </ref> (۱۸۵۵ـ۱۹۴۲م) را می‌شناخت ـ به انتزاع مطلق گرایید. بعدها از سرآمدان مکتب سنّت آیوز<ref>St Ives School </ref> شد. سرسپردگی نیکلسون به هنر انتزاعی، انتشار نشریاتی را هم در پی داشت، از‌جمله ''دایره''<ref>''Circle''</ref> (۱۹۳۷م) که مجله‌ای بین‌المللی در بررسی ساختگری<ref> constructivism </ref> بود، و کتاب ''یادداشت‌هایی دربارۀ هنر انتزاعی''<ref>''Notes on Abstract Art''</ref> (۱۹۴۱م).
[[پرونده:39238100-3.jpg|بندانگشتی|اثری از بن نیکلسون]]
 
&nbsp;
&nbsp;


خط ۴۰: خط ۴۰:
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]]  
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]]  
[[Category:قرن 20 - اشخاص]]
[[Category:قرن 20 - اشخاص]]
[[پرونده:39238100-5.jpg|بندانگشتی|دایره اثر بن نیکلسون]]
<references />
<references />

نسخهٔ کنونی تا ‏۷ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۶:۵۰

نیکُلْسون، بِن (۱۸۹۴ـ۱۹۸۲م)(Nicholson, Ben)

بن نیکلسون
Ben Nicholson
زادروز ۱۸۹۴م
درگذشت ۱۹۸۲م
ملیت انگلیسی
تحصیلات و محل تحصیل هنرستان اسلید لندن
شغل و تخصص اصلی هنرمند انتزاع گرا
سبک انتزاع مطلق
مکتب  سنت آیوز
آثار مجموعه نقش برجسته سفید (۱۹۳۳ـ۱۹۳۸م) و شعرای یمانی مارس (۱۹۶۴م، موزه هنرهای معاصر تهران) 
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان
خویشاوندان سرشناس ویلیام نیکلسون (پدر)، وینیفرد نیکلسون نقاش و باربارا هپورت مجسمه ساز (همسران)
جوایز و افتخارات برنده اولین جایزه گوگنهایم در ۱۹۵۷م

هنرمند انتزاع‌گرا[۱]ی انگلیسی. پس از طبع‌آزمایی‌‌های اولیه‌اش با تأثیر از کوبیسم[۲] و گروه هلندیِ دِ استَیل[۳]، سبک ظریفی را در خلق نقش‌برجسته‌[۴]های هندسی پروراند که اوج آن در مجموعۀ نقش‌برجستۀ سفید (۱۹۳۳ـ۱۹۳۸م)، و شِعرای یمانی مارس[۵] (۱۹۶۴م، موزۀ هنرهای معاصر تهران[۶]) تجلّی یافته است. نیکلسون در ۱۹۵۷م برندۀ اولین جایزۀ گوگنهایم[۷] شد. پدرش، ویلیام نیکلسون[۸]، نیز هنرمند بود. مدت کوتاهی در هنرستان اسلید[۹] لندن درس خواند. در ۱۹۲۰م با وینیفرد نیکلسون[۱۰] نقاش (۱۸۹۳ـ۱۹۸۱م)، و در ۱۹۳۴م با باربارا هپورت[۱۱] مجسمه‌ساز، ازدواج کرد.

در دیدارهایش از پاریس با پیکاسو[۱۲]، موندریان[۱۳]، میرو[۱۴]، برانکوزی[۱۵]، و کالدر[۱۶] آشنا شد و سبک او از ترکیب کوبیسم و هنر ساده‌انگارانۀ آثار اولیه‌اش ـ نقاشان هنر ساده‌انگارانه از‌جمله کریستوفر وود[۱۷] و آلفرد والیس[۱۸] (۱۸۵۵ـ۱۹۴۲م) را می‌شناخت ـ به انتزاع مطلق گرایید. بعدها از سرآمدان مکتب سنّت آیوز[۱۹] شد. سرسپردگی نیکلسون به هنر انتزاعی، انتشار نشریاتی را هم در پی داشت، از‌جمله دایره[۲۰] (۱۹۳۷م) که مجله‌ای بین‌المللی در بررسی ساختگری[۲۱] بود، و کتاب یادداشت‌هایی دربارۀ هنر انتزاعی[۲۲] (۱۹۴۱م).

 


دایره اثر بن نیکلسون
  1. abstract
  2. cubism
  3. De Stijl
  4. relief
  5. Sirius March
  6. Tehran Museum of Contemporary Art
  7. Guggenheim Award
  8. William Nicholson
  9. Slade School of Art
  10. Winifred Nicholson
  11. Barbara Hepworth
  12. Picasso
  13. Mondrian
  14. Miró
  15. Brancusi
  16. Calder
  17. Christopher Wood
  18. Alfred Wallis
  19. St Ives School
  20. Circle
  21. constructivism
  22. Notes on Abstract Art