هودلر، فردیناند (۱۸۵۳ـ۱۹۱۸): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


{{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}هودْلِر، فِرْدینانْد (۱۸۵۳ـ۱۹۱۸)(Hodler, Ferdinand)
{{جعبه زندگینامه|عنوان=فردیناند هودلر|نام=Ferdinand Hodler|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=برن۱۸۵۳م|تاریخ مرگ=۱۹۱۸م|دوره زندگی=|ملیت=سوئیسی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=ژنو، هنر|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=سوئیس|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=دیوارنگاره عظیمِ روز (ح ۱۹۰۰م)، تابلوی به‌سوی لایتناهی|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}
 
هودلر، فردیناند (۱۸۵۳ـ۱۹۱۸م)(Hodler, Ferdinand)


[[File:41144400.jpg|thumb|تک‌چهره لوئيز دلفين، اثر فرديناند هودلر]]
[[File:41144400.jpg|thumb|تک‌چهره لوئيز دلفين، اثر فرديناند هودلر]]
[[پرونده:41144400-2.jpg|بندانگشتی|خودنگاره‌ای از فردیناند هودلر]]
[[پرونده:41144400-2.jpg|بندانگشتی|خودنگاره‌ای از فردیناند هودلر]]
نقاش سوئیسی. خطوط موّاج نقاشی‌هایش را از آرنوو<ref>art nouveau</ref>&nbsp;وام گرفته بود. مضامین تمثیلی<ref>allegorical </ref>، تاریخی، و اساطیریِ<ref>mythological </ref>&nbsp;آثارش، او را با جنبش [[سمبولیسم (هنر)|سمبولیست]]<ref>Symbolist </ref>&nbsp;مرتبط می‌سازد و بیان عمیقِ عاطفی آن‌ها از [[اکسپرسیونیسم (هنر)|اکسپرسیونیسم]]<ref>expressionism </ref>&nbsp;نشان دارد؛ دیوارنگارۀ<ref>mural </ref>&nbsp;عظیمِ ''روز<ref>''Day'' </ref>''&nbsp;۱۹۰۰؛ خانۀ هنر<ref>Kunsthaus </ref>، زوریخ) نمونه‌ای است از این دست. هودلر در برن<ref>Berne </ref>&nbsp;به‌دنیا آمد، و در ژنو<ref>Geneva </ref>&nbsp;هنر آموخت. در رقابت برای تزیین موزۀ ملی زوریخ<ref>National Museum in Zürich</ref>&nbsp;توفیق یافت. کار نقاشی‌اش را با تک‌چهره‌سازی و منظره‌پردازی آغاز کرد، سپس به اجرای مضامین تاریخی رو آورد، و سرانجام شیوه‌ای تزیینی و سمبولیک را درپیش گرفت؛ همچون تابلوی ''به‌سوی لایتناهی<ref>''Towards the Infinite''</ref>''. این اثر بر زندگی هنریِ هودلر تأثیری سترگ نهاد، و او را در جایگاه برجسته‌ترین نمایندۀ مکتب ناب سوئیس قرار داد.
نقاش سوئیسی. خطوط موّاج نقاشی‌هایش را از آرنوو<ref>art nouveau</ref> وام گرفته بود. مضامین تمثیلی<ref>allegorical </ref>، تاریخی، و اساطیریِ<ref>mythological </ref> آثارش، او را با جنبش [[سمبولیسم (هنر)|سمبولیست]]<ref>Symbolist </ref> مرتبط می‌سازد و بیان عمیقِ عاطفی آن‌ها از [[اکسپرسیونیسم (هنر)|اکسپرسیونیسم]]<ref>expressionism </ref> نشان دارد؛ دیوارنگارۀ<ref>mural </ref> عظیمِ ''روز<ref>''Day'' </ref>'' (ح ۱۹۰۰م؛ خانۀ هنر<ref>Kunsthaus </ref>، [[زوریخ، شهر|زوریخ]]) نمونه‌ای است از این دست. هودلر در [[برن، شهر|برن]]<ref>Berne </ref> به‌دنیا آمد، و در [[ژنو]]<ref>Geneva </ref> هنر آموخت. در رقابت برای تزیین موزۀ ملی زوریخ<ref>National Museum in Zürich</ref> توفیق یافت. کار نقاشی‌اش را با تک‌چهره‌سازی و منظره‌پردازی آغاز کرد، سپس به اجرای مضامین تاریخی رو آورد، و سرانجام شیوه‌ای تزیینی و سمبولیک را درپیش گرفت؛ همچون تابلوی ''به‌سوی لایتناهی<ref>''Towards the Infinite''</ref>''. این اثر بر زندگی هنریِ هودلر تأثیری سترگ نهاد، و او را در جایگاه برجسته‌ترین نمایندۀ مکتب ناب سوئیس قرار داد.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ ‏۱۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۵۹

فردیناند هودلر
Ferdinand Hodler
زادروز برن۱۸۵۳م
درگذشت ۱۹۱۸م
ملیت سوئیسی
تحصیلات و محل تحصیل ژنو، هنر
شغل و تخصص اصلی نقاش
مکتب سوئیس
آثار دیوارنگاره عظیمِ روز (ح ۱۹۰۰م)، تابلوی به‌سوی لایتناهی
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان

هودلر، فردیناند (۱۸۵۳ـ۱۹۱۸م)(Hodler, Ferdinand)

تک‌چهره لوئيز دلفين، اثر فرديناند هودلر
خودنگاره‌ای از فردیناند هودلر

نقاش سوئیسی. خطوط موّاج نقاشی‌هایش را از آرنوو[۱] وام گرفته بود. مضامین تمثیلی[۲]، تاریخی، و اساطیریِ[۳] آثارش، او را با جنبش سمبولیست[۴] مرتبط می‌سازد و بیان عمیقِ عاطفی آن‌ها از اکسپرسیونیسم[۵] نشان دارد؛ دیوارنگارۀ[۶] عظیمِ روز[۷] (ح ۱۹۰۰م؛ خانۀ هنر[۸]، زوریخ) نمونه‌ای است از این دست. هودلر در برن[۹] به‌دنیا آمد، و در ژنو[۱۰] هنر آموخت. در رقابت برای تزیین موزۀ ملی زوریخ[۱۱] توفیق یافت. کار نقاشی‌اش را با تک‌چهره‌سازی و منظره‌پردازی آغاز کرد، سپس به اجرای مضامین تاریخی رو آورد، و سرانجام شیوه‌ای تزیینی و سمبولیک را درپیش گرفت؛ همچون تابلوی به‌سوی لایتناهی[۱۲]. این اثر بر زندگی هنریِ هودلر تأثیری سترگ نهاد، و او را در جایگاه برجسته‌ترین نمایندۀ مکتب ناب سوئیس قرار داد.

 


  1. art nouveau
  2. allegorical
  3. mythological
  4. Symbolist
  5. expressionism
  6. mural
  7. Day
  8. Kunsthaus
  9. Berne
  10. Geneva
  11. National Museum in Zürich
  12. Towards the Infinite