ویسلر، جیمز (۱۸۳۴ـ۱۹۰۳): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان= | {{جعبه زندگینامه|عنوان=جیمز ویسلر|نام=James Whistler|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=لوئل، ماساچوست۱۸۳۴م|تاریخ مرگ=۱۹۰۳م|دوره زندگی=|ملیت=امریکایی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=مدرسه نظام وستپوینت|شغل و تخصص اصلی=نقاش و باسمهکار|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=آرایش با خاکستری و سیاه: تکچهره مادر نقاش (۱۸۷۱م)، شبانه با سیاه و طلایی: سقوط فشفشه | ||
کتاب: هنر شریف دشمنسازی (۱۸۹۰م)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | |||
ویسْلِر، جِیمز (۱۸۳۴ـ۱۹۰۳م)(Whistler, James)<br /> [[File:40142300.jpg|thumb|تکچهرۀ مادر نقاش، اثر جيمز ويسلر]]نقاش و باسمهکار<ref>etcher </ref> امریکایی. از ۱۸۵۹م در [[لندن (انگلستان)|لندن]] کار کرد، و از اعضای برجستۀ جنبش زیبايیشناختی<ref>Aesthetic Movement</ref> بود. با تأثیر از چاپنقشهای ژاپنی، منظرههایی از رودخانهها، و تابلوهایی از تکچهره، نقاشی کرد که ظرافتِ ترکیببندی، و هماهنگی رنگی آنها نظرگیر است؛ ''آرایش با خاکستری و سیاه: تکچهرۀ مادر نقاش''<ref>''Arrangement in Grey and Black: Portrait of the Painter’s Mother''</ref> (۱۸۷۱م؛ موزۀ دورسه<ref> Musée d’Orsay </ref>، [[پاریس، شهر|پاریس]]) از آن جمله است. ویسلر در [[چلسی]]، لندن، سکونت گزید، و منظرههایی از رود [[تمز]]<ref>Thames</ref>، ازجمله ''پل کهنۀ بترسی''<ref> ''Old Battersea Bridge ''</ref> (ح ۱۸۷۲ـ۱۸۷۵م؛ [[نگارخانه تیت|نگارخانۀ تیت]]<ref>Tate Gallery </ref>، لندن) پدید آورد. در ۱۸۷۷م، [[راسکین، جان (۱۸۱۹ـ۱۹۰۰)|جان راسکین]]<ref>John Ruskin </ref>، منتقد هنری، دربارۀ اثری از او با نام ''شبانه با سیاه و طلایی: سقوط فشفشه''<ref>''Nocturne in Black and Gold: the Falling Rocket ''</ref> (آکادمی هنرهای [[دیترویت]]<ref>Detroit Institute of Arts </ref>) مقالهای نوشت که شکایت نقاش و درخواست ۱,۰۰۰ پوند غرامت بهجرم افترا، را در پی داشت. ویسلر بهطور نمادین یک سکه فاردینگ<ref>farthing </ref> (ربع پنی<ref>penny </ref>قدیم) دریافت کرد، و شرح محاکمه را در کتابش با نام ''هنر شریف دشمنسازی''<ref>''The Gentle Art of Making Enemies ''</ref> (۱۸۹۰م) نوشت. ویسلر مصمّم بود که نقاشی را از قید قصهگویی احساساتی حاکم بر نقاشی ویکتوریایی<ref>Victorian painting </ref> رها سازد، و هنری میجست که تنها در بند زیباشناسیِ اثر باشد. باسمههای تیزابی<ref>etching</ref>، چاپنقشهای سنگی<ref> lithographs </ref>، پاستل<ref>pastel </ref>ها، و آبرنگهای او زیبایی کارش را بازتاب میدهند؛ ازجمله باسمۀ تیزابیِ ''آهکپَز''<ref>''The Lime Burner''</ref> (۱۸۵۹م، [[موزه هنرهای معاصر|موزۀ هنرهای معاصر]] تهران<ref> Tehran Museum of Contemporary Art </ref>). ویسلر در [[لویل، شهر|لوئل]]<ref>Lowell </ref>، [[ماساچوست|ایالت ماساچوست]]<ref>Massachusetts </ref>، بهدنیا آمد. نخست وارد مدرسۀ نظام وستپوینت<ref>West Point Military Academy </ref> شد، ولی آن را وانهاد و به نقشهکشی پرداخت. از چاپنقشهای رنگی ژاپنی که تازه در غرب کشف شده بودند؛ آثار [[کوربه، گوستاو (۱۸۱۹ـ۱۸۷۷)|گوستاو کوربه]]<ref>Gustave Courbet</ref>، نقاش واقعگرا<ref> realist </ref>؛ و شیوۀ کار [[امپرسیونیسم|امپرسیونیست]]<ref>Impressionist | |||
</ref>ها بسیار تأثیر پذیرفت. | </ref>ها بسیار تأثیر پذیرفت. | ||
نسخهٔ ۲۰ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۰۹
جیمز ویسلر James Whistler | |
---|---|
زادروز |
لوئل، ماساچوست۱۸۳۴م |
درگذشت | ۱۹۰۳م |
ملیت | امریکایی |
تحصیلات و محل تحصیل | مدرسه نظام وستپوینت |
شغل و تخصص اصلی | نقاش و باسمهکار |
آثار |
آرایش با خاکستری و سیاه: تکچهره مادر نقاش (۱۸۷۱م)، شبانه با سیاه و طلایی: سقوط فشفشه کتاب: هنر شریف دشمنسازی (۱۸۹۰م) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
ویسْلِر، جِیمز (۱۸۳۴ـ۱۹۰۳م)(Whistler, James)
نقاش و باسمهکار[۱] امریکایی. از ۱۸۵۹م در لندن کار کرد، و از اعضای برجستۀ جنبش زیبايیشناختی[۲] بود. با تأثیر از چاپنقشهای ژاپنی، منظرههایی از رودخانهها، و تابلوهایی از تکچهره، نقاشی کرد که ظرافتِ ترکیببندی، و هماهنگی رنگی آنها نظرگیر است؛ آرایش با خاکستری و سیاه: تکچهرۀ مادر نقاش[۳] (۱۸۷۱م؛ موزۀ دورسه[۴]، پاریس) از آن جمله است. ویسلر در چلسی، لندن، سکونت گزید، و منظرههایی از رود تمز[۵]، ازجمله پل کهنۀ بترسی[۶] (ح ۱۸۷۲ـ۱۸۷۵م؛ نگارخانۀ تیت[۷]، لندن) پدید آورد. در ۱۸۷۷م، جان راسکین[۸]، منتقد هنری، دربارۀ اثری از او با نام شبانه با سیاه و طلایی: سقوط فشفشه[۹] (آکادمی هنرهای دیترویت[۱۰]) مقالهای نوشت که شکایت نقاش و درخواست ۱,۰۰۰ پوند غرامت بهجرم افترا، را در پی داشت. ویسلر بهطور نمادین یک سکه فاردینگ[۱۱] (ربع پنی[۱۲]قدیم) دریافت کرد، و شرح محاکمه را در کتابش با نام هنر شریف دشمنسازی[۱۳] (۱۸۹۰م) نوشت. ویسلر مصمّم بود که نقاشی را از قید قصهگویی احساساتی حاکم بر نقاشی ویکتوریایی[۱۴] رها سازد، و هنری میجست که تنها در بند زیباشناسیِ اثر باشد. باسمههای تیزابی[۱۵]، چاپنقشهای سنگی[۱۶]، پاستل[۱۷]ها، و آبرنگهای او زیبایی کارش را بازتاب میدهند؛ ازجمله باسمۀ تیزابیِ آهکپَز[۱۸] (۱۸۵۹م، موزۀ هنرهای معاصر تهران[۱۹]). ویسلر در لوئل[۲۰]، ایالت ماساچوست[۲۱]، بهدنیا آمد. نخست وارد مدرسۀ نظام وستپوینت[۲۲] شد، ولی آن را وانهاد و به نقشهکشی پرداخت. از چاپنقشهای رنگی ژاپنی که تازه در غرب کشف شده بودند؛ آثار گوستاو کوربه[۲۳]، نقاش واقعگرا[۲۴]؛ و شیوۀ کار امپرسیونیست[۲۵]ها بسیار تأثیر پذیرفت.
- ↑ etcher
- ↑ Aesthetic Movement
- ↑ Arrangement in Grey and Black: Portrait of the Painter’s Mother
- ↑ Musée d’Orsay
- ↑ Thames
- ↑ Old Battersea Bridge
- ↑ Tate Gallery
- ↑ John Ruskin
- ↑ Nocturne in Black and Gold: the Falling Rocket
- ↑ Detroit Institute of Arts
- ↑ farthing
- ↑ penny
- ↑ The Gentle Art of Making Enemies
- ↑ Victorian painting
- ↑ etching
- ↑ lithographs
- ↑ pastel
- ↑ The Lime Burner
- ↑ Tehran Museum of Contemporary Art
- ↑ Lowell
- ↑ Massachusetts
- ↑ West Point Military Academy
- ↑ Gustave Courbet
- ↑ realist
- ↑ Impressionist