اسحاق پور، یوسف (تهران ۱۳۱۸ش): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۸: | خط ۲۸: | ||
}} | }} | ||
[[پرونده:392593233.jpg|جایگزین=یوسف اسحاقپور|بندانگشتی|یوسف اسحاقپور]] | [[پرونده:392593233.jpg|جایگزین=یوسف اسحاقپور|بندانگشتی|یوسف اسحاقپور]] | ||
</p> <p style="text-align: justify;">پژوهشگر و نویسندۀ یهودیتبار ایرانی. سال ۱۳۳۶ به پاریس رفت. پس از تحصیل در رشتۀ سینما در رشتههای جامعهشناسی، هنر و فلسفه به تحصیل پرداخت، و سپس در رشتۀ ادبیات فارسی دانشنامۀ دکتری گرفت. پس از فراغت از تحصیل، در دانشگاه رنه دکارت پاریس تدریس کرد. اسحاقپور در زمینۀ سینما، نقاشی، فلسفه و ادبیات کتابهای متعددی به زبان فرانسه تألیف کرده که بیشتر آنها به زبانهای مختلف از جمله فارسی ترجمه شدهاند. ''بر مزار صادق هدایت''، نام نخستین کتابی است که از اسحاقپور به زبان فارسی ترجمه شد. این کتاب تفسیری نو از ''بوف کور'' [[صادق هدایت|هدایت]] است. کتاب دیگر او ''صد سال سینما ''نام دارد و بیشتر متأثر از کتابهای [[دلوز،_ژیل_(۱۹۲۵ـ۱۹۹۵)|ژیل دلوز]] است. ازجمله آثار مهم اسحاقپور در حوزۀ سینما، کتاب ''اورسون ولز، سینماگر'' است که در ۳ مجلد بهچاپ رسیده است. در سال ۲۰۰۱، سندیکای ملّی نقد سینما به آن جایزۀ بهترین کتاب فرانسوی را اعطا کرد. وی علاوه بر تحقیق دربارۀ سینماگران بزرگ جهان، به سینمای ایران، ازجمله آثار [[عباس_کیارستمی|عباس_کیارستمی]]، نیز توجه داشت و آثار متعددی در این زمینه منتشر ساخته است. اسحاقپور دربارۀ نقاشی نیز آثاری به چاپ رسانده که از آن جمله کتاب ''مینیاتور ایرانی'': ''رنگهای نور''، ''آینه و باغ'' است. وی در این کتاب میکوشد تا علاوه بر بیان ویژگیهای هنری و زیباشناختی مینیاتور ایرانی، قرابتهای این هنر ایرانی را با هنر چینی، عربی و غربی نشان دهد. فلسفه نیز ازجمله حوزههای تحقیقات اسحاقپور بوده است. وی سالها با لوسین گلدمن<ref>Lucien Goldmann</ref>، متفکر فرانسوی، همکاری داشت. مقدمۀ او بر کتاب گلدمن، ''[[لوکاچ، جورجی (۱۸۸۵ـ۱۹۷۱)|لوکاچ]] و [[هایدگر، مارتین (۱۸۸۹ـ۱۹۷۶)|هایدگر]]'' و نیز کتاب او دربارۀ پل نیزان<ref>Paul Nizan</ref>، نویسنده و متفکر فرانسوی، ازجمله آثار وی در این زمینه است.</p> <p style="text-align: justify;">از دیگر آثار اوست: ''کیارستمی؛ پشت و روی واقعیت'' (مترجم محمدرضا شیخی- نشر شورآفرین، 1397)؛ ''اُزو؛ فرمهای ناپایداری'' (مترجم محمدرضا شیخی- نشر شورآفرین، 1398) </p> | </p> <p style="text-align: justify;">پژوهشگر و نویسندۀ یهودیتبار ایرانی. سال ۱۳۳۶ به پاریس رفت. پس از تحصیل در رشتۀ سینما در رشتههای جامعهشناسی، هنر و فلسفه به تحصیل پرداخت، و سپس در رشتۀ ادبیات فارسی دانشنامۀ دکتری گرفت. پس از فراغت از تحصیل، در دانشگاه رنه دکارت [[پاریس، شهر|پاریس]] تدریس کرد. اسحاقپور در زمینۀ سینما، نقاشی، فلسفه و ادبیات کتابهای متعددی به زبان فرانسه تألیف کرده که بیشتر آنها به زبانهای مختلف از جمله فارسی ترجمه شدهاند. ''بر مزار صادق هدایت''، نام نخستین کتابی است که از اسحاقپور به زبان فارسی ترجمه شد. این کتاب تفسیری نو از ''بوف کور'' [[صادق هدایت|هدایت]] است. کتاب دیگر او ''صد سال سینما ''نام دارد و بیشتر متأثر از کتابهای [[دلوز،_ژیل_(۱۹۲۵ـ۱۹۹۵)|ژیل دلوز]] است. ازجمله آثار مهم اسحاقپور در حوزۀ سینما، کتاب ''اورسون ولز، سینماگر'' است که در ۳ مجلد بهچاپ رسیده است. در سال ۲۰۰۱، سندیکای ملّی نقد سینما به آن جایزۀ بهترین کتاب فرانسوی را اعطا کرد. وی علاوه بر تحقیق دربارۀ سینماگران بزرگ جهان، به سینمای ایران، ازجمله آثار [[عباس_کیارستمی|عباس_کیارستمی]]، نیز توجه داشت و آثار متعددی در این زمینه منتشر ساخته است. اسحاقپور دربارۀ نقاشی نیز آثاری به چاپ رسانده که از آن جمله کتاب ''مینیاتور ایرانی'': ''رنگهای نور''، ''آینه و باغ'' است. وی در این کتاب میکوشد تا علاوه بر بیان ویژگیهای هنری و زیباشناختی مینیاتور ایرانی، قرابتهای این هنر ایرانی را با هنر چینی، عربی و غربی نشان دهد. فلسفه نیز ازجمله حوزههای تحقیقات اسحاقپور بوده است. وی سالها با لوسین گلدمن<ref>Lucien Goldmann</ref>، متفکر فرانسوی، همکاری داشت. مقدمۀ او بر کتاب گلدمن، ''[[لوکاچ، جورجی (۱۸۸۵ـ۱۹۷۱)|لوکاچ]] و [[هایدگر، مارتین (۱۸۸۹ـ۱۹۷۶)|هایدگر]]'' و نیز کتاب او دربارۀ پل نیزان<ref>Paul Nizan</ref>، نویسنده و متفکر فرانسوی، ازجمله آثار وی در این زمینه است.</p> <p style="text-align: justify;">از دیگر آثار اوست: ''کیارستمی؛ پشت و روی واقعیت'' (مترجم محمدرضا شیخی- نشر شورآفرین، 1397)؛ ''اُزو؛ فرمهای ناپایداری'' (مترجم محمدرضا شیخی- نشر شورآفرین، 1398) </p> | ||
----<br /><p style="text-align: justify;"><br /> </p> | ----<br /><p style="text-align: justify;"><br /> </p> | ||
[[Category:سینما]] | [[Category:سینما]] |
نسخهٔ کنونی تا ۵ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۲۴
یوسف اسحاقپور (تهران 24 اسفند ۱۳۱۸ش- پاریس ۲۴ مهر ۱۴۰۰ش)
یوسف اسحاقپور | |
---|---|
زادروز |
تهران 24 اسفند 1318ش |
درگذشت | پاریس ۲۴ مهر ۱۴۰۰ش |
ملیت | ایرانی |
تحصیلات و محل تحصیل | دکترای ادبیات فارسی |
شغل و تخصص اصلی | پژوهشگر ادبیات |
شغل و تخصص های دیگر | پژوهشگر هنر و فلسفه |
آثار | بر مزار صادق هدایت- اورسون ولز، سینماگر |
گروه مقاله | سینما |
پژوهشگر و نویسندۀ یهودیتبار ایرانی. سال ۱۳۳۶ به پاریس رفت. پس از تحصیل در رشتۀ سینما در رشتههای جامعهشناسی، هنر و فلسفه به تحصیل پرداخت، و سپس در رشتۀ ادبیات فارسی دانشنامۀ دکتری گرفت. پس از فراغت از تحصیل، در دانشگاه رنه دکارت پاریس تدریس کرد. اسحاقپور در زمینۀ سینما، نقاشی، فلسفه و ادبیات کتابهای متعددی به زبان فرانسه تألیف کرده که بیشتر آنها به زبانهای مختلف از جمله فارسی ترجمه شدهاند. بر مزار صادق هدایت، نام نخستین کتابی است که از اسحاقپور به زبان فارسی ترجمه شد. این کتاب تفسیری نو از بوف کور هدایت است. کتاب دیگر او صد سال سینما نام دارد و بیشتر متأثر از کتابهای ژیل دلوز است. ازجمله آثار مهم اسحاقپور در حوزۀ سینما، کتاب اورسون ولز، سینماگر است که در ۳ مجلد بهچاپ رسیده است. در سال ۲۰۰۱، سندیکای ملّی نقد سینما به آن جایزۀ بهترین کتاب فرانسوی را اعطا کرد. وی علاوه بر تحقیق دربارۀ سینماگران بزرگ جهان، به سینمای ایران، ازجمله آثار عباس_کیارستمی، نیز توجه داشت و آثار متعددی در این زمینه منتشر ساخته است. اسحاقپور دربارۀ نقاشی نیز آثاری به چاپ رسانده که از آن جمله کتاب مینیاتور ایرانی: رنگهای نور، آینه و باغ است. وی در این کتاب میکوشد تا علاوه بر بیان ویژگیهای هنری و زیباشناختی مینیاتور ایرانی، قرابتهای این هنر ایرانی را با هنر چینی، عربی و غربی نشان دهد. فلسفه نیز ازجمله حوزههای تحقیقات اسحاقپور بوده است. وی سالها با لوسین گلدمن[۱]، متفکر فرانسوی، همکاری داشت. مقدمۀ او بر کتاب گلدمن، لوکاچ و هایدگر و نیز کتاب او دربارۀ پل نیزان[۲]، نویسنده و متفکر فرانسوی، ازجمله آثار وی در این زمینه است.
از دیگر آثار اوست: کیارستمی؛ پشت و روی واقعیت (مترجم محمدرضا شیخی- نشر شورآفرین، 1397)؛ اُزو؛ فرمهای ناپایداری (مترجم محمدرضا شیخی- نشر شورآفرین، 1398)