کالدر، الگزاندر (۱۸۹۸ـ۱۹۷۶): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
<p style="text-align: justify;">کالْدِر، اَلِگْزانْدِر (۱۸۹۸ـ۱۹۷۶)(Calder, Alexander) <br /> | <p style="text-align: justify;">کالْدِر، اَلِگْزانْدِر (۱۸۹۸ـ۱۹۷۶)(Calder, Alexander) <br /> {{جعبه زندگینامه | ||
|عنوان =اَلِگْزانْدِر کالْدِر | |عنوان =اَلِگْزانْدِر کالْدِر | ||
|نام =Alexander Calder | |نام =Alexander Calder | ||
خط ۲۶: | خط ۲۶: | ||
|پست تخصصی = | |پست تخصصی = | ||
|باشگاه = | |باشگاه = | ||
}}مجسمهساز انتزاعگرا<ref>abstract</ref>ی امریکایی. مجسمههای جنبان<ref>mobiles</ref> را ابداع کرد؛ تکهها یا بُرشهایی تخت در رنگهای درخشان و آویخته از سیم و مفتولهایی نازک، که با نیروی ماشینی یا وزش باد بهحرکت درمیآیند. گرچه کالدر اولین فردی نبود که از حرکت واقعی در آثارش بهره گرفت، پیش از او هیچ مجسمهسازی با آن بهطور پیوسته طبعآزمایی نکرده بود. مجسمههای جنبان عظیم او در فرودگاه کندی<ref>Kennedy Airport</ref>، نیویورک (۱۹۵۷)، و ساختمان مرکزی یونسکو<ref>UNESCO </ref> در پاریس (۱۹۶۲) نصب شدهاند. مجسمۀ جنبانِ ''ماهیِ نارنجی''<ref>''The Orange Fish''</ref> (۱۹۴۶، موزۀ هنرهای معاصر تهران<ref>Tehran Museum of Contemporary Art </ref>)، از دیگر آثار برجستۀ اوست. کالدر که از [[میرو، خوآن (۱۸۹۳ـ۱۹۸۳)|خوآن میرو]]<ref>Joan Miro</ref> و [[موندریان، پیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴)|پیت موندریان]]<ref>Piet Mondrian </ref> تأثیر گرفته بود، در سالهای آغازین دهۀ ۱۹۳۰، نخستین جنبانهای خود را پدید آورد. دیری نگذشت که خلق آثار بدیع و آشنایش را درپیش گرفت؛ سازههایش را بهگونهای با دقت و ظرافت تعادل میبخشید تا دراثر وزش باد به جنبش درآیند. مجسمۀ ''تلۀ خرچنگ و دم ماهی''<ref>Lobster Trap and Fish Tail </ref> (۱۹۳۹؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York</ref>) نمونۀ شاخصی از آثار اوست. مجسمههای غیرمتحرک نیز ساخت و آنها را «ساکنها<ref>stabiles </ref>» نامید، همچون مجسمۀ ''بیوۀ سیاه''<ref>Black Widow</ref> (۱۹۵۹؛ موزۀ هنر مدرن، نیویورک). کالدر در لاونتون<ref>Lawnton </ref>، پنسیلوانیا، بهدنیا آمد، و در رشتۀ مهندسی درس خواند. در ۱۹۲۶ به پاریس رفت و در آنجا با استفاده از سیم، مجسمههای نکتهداری از جانوران و پیکر انسان ساخت؛ ازجمله باغ وحش سیّار مشهورش با نام ''سیرک کالدری<ref>''Le Cirque Calder''</ref>''</p> <p style="text-align: justify;"> </p> | }}مجسمهساز انتزاعگرا<ref>abstract</ref>ی امریکایی. مجسمههای جنبان<ref>mobiles</ref> را ابداع کرد؛ تکهها یا بُرشهایی تخت در رنگهای درخشان و آویخته از سیم و مفتولهایی نازک، که با نیروی ماشینی یا وزش باد بهحرکت درمیآیند. گرچه کالدر اولین فردی نبود که از حرکت واقعی در آثارش بهره گرفت، پیش از او هیچ مجسمهسازی با آن بهطور پیوسته طبعآزمایی نکرده بود. مجسمههای جنبان عظیم او در فرودگاه کندی<ref>Kennedy Airport</ref>، نیویورک (۱۹۵۷)، و ساختمان مرکزی یونسکو<ref>UNESCO </ref> در پاریس (۱۹۶۲) نصب شدهاند. مجسمۀ جنبانِ ''ماهیِ نارنجی''<ref>''The Orange Fish''</ref> (۱۹۴۶، موزۀ هنرهای معاصر تهران<ref>Tehran Museum of Contemporary Art </ref>)، از دیگر آثار برجستۀ اوست. کالدر که از [[میرو، خوآن (۱۸۹۳ـ۱۹۸۳)|خوآن میرو]]<ref>Joan Miro</ref> و [[موندریان، پیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴)|پیت موندریان]]<ref>Piet Mondrian </ref> تأثیر گرفته بود، در سالهای آغازین دهۀ ۱۹۳۰، نخستین جنبانهای خود را پدید آورد. دیری نگذشت که خلق آثار بدیع و آشنایش را درپیش گرفت؛ سازههایش را بهگونهای با دقت و ظرافت تعادل میبخشید تا دراثر وزش باد به جنبش درآیند. مجسمۀ ''تلۀ خرچنگ و دم ماهی''<ref>Lobster Trap and Fish Tail </ref> (۱۹۳۹؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York</ref>) نمونۀ شاخصی از آثار اوست. مجسمههای غیرمتحرک نیز ساخت و آنها را «ساکنها<ref>stabiles </ref>» نامید، همچون مجسمۀ ''بیوۀ سیاه''<ref>Black Widow</ref> (۱۹۵۹؛ موزۀ هنر مدرن، نیویورک). کالدر در لاونتون<ref>Lawnton </ref>، پنسیلوانیا، بهدنیا آمد، و در رشتۀ مهندسی درس خواند. در ۱۹۲۶ به پاریس رفت و در آنجا با استفاده از سیم، مجسمههای نکتهداری از جانوران و پیکر انسان ساخت؛ ازجمله باغ وحش سیّار مشهورش با نام ''سیرک کالدری<ref>''Le Cirque Calder''</ref>''[[File:35089100.jpg|thumb|مجسمهی «ماهي نارنجي»، اثر الگزاندر کالدر]]</p> | ||
[[پرونده:35089100-2.jpg|بندانگشتی|الگزاندر کالدر]] | |||
<p style="text-align: justify;"> </p> | |||
[[پرونده:35089100-3.jpg|بندانگشتی|از آثار کالدر]] | |||
---- | ---- | ||
نسخهٔ کنونی تا ۶ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۴۶
کالْدِر، اَلِگْزانْدِر (۱۸۹۸ـ۱۹۷۶)(Calder, Alexander)
اَلِگْزانْدِر کالْدِر Alexander Calder | |
---|---|
زادروز |
پنسیلوانیا 1898م |
درگذشت | 1976م |
ملیت | امریکایی |
تحصیلات و محل تحصیل | رشتۀ مهندسی |
شغل و تخصص اصلی | مجسمهساز |
آثار | سیرک کالدری (1926ـ1961) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمهسازی جهان |
مجسمهساز انتزاعگرا[۱]ی امریکایی. مجسمههای جنبان[۲] را ابداع کرد؛ تکهها یا بُرشهایی تخت در رنگهای درخشان و آویخته از سیم و مفتولهایی نازک، که با نیروی ماشینی یا وزش باد بهحرکت درمیآیند. گرچه کالدر اولین فردی نبود که از حرکت واقعی در آثارش بهره گرفت، پیش از او هیچ مجسمهسازی با آن بهطور پیوسته طبعآزمایی نکرده بود. مجسمههای جنبان عظیم او در فرودگاه کندی[۳]، نیویورک (۱۹۵۷)، و ساختمان مرکزی یونسکو[۴] در پاریس (۱۹۶۲) نصب شدهاند. مجسمۀ جنبانِ ماهیِ نارنجی[۵] (۱۹۴۶، موزۀ هنرهای معاصر تهران[۶])، از دیگر آثار برجستۀ اوست. کالدر که از خوآن میرو[۷] و پیت موندریان[۸] تأثیر گرفته بود، در سالهای آغازین دهۀ ۱۹۳۰، نخستین جنبانهای خود را پدید آورد. دیری نگذشت که خلق آثار بدیع و آشنایش را درپیش گرفت؛ سازههایش را بهگونهای با دقت و ظرافت تعادل میبخشید تا دراثر وزش باد به جنبش درآیند. مجسمۀ تلۀ خرچنگ و دم ماهی[۹] (۱۹۳۹؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک[۱۰]) نمونۀ شاخصی از آثار اوست. مجسمههای غیرمتحرک نیز ساخت و آنها را «ساکنها[۱۱]» نامید، همچون مجسمۀ بیوۀ سیاه[۱۲] (۱۹۵۹؛ موزۀ هنر مدرن، نیویورک). کالدر در لاونتون[۱۳]، پنسیلوانیا، بهدنیا آمد، و در رشتۀ مهندسی درس خواند. در ۱۹۲۶ به پاریس رفت و در آنجا با استفاده از سیم، مجسمههای نکتهداری از جانوران و پیکر انسان ساخت؛ ازجمله باغ وحش سیّار مشهورش با نام سیرک کالدری[۱۴]