اسکندریه، حوزه علمی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:


اِسکندریِّه، حوزۀ علمی (school of Alexandria)<br/> گروهی از نویسندگان و فرهیختگان اسکندریۀ مصر، که این شهر را به مهم‌ترین مرکز فرهنگی دنیای غرب از حدود ۳۳۱پ‌م تا ۳۹۱م تبدیل کردند. شاعرانی همچون کالیماخوس<ref>Callimachus  
اِسکندریِّه، حوزۀ علمی (school of Alexandria)<br /> گروهی از نویسندگان و فرهیختگان اسکندریۀ مصر، که این شهر را به مهم‌ترین مرکز فرهنگی دنیای غرب از حدود ۳۳۱پ‌م تا ۳۹۱م تبدیل کردند. شاعرانی همچون [[کالیماخوس (ح۳۱۰ـ ح ۲۴۰پ م)|کالیماخوس]]<ref>Callimachus  
 
</ref>، [[آپولونیوس رودسی|آپولونیوس رودِسی]]<ref>Apollonius of Rhodes</ref> و [[تیوکریتوس|تئوکریتوس]]<ref> Theocritus </ref>؛ [[اقلیدس]]<ref>Euclid </ref>، پیش‌گام علم هندسه؛ [[اراتستن (ح ۲۷۶پ م ـ ح ۱۹۴پ م)|اِراتُستِن]]<ref>Eratosthenes</ref>، جغرافی‌دان؛ [[هیپارخوس (ح ۱۹۰ـ ح ۱۲۰پ م)|هیپارخوس]] (اَبرخُس)<ref> Hipparchus </ref>، واضع علم مثلثات؛ بطلمیوس<ref>Ptolemy </ref>، که اسلوب ستاره‌شناسی او بیش از ۱۰۰۰ سال دوام داشت؛‌ و [[فیلون یهودی (ح ۳۰پ م ـ ح ۴۰م)|فیلون]]<ref>Philo </ref>، فیلسوف یهودی، از اعضای این گروه بودند. فلسفۀ گِنوسی<ref>Gnostics</ref> و مکتب نوافلاطونی<ref> Neo-Platonists </ref> نیز در [[اسکندریه]] شکوفا شد. اعضای حوزۀ علمی اسکندریه، که درپی [[ارسطو (۳۸۴ـ ۳۲۲پ م)|اَرَسطو]] و پیروانش آمدند، بیشتر همّ خود را صرف علوم و ریاضیات و تحقیق کردند و در این زمینه‌ها دستاوردهای شگرف داشتند. با این ‌حال، در نوشته‌های آنان نبودِ خلاقیت، تأکید بی‌جا بر هوش، علم‌آموزی برای نفس علم، تقلید آگاهانه از سبک نگارش کهن، و استفاده از واژگان قدیمی مشهود است. با وجود این قالب‌های محدودکننده، آثاری هنرمندانه و مسحورکننده از خود برجای گذاشتند که البته با آثار بزرگ نویسندگان یونانی قرن ۵ قابل مقایسه نیستند. ''آرگوناتیکا''<ref>''Argonautica'' </ref>، اثر آپولونیوس رودِسی، و ''اَلکساندرا''<ref>''Alexandra'' </ref> یا ''کاساندرا''<ref>''Cassandra''</ref>، اثر [[لوکوفرون]]<ref> Lycophron </ref>، ازجملۀ آثار اسطوره‌ای آنان به‌شمار می‌روند. مهم‌ترین حماسه‌های آموزندۀ آن‌ها عبارت‌اند از ''هِکاته''<ref>''Hecate'' </ref>، اثر کالیماخوس، که بخش‌هایی از آن موجود است؛ دو اثر نیکاندِر کولوفونی<ref>Nicander of colophon</ref>، با نام‌های ''تِریاکا''<ref>''Theriaca''</ref> و ''آلکِسیفارماکا''<ref>''Alexipharmaca''</ref>، در طب؛ و ''فِنومِنا''<ref>''Phaenomena'' </ref>، اثر [[آراتوس]]<ref>Aratus </ref>، در [[نجوم]]. سایر شاعران حماسه‌سرا عبارت بودند از دیونوسیوس<ref>Dionysius</ref>، اِئوفوریون<ref> Euphorion </ref>، ریانوس<ref>Rhianus </ref>،‌ دیکایارخوس<ref>Dicaearchus</ref>، و اوپیان<ref> Oppian </ref>. در میان شاعران مرثیه‌سرا، فیلتاس کوسی<ref>Philetas of Cos </ref>، معلم [[بطلمیوس دوم]]<ref>Ptolemy II </ref>، قدیمی‌ترین، و کالیماخوس، که از آثارش تنها تعدادی سرود، قطعۀ هجایی، و مرثیه باقی‌مانده است، بزرگ‌ترین آنان بودند. فانوکلس<ref>Phanocles </ref>، هِرمسیاناکس<ref>Hermesianax </ref>، اَلکساندر اِتولیایی<ref>Alexander of Aetolia </ref>، و لوکوفرون ازجملۀ شاعران غنایی به‌شمار می‌روند. اعضای حوزۀ علمی اسکندریه قطعات هجایی نیز می‌سرودند و [[تیمون]]<ref>Timon </ref>، فیلسوف، نویسندۀ سه کتاب هجوآمیز است. تراژدی نیز بخش مهمی از آثار آنان بود ولی هیچ‌یک از آثار هفت نمایش‌نامه‌نویسی که به پلیادها<ref>Pleiades</ref> اسکندریه مشهور شدند برجای نمانده است. تِئوکِریتوس اشعار شبانی می‌سرود، و ''آیدیل‌ها''<ref>''Idylls'' </ref>''ی'' او، که زندگی مردم عادی روستانشین را به‌تصویر می‌کشد، بر شاعران روم، به ویژه [[ویرژیل]]<ref>''Virgil''</ref>، تأثیر فراوان گذاشت. حوزۀ علمیۀ اسکندریه، علاوه‌بر شاعر، ناقدان و دستوریانی نیز پرورش داد که به نوشته‌های یونانیان باستان قالبی کاملاً قابل فهم دادند، چون بیشتر وقت خود را صرف نقد، توضیح لغات، و تنظیم متون می‌کردند. برخی از بزرگ‌ترین ناقدان آن حوزه عبارت‌اند از زِنودوتوس اِفِسوسی<ref>Zenodotus of Ephesus </ref>، آریستوفانس بیزانسی<ref>Aristophanes of Byzantium </ref>، [[آریستارخوس ساموسی]]<ref>Aristarchus of Samos </ref>، اسکندر اِتولیایی، لوکوفِرون، کالیماخوس، و اِراتستِن. از این جمله اِقلیدس پایه‌گذار علم ریاضیات به‌شمار می‌رود؛ و از شاگردانش به [[ارشمیدس (ح ۲۸۷ـ۲۱۲پ م)|ارشمیدس]]<ref>Archimedes </ref>، [[آپولونیوس پرگایی]]<ref>Apollonius of Perga</ref>، نویسندۀ کتابی دربارۀ قطوع مخروطی، [[هیپارخوس (ح ۱۹۰ـ ح ۱۲۰پ م)|هیپارخوس]] یا اَبَرخُس، ستاره‌شناس مشهور، که فهرست ستارگان او را بطلمیوس حفظ کرد، و اِراتستِن، که در زمینه‌های ستاره‌شناسی، هندسه، جغرافیا، و تاریخ آثاری نگاشته است، می‌توان اشاره کرد.
</ref>، آپولونیوس رودِسی<ref>Apollonius of Rhodes</ref> و تئوکریتوس<ref> Theocritus </ref>؛ اقلیدس<ref>Euclid </ref>، پیش‌گام علم هندسه؛ اِراتُستِن<ref>Eratosthenes</ref>، جغرافی‌دان؛ هیپارخوس (اَبرخُس)<ref> Hipparchus </ref>، واضع علم مثلثات؛ بطلمیوس<ref>Ptolemy </ref>، که اسلوب ستاره‌شناسی او بیش از ۱۰۰۰ سال دوام داشت؛‌ و فیلون<ref>Philo </ref>، فیلسوف یهودی، از اعضای این گروه بودند. فلسفۀ گِنوسی<ref>Gnostics</ref> و مکتب نوافلاطونی<ref> Neo-Platonists </ref> نیز در اسکندریه شکوفا شد. اعضای حوزۀ علمی اسکندریه، که درپی اَرَسطو و پیروانش آمدند، بیشتر همّ خود را صرف علوم و ریاضیات و تحقیق کردند و در این زمینه‌ها دستاوردهای شگرف داشتند. با این ‌حال، در نوشته‌های آنان نبودِ خلاقیت، تأکید بی‌جا بر هوش، علم‌آموزی برای نفس علم، تقلید آگاهانه از سبک نگارش کهن، و استفاده از واژگان قدیمی مشهود است. با وجود این قالب‌های محدودکننده، آثاری هنرمندانه و مسحورکننده از خود برجای گذاشتند که البته با آثار بزرگ نویسندگان یونانی قرن ۵ قابل مقایسه نیستند. ''آرگوناتیکا''<ref>''Argonautica'' </ref>، اثر آپولونیوس رودِسی، و ''اَلکساندرا''<ref>''Alexandra'' </ref> یا ''کاساندرا''<ref>''Cassandra''</ref>، اثر لوکوفرون<ref> Lycophron </ref>، ازجملۀ آثار اسطوره‌ای آنان به‌شمار می‌روند. مهم‌ترین حماسه‌های آموزندۀ آن‌ها عبارت‌اند از ''هِکاته''<ref>''Hecate'' </ref>، اثر کالیماخوس، که بخش‌هایی از آن موجود است؛ دو اثر نیکاندِر کولوفونی<ref>Nicander of colophon</ref>، با نام‌های ''تِریاکا''<ref>''Theriaca''</ref> و ''آلکِسیفارماکا''<ref>''Alexipharmaca''</ref>، در طب؛ و ''فِنومِنا''<ref>''Phaenomena'' </ref>، اثر آراتوس<ref>Aratus </ref>، در نجوم. سایر شاعران حماسه‌سرا عبارت بودند از دیونوسیوس<ref>Dionysius</ref>، اِئوفوریون<ref> Euphorion </ref>، ریانوس<ref>Rhianus </ref>،‌ دیکایارخوس<ref>Dicaearchus</ref>، و اوپیان<ref> Oppian </ref>. در میان شاعران مرثیه‌سرا، فیلتاس کوسی<ref>Philetas of Cos </ref>، معلم بطلمیوس دوم<ref>Ptolemy II </ref>، قدیمی‌ترین، و کالیماخوس، که از آثارش تنها تعدادی سرود، قطعۀ هجایی، و مرثیه باقی‌مانده است، بزرگ‌ترین آنان بودند. فانوکلس<ref>Phanocles </ref>، هِرمسیاناکس<ref>Hermesianax </ref>، اَلکساندر اِتولیایی<ref>Alexander of Aetolia </ref>، و لوکوفرون ازجملۀ شاعران غنایی به‌شمار می‌روند. اعضای حوزۀ علمی اسکندریه قطعات هجایی نیز می‌سرودند و تیمون<ref>Timon </ref>، فیلسوف، نویسندۀ سه کتاب هجوآمیز است. تراژدی نیز بخش مهمی از آثار آنان بود ولی هیچ‌یک از آثار هفت نمایش‌نامه‌نویسی که به پلیادها<ref>Pleiades</ref> اسکندریه مشهور شدند برجای نمانده است. تِئوکِریتوس اشعار شبانی می‌سرود، و ''آیدیل‌ها''<ref>''Idylls'' </ref>''ی'' او، که زندگی مردم عادی روستانشین را به‌تصویر می‌کشد، بر شاعران روم، به‌ویژه ویرژیل<ref>''Virgil''</ref>، تأثیر فراوان گذاشت. حوزۀ علمیۀ اسکندریه، علاوه‌بر شاعر، ناقدان و دستوریانی نیز پرورش داد که به نوشته‌های یونانیان باستان قالبی کاملاً قابل فهم دادند، چون بیشتر وقت خود را صرف نقد، توضیح لغات، و تنظیم متون می‌کردند. برخی از بزرگ‌ترین ناقدان آن حوزه عبارت‌اند از زِنودوتوس اِفِسوسی<ref>Zenodotus of Ephesus </ref>، آریستوفانس بیزانسی<ref>Aristophanes of Byzantium </ref>، آریستارخوس ساموسی<ref>Aristarchus of Samos </ref>، اسکندر اِتولیایی، لوکوفِرون، کالیماخوس، و اِراتستِن. از این جمله اِقلیدس پایه‌گذار علم ریاضیات به‌شمار می‌رود؛ و از شاگردانش به ارشمیدس<ref>Archimedes </ref>، آپولونیوس پرگایی<ref>Apollonius of Perga</ref>، نویسندۀ کتابی دربارۀ قطوع مخروطی، هیپارخوس یا اَبَرخُس، ستاره‌شناس مشهور، که فهرست ستارگان او را بطلمیوس حفظ کرد، و اِراتستِن، که در زمینه‌های ستاره‌شناسی، هندسه، جغرافیا، و تاریخ آثاری نگاشته است، می‌توان اشاره کرد.


&nbsp;
&nbsp;
خط ۸: خط ۷:
----
----


[[Category:آموزش و پرورش و اخلاق]] [[Category:مجامع و مراکز آموزشی و فرهنگی جهان]]
[[Category:آموزش و پرورش و اخلاق]]  
[[Category:مجامع و مراکز آموزشی و فرهنگی جهان]]
<references />

نسخهٔ کنونی تا ‏۸ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۵۱

اِسکندریِّه، حوزۀ علمی (school of Alexandria)
گروهی از نویسندگان و فرهیختگان اسکندریۀ مصر، که این شهر را به مهم‌ترین مرکز فرهنگی دنیای غرب از حدود ۳۳۱پ‌م تا ۳۹۱م تبدیل کردند. شاعرانی همچون کالیماخوس[۱]، آپولونیوس رودِسی[۲] و تئوکریتوس[۳]؛ اقلیدس[۴]، پیش‌گام علم هندسه؛ اِراتُستِن[۵]، جغرافی‌دان؛ هیپارخوس (اَبرخُس)[۶]، واضع علم مثلثات؛ بطلمیوس[۷]، که اسلوب ستاره‌شناسی او بیش از ۱۰۰۰ سال دوام داشت؛‌ و فیلون[۸]، فیلسوف یهودی، از اعضای این گروه بودند. فلسفۀ گِنوسی[۹] و مکتب نوافلاطونی[۱۰] نیز در اسکندریه شکوفا شد. اعضای حوزۀ علمی اسکندریه، که درپی اَرَسطو و پیروانش آمدند، بیشتر همّ خود را صرف علوم و ریاضیات و تحقیق کردند و در این زمینه‌ها دستاوردهای شگرف داشتند. با این ‌حال، در نوشته‌های آنان نبودِ خلاقیت، تأکید بی‌جا بر هوش، علم‌آموزی برای نفس علم، تقلید آگاهانه از سبک نگارش کهن، و استفاده از واژگان قدیمی مشهود است. با وجود این قالب‌های محدودکننده، آثاری هنرمندانه و مسحورکننده از خود برجای گذاشتند که البته با آثار بزرگ نویسندگان یونانی قرن ۵ قابل مقایسه نیستند. آرگوناتیکا[۱۱]، اثر آپولونیوس رودِسی، و اَلکساندرا[۱۲] یا کاساندرا[۱۳]، اثر لوکوفرون[۱۴]، ازجملۀ آثار اسطوره‌ای آنان به‌شمار می‌روند. مهم‌ترین حماسه‌های آموزندۀ آن‌ها عبارت‌اند از هِکاته[۱۵]، اثر کالیماخوس، که بخش‌هایی از آن موجود است؛ دو اثر نیکاندِر کولوفونی[۱۶]، با نام‌های تِریاکا[۱۷] و آلکِسیفارماکا[۱۸]، در طب؛ و فِنومِنا[۱۹]، اثر آراتوس[۲۰]، در نجوم. سایر شاعران حماسه‌سرا عبارت بودند از دیونوسیوس[۲۱]، اِئوفوریون[۲۲]، ریانوس[۲۳]،‌ دیکایارخوس[۲۴]، و اوپیان[۲۵]. در میان شاعران مرثیه‌سرا، فیلتاس کوسی[۲۶]، معلم بطلمیوس دوم[۲۷]، قدیمی‌ترین، و کالیماخوس، که از آثارش تنها تعدادی سرود، قطعۀ هجایی، و مرثیه باقی‌مانده است، بزرگ‌ترین آنان بودند. فانوکلس[۲۸]، هِرمسیاناکس[۲۹]، اَلکساندر اِتولیایی[۳۰]، و لوکوفرون ازجملۀ شاعران غنایی به‌شمار می‌روند. اعضای حوزۀ علمی اسکندریه قطعات هجایی نیز می‌سرودند و تیمون[۳۱]، فیلسوف، نویسندۀ سه کتاب هجوآمیز است. تراژدی نیز بخش مهمی از آثار آنان بود ولی هیچ‌یک از آثار هفت نمایش‌نامه‌نویسی که به پلیادها[۳۲] اسکندریه مشهور شدند برجای نمانده است. تِئوکِریتوس اشعار شبانی می‌سرود، و آیدیل‌ها[۳۳]ی او، که زندگی مردم عادی روستانشین را به‌تصویر می‌کشد، بر شاعران روم، به ویژه ویرژیل[۳۴]، تأثیر فراوان گذاشت. حوزۀ علمیۀ اسکندریه، علاوه‌بر شاعر، ناقدان و دستوریانی نیز پرورش داد که به نوشته‌های یونانیان باستان قالبی کاملاً قابل فهم دادند، چون بیشتر وقت خود را صرف نقد، توضیح لغات، و تنظیم متون می‌کردند. برخی از بزرگ‌ترین ناقدان آن حوزه عبارت‌اند از زِنودوتوس اِفِسوسی[۳۵]، آریستوفانس بیزانسی[۳۶]، آریستارخوس ساموسی[۳۷]، اسکندر اِتولیایی، لوکوفِرون، کالیماخوس، و اِراتستِن. از این جمله اِقلیدس پایه‌گذار علم ریاضیات به‌شمار می‌رود؛ و از شاگردانش به ارشمیدس[۳۸]، آپولونیوس پرگایی[۳۹]، نویسندۀ کتابی دربارۀ قطوع مخروطی، هیپارخوس یا اَبَرخُس، ستاره‌شناس مشهور، که فهرست ستارگان او را بطلمیوس حفظ کرد، و اِراتستِن، که در زمینه‌های ستاره‌شناسی، هندسه، جغرافیا، و تاریخ آثاری نگاشته است، می‌توان اشاره کرد.

 


  1. Callimachus
  2. Apollonius of Rhodes
  3. Theocritus
  4. Euclid
  5. Eratosthenes
  6. Hipparchus
  7. Ptolemy
  8. Philo
  9. Gnostics
  10. Neo-Platonists
  11. Argonautica
  12. Alexandra
  13. Cassandra
  14. Lycophron
  15. Hecate
  16. Nicander of colophon
  17. Theriaca
  18. Alexipharmaca
  19. Phaenomena
  20. Aratus
  21. Dionysius
  22. Euphorion
  23. Rhianus
  24. Dicaearchus
  25. Oppian
  26. Philetas of Cos
  27. Ptolemy II
  28. Phanocles
  29. Hermesianax
  30. Alexander of Aetolia
  31. Timon
  32. Pleiades
  33. Idylls
  34. Virgil
  35. Zenodotus of Ephesus
  36. Aristophanes of Byzantium
  37. Aristarchus of Samos
  38. Archimedes
  39. Apollonius of Perga