افخمی، بهروز (تهران ۱۳۳۵ش): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴۳: | خط ۴۳: | ||
'''فهرست آثار سینمایی''' (کارگردان) | '''فهرست آثار سینمایی''' (کارگردان) | ||
*''روباه'' (۱۳۹۳) | *''[[روباه (فیلم 1393)|روباه]]'' (۱۳۹۳) | ||
*''آذر، شهدخت، پرویز و دیگران'' (۱۳۹۲) | *''[[آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (فیلم)|آذر، شهدخت، پرویز و دیگران]]'' (۱۳۹۲) | ||
*'' | *''[[سن پطرزبورگ (فیلم سینمایی)|سن پطرزبورگ]]'' (۱۳۸۸) | ||
*''[[فرزند صبح (فیلم)|فرزند صبح]]'' (۱۳۸3–۱۳۸9) | |||
*''فرزند صبح'' (۱۳۸3–۱۳۸9) | *''[[گاوخونی (فیلم سینمایی)|گاوخونی]]'' (۱۳۸۱) | ||
*''گاوخونی'' (۱۳۸۱) | |||
*''[[شوکران (فیلم)|شوکران]]'' (۱۳۷۷) | *''[[شوکران (فیلم)|شوکران]]'' (۱۳۷۷) | ||
*''[[جهان پهلوان تختی (فیلم)|جهان پهلوان تختی]]'' (۱۳۷۶) | *''[[جهان پهلوان تختی (فیلم)|جهان پهلوان تختی]]'' (۱۳۷۶) | ||
*''عقرب'' (۱۳۷۵) | *''[[عقرب (فیلم 1375)|عقرب]]'' (۱۳۷۵) | ||
*''روز شیطان'' (۱۳۷۳) | *''[[روز شیطان (فیلم)|روز شیطان]]'' (۱۳۷۳) | ||
*''روز فرشته'' (۱۳۷۲) | *''[[روز فرشته (فیلم)|روز فرشته]]'' (۱۳۷۲) | ||
*''[[عروس (فیلم)|عروس]]'' (۱۳۶۹) | *''[[عروس (فیلم)|عروس]]'' (۱۳۶۹) | ||
*''تفنگهای سحرگاه'' (۱۳۶۷) | *''[[تفنگهای سحرگاه (فیلم)|تفنگهای سحرگاه]]'' (۱۳۶۷) | ||
<br /> <!--11401200--> | <br /> <!--11401200--> |
نسخهٔ کنونی تا ۸ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۰۳
بهروز افخمی | |
---|---|
زادروز |
تهران ۱۳۳۵ش |
ملیت | ایرانی |
شغل و تخصص اصلی | کارگردان سینما |
آثار | عروس (۱۳۶۹)- گاوخونی (۱۳۸۲) |
گروه مقاله | سینما |
خویشاوندان سرشناس | مرجان شیرمحمدی (همسر) |
بهروز افخمی (تهران 3 آبان ۱۳۳۵ش- )
کارگردان سینمای ایران. فعالیت خود را با سمت مدیر تولید، تدوینگر و مسئول گروه فیلم و سریال در تلویزیون آغاز کرد. نخستین تجربۀ او در کارگردانی (ساخت سریال تاریخی کوچک جنگلی) با انبوهی از بازیگران سینما و تلویزیون برای او شهرتی زودهنگام را به وجود آورد. وی بعدتر نیز چند مجموعه را برای شبکههای سیمای جمهوری اسلامی تولید کرد. وقتی ملودرام عروس (۱۳۶۹) را با توجه به تشابه موضوع آن با تعدادی از فیلمهای دهههای ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ سینمای ایران ساخت، معتقد بود در اثر هنری لحن بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد. افخمی با این اعتقاد که سینما ابزاری برای بیان عقاید فیلمساز است و نه خودنمایی، فیلمهای روز فرشته (۱۳۷۲)، روز شیطان (۱۳۷۳) را با الگوبرداری از سینمای غرب ساخت، و سپس جهان پهلوان تختی (۱۳۷۶) و فیلم جنجالی شوکران (۱۳۷۸) را کارگردانی کرد. افخمی در انتخابات ششمین دورۀ مجلس شورای اسلامی نمایندۀ مردم تهران شد، و در آخرین ماههای نمایندگیاش فیلم گاو خونی (۱۳۸۲) را ساخت. کارنامۀ فیلمسازی افخمی در سینما رنگینکمانی از آثار تاریخی (تفنگهای سحرگاه)، تاریخی- زندگینامهای (فرزند صبح)، اجتماعی عاشقانه (عروس و شوکران)، قهرمانی (عقرب)، کمدی (روز فرشته و سن پترزبورگ)، پلیسی و جاسوسی (روز شیطان و روباه) و حتی آثار تجربیای چون گاوخونی میشود. برخی از آثار او (چون عروس و شوکران) از فیلمهای جریانساز سینمای ایران بودهاند و در عین حال از پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران. وی طی سالهای 1389 و 1390 به کانادا مهاجرت کرد و در آنجا نیز فیلمی را تحت عنوان فراموشخانه ساخت که هنوز در ایران اکران نشده است.
مرجان شیرمحمدی (بازیگر و داستاننویس) همسر اوست.
برخی از جوایز
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از نهمین دوره جشنواره فیلم فجر (1369) برای عروس؛ تندیس زرین بهترین فیلمنامه از دومین دوره جشن خانه سینما (1377) برای جهان پهلوان تختی؛ جایزۀ هیات داوران بهترین کارگردانی از بخش مسابقۀ بینالملل بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر (1382) برای گاوخونی؛ دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه از سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر (1382) برای آذر، شهدخت، پرویز و دیگران.
فهرست آثار سینمایی (کارگردان)
- روباه (۱۳۹۳)
- آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (۱۳۹۲)
- سن پطرزبورگ (۱۳۸۸)
- فرزند صبح (۱۳۸3–۱۳۸9)
- گاوخونی (۱۳۸۱)
- شوکران (۱۳۷۷)
- جهان پهلوان تختی (۱۳۷۶)
- عقرب (۱۳۷۵)
- روز شیطان (۱۳۷۳)
- روز فرشته (۱۳۷۲)
- عروس (۱۳۶۹)
- تفنگهای سحرگاه (۱۳۶۷)