آغداشلو، آیدین (رشت ۱۳۱۹ش): تفاوت میان نسخهها
Mohammadi2 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
Mohammadi2 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۸: | خط ۲۸: | ||
|باشگاه = | |باشگاه = | ||
}} | }} | ||
[[پرونده:10142700- 3.jpg|جایگزین=از آثار آغداشلو|بندانگشتی|از | [[پرونده:10142700- 3.jpg|جایگزین=از آثار آغداشلو|بندانگشتی|تابلوی عشاق از مجموعه خاطرات انهدام 1358ش، گواش و آب طلا روی مقوا، 60 * 79 سانتیمتر]] | ||
[[پرونده:10142700-3.jpg|بندانگشتی|آیدین آغداشلو]] | [[پرونده:10142700-3.jpg|بندانگشتی|آیدین آغداشلو]] | ||
آغداشلو، آیدین (رشت ۱۳۱۹ش - ) Aghdashloo, Aydin<br /> | آغداشلو، آیدین (رشت ۱۳۱۹ش - ) Aghdashloo, Aydin<br /> |
نسخهٔ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۰۴
آیدین آغداشلو Aydin Aghdashloo | |
---|---|
زادروز |
رشت ۱۳۱۹ش |
ملیت | ایرانی |
شغل و تخصص اصلی | نقاش |
شغل و تخصص های دیگر | خوشنویس، نویسنده و منتقد هنری |
سبک | واقع گرایی جادویی |
آثار | مجموعه مقالات (۱۳۷۱ش)؛ کتاب آقالطفعلی صورتگر (۱۳۷۶ش) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی ایران |
آغداشلو، آیدین (رشت ۱۳۱۹ش - ) Aghdashloo, Aydin
نقاش، گرافیست، و منتقد هنری ایرانی. به میراث فرهنگی ایران دلبسته است. در تذهیب، خوشنویسی، نگارگری، و نقاشی گل و مرغ مهارت دارد. میکوشد دگرگونی ناگزیر زمانه، فروپاشی ارزشها، و زوال و مرگ را بهتصویر کشد. سبک او را واقعگرایی جادویی توصیف کردهاند. بهطور نامنظم نقاشی میکند و آثارش را بهندرت به نمایش میگذارد. پدر و مادرش مهاجران آذربایجانیِ گریخته از شوروی بودند. تحصیل در دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران را نیمهکاره رها کرد. کار حرفهای خود را با نویسندگی در ۱۳۴۲ش آغاز کرد، و مقالات بسیاری در باب هنر کلاسیک و هنر معاصر ایران در نشریۀ اندیشه و هنر نگاشت. مجموعه مقالاتش را در ۱۳۷۱ش منتشر کرد. نیز در تهیۀ فیلمهایی دربارۀ هنر ایرانیان همکاری داشته است. در ۱۳۷۸ش آثاری را که برای جلد کتاب طراحی کرده بود، در موزۀ هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشت. موزۀ رضا عباسی تهران در ۱۳۵۵ش با مدیریت وی پا گرفت. برخی از آثارش در موزۀ جهاننمای تهران و موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری میشوند. کتاب آقالطفعلی صورتگر (۱۳۷۶ش) از تألیفات اوست.